Rust in de auto

Van kwaad tot erger; eerste paniekaanval in een tunnel, dus tunnels werden vermeden. Maar ja, als je op de snelweg rijdt naar een onbekende bestemming, kun je best onverhoopt een tunnel tegenkomen. Dus stap 2; de snelweg niet meer op. Uiteindelijk durfde ik ook niet meer in de stad te rijden en was rijangst een onomkeerbaar feit. Na jaren balen, besloot ik er toch maar iets mee te gaan doen. Ik belde Jan. Hij had tijd. Ik eigenlijk meteen al spijt. Ik moest dus auto gaan rijden. Het eerste wat ik zei: ik ga NIET op de snelweg en ook niet door een tunnel. Jan zei: je mag ook gewoon weer uitstappen en naar huis, hoor… De toon was gezet. Jan ging mijn angst niet uit de weg. Een half uur na mijn bovenstaande uitspraak, reed ik over de snelweg. Vol ongeloof. Jan is een heel relaxte rijcoach. Hij stelde mij meteen op mijn gemak en loosde me over de snelweg en zelfs door tunnels heen. Veel positieve feedback tijdens en na het rijden. Omdat de afstand wat onhandig was voor mij (Den Haag) en Jan werkzaam is in Rotterdam en omstreken, heb ik besloten een coach dichterbij huis te zoeken. Maar dankzij Jan zijn mijn eerste meters weer gemaakt en ben ik vastbesloten door te zetten!

Autorijden is niet meer eng!

Tien jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, maar door vermijdingsgedrag een flinke autorijangst opgebouwd. Jan heeft me daar op een rustige manier door heen gecoacht, met realistische doelen en erkenning en begrip voor angstige gevoelens. Hij heeft me daarbij zelfvertrouwen gegeven, voor het rijden en ook hoe om te gaan met spannende situaties. Nooit gedacht dat ik in mijn eentje zou durven rijden, maar de eerste ritjes alleen heb ik er inmiddels op zitten! Af en toe vind ik het nog wel spannend, maar met elk ritje wordt dat minder. Ik heb er het volle vertrouwen in dat ik straks overal naar toe durf te rijden zonder angst.

Een fijne rijsfeer

Nadat ik drie jaar lang niet in een auto ben gestapt, heeft Jan mij geholpen om weer vertrouwen te krijgen achter het stuur. Door middel van duidelijke communicatie en een fijne rijsfeer was ik binnen twee lesjes alweer klaar om alleen de weg op te gaan.

Snelweg... angst weg!!!

Ik heb al tientallen jaren een snelwegfobie....had t al geaccepteerd als een feit en reed overal binnendoor naar toe of pakte t openbaar vervoer. Ik heb altijd gezegd dat ik er wel eens wat aan wilde gaan doen maar om de een of andere reden schoof ik dat steeds voor me uit. Afgelopen najaar zat ik lekker in mn vel en vond ik het tijd worden om daar de eerste stap eens in te gaan zetten. Met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik n hopeloos geval zou zijn... niet meer te redden voor n ritje op de snelweg. En wat n openbaring... eerste les reed ik met Jan meteen de A16 op en zat na de les verbijsterd thuis te bedenken dat ik zonder paniekaanvallen of rare capriolen rondgereden had. Jan is een topinstructeur die meteen een sfeer schept waarin je met je angsten en onzekerheden aan de slag kan en durft. Voor mij werd in twee lessen duidelijk waar het probleem precies zat en gingen we hiermee aan de slag. Ik ben verbaasd over de snelheid waarmee ik door coaching en wat kleine aanwijzingen mijn probleem wist aan te pakken en dankzij Jan rijd ik nu “gewoon” weer via de snelweg naar mijn bestemmingen.

Mijn mobiliteit weer teruggekregen met hulp van een ervaren instructeur

Door verschillende nare ervaringen had ik een angst opgebouwd voor het rijden op snelwegen. Eerst manifesteerde die angst zich 's avonds, later ook overdag. Op een bepaald moment was het niet verantwoord meer om op de snelweg te rijden. Toen heb ik de hulp van Jan ingeroepen. In 2 lessen kwamen we erachter dat er niets mis was met mijn rijvaardigheid. Ik zou wel baat hebben bij een modernere auto bij voorkeur een automaat zodat ik mijn energie niet meer in het schakelen hoefde te steken. Ik had zelf ook al het gevoel gekregen dat mijn oudere auto, die nalatig onderhouden was door de garagist, bijgedragen had aan de ontwikkeling van mijn rijangst. Omdat je niet meteen een andere auto aanschaft, heb ik met de tips van Jan regelmatig geoefend. Dat ging steeds beter. Na verloop van tijd heb ik de stap gezet en een recente auto aangeschaft. Sinsdien gaat het rijden op de snelweg weer als vanouds: zonder stress en zonder angst. Aan iedereen met rijangst > durf de stap te zetten en ga op zoek naar hulp. Je zult zien dat je onder begeleiding van een ervaren instructeur inzichten opdoet en vooruitgang boekt. Ik dank Jan voor zijn hulp bij het terugkrijgen van mijn mobiliteit.

Jan coacht je de snelweg weer op!

Bedankt!

Hij leert mij zeker rijden!

Toen ik begon bij Van Belhamel. Was ik erg onzeker over mij kunnen. Na 2 lessen was deze onzekerheid weg en gaf hij mij genoeg vertrouwen om verder te gaan met rijlessen. Kortom, de sfeer in de auto is heel fijn. en leert je niet alleen je rijbewijs halen maar hij leert je ook om met zekerheid rijden.

Na een les al zoveel meer zelfvertrouwen om weer de snelweg op te gaan

Ik had geen idee wat ik van een les kon verwachten en zag ook echt niet hoe ik van die angst afgelopen kon worden want niemand anders ging voor mij rijden maar ik ben na een les al zoveel verder. Nu is het een kwestie van doorpakken, niet opgeven en zelf blijven rijden (ipv ernaast te gaan zitten) Heel erg bedankt nogmaals!

Goede rijschool, prettige sfeer, van mijn angst af geholpen!

Ik heb mijn rijbewijs, maar durfde eigenlijk vanaf het begin al nooit te rijden. Uiteindelijk heb ik besloten om contact op te nemen met Rijschool Belhamel. Hier heb ik een aantal lessen gevolgd, waar ik enorm veel van geleerd heb, ben uitgedaagd maar waar ook gekeken werd naar mijn angst en mijn grenzen. Ik kan met zekerheid zeggen dat deze ervaring mij geholpen heeft: ik durf inmiddels weer zelfstandig de weg op, iets wat anders nooit was gelukt!

Goede rijschool om van je rijangst af te komen.

Autorijden dat kon ik maar bruggen, snelwegen en tunnels durfde ik al jaren niet meer overheen of doorheen. En dan wordt je wereld toch kleiner of je bent afhankelijk van anderen terwijl jezelf een rijbewijs en auto hebt. Jan heeft me op een rustige manier van mijn angst afgeholpen. Uiteindelijk doe je het zelf maar dat duw(tje) in de rug is net wat je nodig heb. Leuke bijkomstigheid is dat ik gelijk een opfrisbeurt heb gehad qua rijden en verkeersregels.

goeie rij instructeur, geduldig en altijd vriendelijk

in het begin was ik onzeker en had ik faalangst, maar dankzij jan en zijn lessen ben ik geslaagd en heb ik geen angst en kan ik met zekerheid de weg op. als je niets begrijpt, geen probleem jan legt het goed en makkelijk uit. houd van een praatje en houd het lekker gezellig. zeker een aanrader

Prettige en leerzame rijlessen met een geduldige en gezellige instructeur

Omdat ik een rijtest moest afleggen bij het CBR heb ik rijlessen genomen bij Jan. Na 2 jaar geen auto te hebben gereden was dat wel even wennen. Jan heeft mij de nodige dingen uitgelegd, mijn kennis weer opgefrist en mij vooral geholpen om weer zelfvertrouwen te krijgen achter het stuur. Hartelijk dank!

Met een mega veel zelfvertrouwen de weg op!

Heel lang ben ik bang geweest om de weg op te gaan en een begin te maken aan mijn rijbewijs. Na lang twijfelen toch Jan gebeld. Dit was het beste besluit wat ik kon maken. Voorheen vond ik het mega spannend om te gaan rijden, nu doe ik het met plezier en ben ik de auto niet uit te krijgen. Ik sta nog steeds perplex van dit resultaat, maar mede door Jan is het toch gelukt. Wat ik vooral prettig vind is dat Jan echt de tijd neemt, geen haast. De focus ligt op rust en vertrouwen. En dat vertrouwen heeft Jan mij elke rijles opnieuw gegeven. Daarnaast tallozen fijne gesprekken gehad, hierdoor had ik bijna niet meer door dat ik het spannend vond om in de auto te zitten. Al met al een zeer fijne rijopleiding gehad bij Belhamel, waar het belang van veilig en met vertrouwen rijden voorop staat!

Een fijne rijschool

Hele goede en fijne samen werking heel goed In werken met mensen met autisme .Heeft veel geduld.

Wacht niet langer: doen!

Op mijn 18e had ik rijlessen (en rijexamen) in Den Helder. Geen snelwegen! Ook na het behalen van mijn rijbewijs, reed ik nooit op de snelweg. Mijn vriendje van toen reed graag en ik vond dat wel makkelijk :-) In februari van dit jaar is mijn toenmalige vriendje (inmiddels 38 jaar mijn echtgenoot) overleden. Het was voor mij als zestigjarige: nu of nooit. Maar er bleken zoveel aanbieders op het gebied van rijangst. De website van Jan Hamelink sprak me aan: helder, empathisch en zonder ‘gladde praatjes’ van een rijschoolhouder die ‘rijangst’ er wel eventjes bij doet. Bij de intake-rijles hebben we samen mijn probleem geanalyseerd: wat kon ik wel en wat niet en waar moest de nadruk liggen bij de lessen. Ik kreeg alle ruimte om de meest domme elementaire vragen te stellen, zoals ‘hoe weet ik nu of ze me wel de ruimte geven om in te voegen?’. Jan gaf mij antwoorden op die vragen, maar ook meer basis tips en trucs over gebruik van spiegels etc. Per les analyseerden we halverwege samen waar de knelpunten zaten. Jan kon het mij telkens goed uitleggen, waarbij hij soms ook pen en papier pakte om de betreffende verkeerssituaties te verhelderen. En vervolgens gingen we dan weer de snelweg op. Tot mijn eigen verbazing waren er maar 6 lessen nodig. Ik rijd nu door heel Nederland. Ik vind het nog steeds spannend, maar niet meer ‘eng’. Ik voel mij nu een stoere vrouw en mijn zelfvertrouwen groeit met elke rit! Dankzij de goede, vriendelijke en doortastende aanpak van Jan. Dus ik zeg: twijfel niet langer…Bel Hamel! Doen!!!

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik Jan niet veel eerder om zijn hulp heb gevraagd! 5 jaar lang de auto laten staan en na 2 sessies met Jan alweer het zelfvertrouwen om zelf te gaan oefenen. Bedankt Jan!

Fijne begeleiding en coaching

Goede en professionele begeleiding, waardoor ik nu eindelijk van mijn rijangst af ben. Hartelijk dank!

positief

Na nare ervaringen in het verkeer(wat familie overkwam) werd ik zelf na 32 jaar onzeker in het verkeer Daarom besloot ik voor mezelf om mijn rijvaardigheid te laten beoordelen en een paar rijlessen te nemen Ik ben blij dat ik deze stap gezet heb Na 2 lessen ben ik nu zover dat ik weer zelf de snelweg opga en dankzij jouw tips JAN en (opbouwende) kritiek zeker met vrachtverkeer weet ik nu beter hoe ik moet anticiperen ,vooruitkijken meer afstand houden etc Ook verhelderend om het boekje Veilig op weg door te lezen Jan bedankt Nanette Ham Nieuw_Beijerland

Goede doelgerichte rijlessen

Goede uitleg, doelgerichte lessen om zo veilig mogelijk weer auto te leren rijden.

Geeft je je zelfvertrouwen terug.

Na 2 lessen van Jan rij ik weer met veel meer zelfvertrouwen over snelwegen en bruggen. Jan voelt perfect aan waar mijn probleem lag. Ik had deze lessen veel eerder moeten nemen.

Goede rijschool.

Heeft mij goed geholpen weer op weg te gaan.

Nog iedere dag blij dat ik Belhamel heb gebeld!

Hoewel het alweer een jaar geleden is dat ik mijn laatste rijles had bij Jan, ben ik nog steeds zo dankbaar en blij met de begeleiding die ik destijds gekregen heb dat het zeker nog een recensie waard is! Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen met rijlessen bij Belhamel, nadat ik al een aantal jaar last had van rijangst en de snelweg niet meer op durfde als gevolg van een auto-ongeluk. Jan zag en voelde meteen goed aan welke begeleiding ik nodig had, hieruit bleek zijn deskundigheid en ervaring met het werk als rijangst-coach. Zowel de feedback als complimenten die ik kreeg zorgden ervoor dat ik weer vertrouwen kreeg in mezelf achter het stuur. Hiermee nam tegelijkertijd mijn rijangst steeds weer iets meer af. Tegen het einde van mijn begeleiding moest ik helaas abrupt met de rijlessen stoppen vanwege gezondheidsklachten. Desalniettemin merk ik nu een jaar later nog steeds het effect die de lessen bij Jan voor mij hebben gehad!! In de auto stappen en het ''eiland'' (Hoeksche Waard) afrijden is weer ''gewoon'' (en niet iets waar ik vooraf enorm angstig door word). Iets wat voor mij al jaren niet meer ''gewoon'' was en wat ik mij twee jaar geleden ook niet voor kon stellen dat het zo zou worden. Kortom: enorm blij met de begeleiding die ik gekregen heb en zeer zeker een aan te raden!

Eindelijk de weg op

Na medische problemen was ik bang verder te gaan met mijn rijlessen. Jan gaf mij vertrouwen door naast kritiek veel complimenten te geven, maar ook te praten over mijn angst. Hij voelde goed aan wanneer ik even rust nodig had en ook al was dat midden in de les stonden we even aan de kant om te rusten. Nu eindelijk mijn examen gehaald en afgelopen week voor de eerste keren zelfstandig rustig de weg op.

De wijde wereld weer in!

Na jarenlang de snelwegen, bruggen en tunnels te hebben vermeden, heb ik (gelukkig) bedacht dat er iets moest gebeuren. Na enkele lessen met Jan durf ik zelf weer de snelweg op en ben ik niet meer angstig om een tunnel in te gaan! Het heeft me erg geholpen en ook fijn om na 37 jaar rijbewijs weer bijgespijkerd te worden! ( betreffende de theorie). Superfijn om de stap te hebben gezet!!

Een aanrader

Omdat ik 6 jaar niet meer achter het stuur had gezeten en twijfelde of ik veilig de weg op kon, heb ik een afspraak voor een rijles gemaakt. Ik werd direct gerustgesteld en na een duidelijke uitleg over de auto ben ik gaan rijden. Het ging prima, ik kon wel merken dat het even geleden was, maar gedurende de les ging het steeds makkelijker. De tips die tijdens het rijden werden gegeven waren fijn. Wel werd een opfrisboekje theorie aangeraden, niet zo vreemd, in oktober heb ik 40 jaar mijn rijbewijs en er is nogal wat veranderd.