Samenwerken voor zelfstandigheid
Mijn rijinstructeur maakte regelmatig tekeningetjes op papier, om verkeerssituaties uit te leggen. Ik ben een visuele leerling, dus dit vond ik erg fijn. Ik raad het andere leerlingen aan om vooral te zeggen waar je behoefte aan hebt; waar wil jij deze les op focussen en waar wil je aan werken? Bedenk dat voor jezelf voorafgaand op de les en stel dit direct voor aan je instructeur wanneer je in de auto stapt. Ikzelf heb hier in mijn optiek wat te lang mee gewacht, tot de laatste paar weken. Ik begon toen met aangeven in welke omgeving ik wilde rijden, welke opdrachten ik wilde oefenen of in hoeverre ik begeleiding bij de les zou willen. De ene keer wilde ik meer tips, en de andere keer meer zelfstandigheid. Mijn instructeur reageerde hier altijd positief op, en paste zijn les aan op mijn wensen. Sindsdien werd ik snel veel meer zelfverzekerd achter het stuur! Tijdens mijn rijopleiding moest ik soms over teleurstellingen komen. Ik was hierover openhartig met mijn instructeur, ook als het even minder goed ging. Hij nam dan altijd een moment om hierover te praten, zodat ik weer met nieuwe moed verder kon. Maar natuurlijk waren de gesprekken met mijn instructeur ook vaak gewoon heel gezellig in de auto, dit maakte het leren veel relaxter.