Tuning BMW z4 18i N20B20A
Met betrekking tot het tunen van de BMW moet ik zeggen dat ik het een hele serieuze aanpak vond. Door eerst het chassisnummer op te geven en uit te zoeken welk specifieke motorblok in de auto lag, werd gekeken wat er mogelijk was om in de toekomst geen problemen met de tuning te krijgen. Zodoende is er een tuning op gekomen niet tot aan 260 maar 225 pk, wat de levensduur van het blok ten goede moet komen.
Na het tunen was er een wereld van verschil. Voor het tunen vergeleek ik het rijgedrag met een ouderwetse diesel waar weinig leven is zat, na het tunen was dit volkomen veranderd (ik snap ook niet waarom fabriek af, dit niet zo kan). De auto reageert gretiger op het gaspedaal en is een stuk prettiger om te rijden.
m.b.t. verbruik
Voor de tuning: open 1:12 - dicht 1:14
Na de tuning ging het verbruik gemiddeld na de eerste tankbeurt tussen de 1:14 (open) & 1:17 (dicht)
Een weekendje toeren in Duitsland leverde wel weer een verbruik als daarvoor op, dit kwam echter omdat je ongemerkt toch meer gebruik maakt van het beschikbare vermogen. Wel ben ik er van overtuigd dat wanneer mijn rijgedrag vergelijkbaar was geweest met hoe ik normaal zou rijden, dat 15% zuiniger rijden mogelijk is, 20% kan mogelijk zijn bij een volkomen ongewijzigde rijstijl.
Ik kan iedereen met een vergelijkbaar BMW blok (N20B20A), een tuning als deze aanraden, omdat hiermee de souplesse van de auto zeker beter tot uiting komt.
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat de service van DriveUnique uitstekend was en door de manier van het overleggen en bespreken wat de mogelijkheden waren, mij zeer veel vertrouwen hebben gegeven.