Beschrijf de ervaringen met dit bedrijf
Ik ben bij Van Rijswijk wezen kijken voor een zwarte Alfa Romeo Giulietta diesel met het kenteken 14-SPF-3. Dit was op een donderdagavond, terwijl de verkopers zaten te eten. Had ik mooi even tijd om wat naar de auto te kijken. Zo had ik onder meer gezien dat de auto kale voorbanden had, en heb ik zijn onderhoudsboekjes even nagekeken, die wat vraagtekens opriepen. Op wat gebruikssporen na verder een mooie auto die precies aan mijn wensen voldeed, dus ik had serieuze belangstelling. \r\n\r\nNa een kwartiertje alleen in de showroom kwam ik met een verkoper in gesprek, medewerker Stefan. Samen even naar mijn FIAT Bravo gekeken en een kop koffie gedronken. Omdat het al in de avond was gaf ik aan geen proefrit te hoeven maken, maar hier eventueel wel een andere keer voor terug te willen komen. Gelijk naar het voorstel dus. \r\n\r\nAllereerst gingen we optellen. 2 Nieuwe voorbanden à €200,-. Onderhoudsbeurtje €325,-. Afleverkosten €295,-. Garantie €750,-. Al met al kwam er dus dik €1.500,- bovenop de verkoopprijs. Bij een dealerbedrijf betaal je €500,- à €600,- afleverkosten, en dat is vaak inclusief garantie, onderhoudsbeurt en het werk dat uitgevoerd moet worden. Bij Universeel Van Rijswijk betaal je alleen voor garantie al meer, en ben je dus ruim het dubbele kwijt om de auto rijklaar te maken. Ik nam aan dat met de versleten banden en een beurtje vooraf rekening wordt gehouden bij inkoop, dus dat daar wat ruimte zat. Al snel werd duidelijk dat over de rijklaarprijs niet veel te onderhandelen viel, op de rijklaarprijs hadden ze €300,- ruimte maar dat moest het dan wel zijn. De internetprijs is inderdaad scherp, maar in de showroom wordt de auto dus aanzienlijk duurder dan die bij andere autohandelaren.\r\n\r\nVolgende aspect was inruil van mijn FIAT Bravo. Geen makkelijke auto met veel kilometers, dat weet ik. Export dus. Volgens van Rijswijk was deze auto €1.500,- waard. Zelf had ik vooraf een bod opgevraagd bij een exporthandelaar in de buurt, die kwam uit op €3.500 euro, en die had de auto al gezien. Hier kreeg ik dus een erg vervelend gevoel bij. Ik snap dat er verschil in kan zitten, maar én geen korting kunnen geven én ook nog een heel laag bod voor de inruiler dat gaf me een vervelend gevoel.\r\n\r\nDaardoor heb ik thuis nog wat nagezocht, en achteraf bleek dit gevoel te kloppen. Het onderhoudsboekje van de auto waar ik mijn twijfels over had heb ik nagetrokken. De auto was geïmporteerd, en daar was helaas geen historie van. Daarna zou de auto 4 jaar lang bij alfa specialist Wim Prins in onderhoud zijn geweest. Na contact opgenomen te hebben met Wim Prins bleek deze de auto nooit in de werkplaats te hebben gehad. Vreemd.\r\n\r\nThuis ook nog eens met mijn eigen auto aan de gang gegaan. Bij een andere handelaar heb ik mijn inruilauto uiteindelijk voor €4.500 achtergelaten. €3.000,- meer dan bij Van Rijswijk. Die hadden ze vast in hun zak zitten. Op mijn nieuwe tweedehands auto werden mij de rijklaarmaakkosten cadeau gedaan (inclusief garantie en onderhoudsbeurt en een gebruikte set winterbanden). Kortom, had ik bij van Rijswijk besloten dan was ik €6.000,- duurder uitgeweest, waarvan ze er zeker €4.000,- rechtstreeks in hun zak hadden gestoken. Een week na mijn bezoek was de Alfa namelijk €1.000,- afgeprijsd, en dan ook nog de €3.000,- euro voor mijn inruiler. Los van deze twee factoren zit in de rijklaarmaakkosten en de afgeprijsde verkoopprijs ook nog een stuk marge natuurlijk.\r\n\r\nIk snap dat er wat verdiend moet worden, maar hier ligt het er aan alle kanten veel te dik bovenop. Autobedrijf Van Rijswijk is absoluut af te raden. De enige hulp die je hier kunt verwachten is om snel van je geld af te komen. Ik kom hier nooit meer terug.