Garage verzint nietbestaande gebreken
Als je je auto aanbiedt voor onderhoud en APK keuring dan vertrouw je erop dat de garage alleen echte gebreken meldt en geen problemen verzint die niet bestaan. Helaas gaat het bij Ford Broekhuis in Amersfoort anders. Bij herhaling wordt dezelfde, niet bestaande, klacht verzonnen.
Vier jaar geleden werd bij een Michelin achterband van mijn Ford een "koordlaag breuk" geconstateerd bij een band waaraan niets bijzonders was te zien, wat leidde tot APK afkeur en dus tot vervanging van banden. Na een gesprek van Michelin met de garage draaide de Ford Broekhuis bij. Ik kreeg een excuusbrief van de werkplaatschef en de onnodige vervanging van de banden werd volledig vergoed. Mij werd schriftelijk en mondeling gevraagd de garage de kans te geven het vertrouwen te herstellen. Die kans heb ik de garage gegeven.
Mijn bij Ford Broekhuis nieuw gekochte Ford is daar na bijna 15 jaar en 335.000 km nog steeds in onderhoud. Tot mijn laatste APK en Broekhuis jaarbeurt.
Tot mijn ontzetting werd opnieuw een "koortlaagbreuk" geconstateerd in een achterband met voldoende profiel waaraan niets bijzonders was te zien. De band werd voor APK afgekeurd.
Helaas heb ik niet direct ter plaatse bezwaar gemaakt tegen de APK afkeur en heb ik toegestemd in vervanging. Ik was me er niet van bewust dat direct bezwaar maken nodig was. De garage heeft me ook niet op de mogelijkheid tot bezwaar gewezen.
Deze gang van zaken heb ik aan de ANWB voorgelegd, zie https://www.anwb.nl/experts/auto/167/apk-afkeur-i.v.m.-koordlaagbreuk. Zoals de ANWB adviseert zal ik alsnog bezwaar maken bij de RDW.