Schending van mijn consumentenrechten
Op 13 mei 2024 heb ik telefonisch een aanbetaling van EUR 1.000,- gedaan voor een tweedehands auto bij Auto Keijzers Exclusives. Dit contact heb ik gehad met de verkoper A. Vroklage. Na de telefonische onderhandeling en verbale overeenkomst over het te betalen bedrag, heb ik van de hiervoor genoemde verkoper per Whatsapp een betaalverzoek gekregen. Deze heb ik per direct betaald en de afspraak was dat ik de auto een week later kon ophalen.
Rondweg een uur later heb ik laten weten dat ik van de koop af wilde en dat ik deze wilde ontbinden. De heer Vroklage deelde mee dat dit enkel mogelijk zou zijn indien ik naast de aanbetaling ook nog een aanvullend bedrag van EUR 800,- als administratiekosten zou betalen. De EUR 1.000,- aanbetaling zou omgezet worden naar een deel van de administratiekosten die totaal EUR 1.800,- zouden zijn. Uit paniek heb ik het totaal bedrag van EUR 1.800,- toch betaald.
Na overleg met een jurist ben ik erachter gekomen dat ik als consument geen kosten mag maken voor de ontbinding, binnen een termijn van veertien dagen na aankoop indien de koop op afstand is gebeurd. Sterker nog ik zou de aanbetaling van EUR 1.000,- moeten terugkrijgen.
Ik heb de Auto Keijzers binnen veertien dagen gewezen op mijn recht op bedenktijd echter tot op heden heb ik geen reactie mogen ontvangen. Ik heb een melding hiervan gemaakt bij de toezichthouder ACM.