Filters

1

PAS OP: bij eigen zonnepanelen en warmtepomp, zo snel mogelijk weg bij VON

In mijn situatie wek ik net zoveel kWh op in de zomer met mijn eigen zonnepanelen, als dat ik in de winter verbruik met mijn full-electric warmtepomp. Er zit weinig overlap tussen opwekking en verbruik. Op jaarbasis verbruik ik geen kWh. Deze manier van afrekening heet salderen. VON heeft aangekondigd per 1 okt. a.s. geen jaarcontracten meer af te sluiten. Bestaande jaarcontracten (en kwartaalcontracten) worden overgezet naar maandcontracten. Hierdoor mag je boetevrij bij VON vertrekken, en dat kan ik ook ten zeerste aanraden. Immers, de volgende stap in de redenering van VON is, dat zij met een maandcontract ook de kWh per maand opgewekt met verbruik mogen verrekenen. Dit noemen ze (nogal misleidend) 'maandelijks salderen'. Ik ken geen enkel land ter wereld waar dit ooit is toegepast. Bovendien schrijft de ACM dat dit niet naar de intentie van de Nederlandse Energiewet is. Het is dus een sluwe manier om via de kleine lettertjes van de wet een creatieve afrekenmethode te gaan introduceren. De financiele gevolgen zullen voor de meeste klanten beperkt blijven tot een paar honderd euro, waar je wellicht een keertje van schrikt, maar niet van wakker ligt. Echter, LET OP, indien u heel veel zonnepanelen heeft en voor de verwarming hebt geinvesteerd in een full-electric warmtepomp, dan valt het niet mee. Stel dat je zo'n 10.000 kWh/jaar nodig hebt voor een redelijk standaard warmtepomp, dan zul je ongeveer 80% daarvan nodig hebben in de wintermaanden zonder zonnepanelen opwek. Omgekeerd ga je van de zomerse 10.000 kWh opwekking, zo'n 8.000 kWh terugleveren. Vermenigvuldig dit met het verschil tussen teruglevertarief (0.27 Euro/kWh) en verbruiktarief (0.77 Euro/kWh) en je ziet dat in deze situatie je per jaar zo'n 4000 Euro gaat betalen... Ik heb hierover een klacht ingediend bij VON. Zij hebben mijn klacht serieus beantwoord, maar blijven bij het standpunt dat ze dit mogen doen. Met vriendelijke groet, Roland Valckenborg

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Boevenbende

Ons vaste tarief loopt 1-1-23 af. Nu per september 22 al omhoog met een ruime verdubbeling “ omdat de kosten enorm zijn gestegen”. Dit is 4 maanden voor het aflopen van het vaste tarief!!! Uiteraard ziet iedereen dat de tarieven hoger zijn. Onze jaarrekening loopt tm mei. Daarbovenop heeft deze boevenbende bedacht om in variabele contracten per maand te gaan salderen, terwijl de ACM en de politiek hiervan zeggen dat dit niet mag! Verder nemen ze wel de moeite op op basis van een aanname van de tarieven per 1-1-23 je maandbedrag enorm fors te verhogen op een wel zeer ruime termijn(4 mnd van tevoren). Nu er sprake is van net zo goed (tot nu toe) aanname van het prijsplafond nemen ze niet de moeite dit op dit niveau aan te passen. Dat is meten met 2 maten zowel met de salderingsregeling als de tarieven met voordeel voor alleen de maatschappij. Waarbij de salderingsregeling die deze club nu dreigt te gaan gebruiken (waarschijnlijk) illegaal is. En in ieder geval niet naar de geest van de wet.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Saldering per maand en weinig € teruglevering

We waren altijd tevreden, totdat ze vorige maand aankondigde per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!). Ook de terugleveringsvergoeding is teruggezet naar maar €0,08/kWh. Als je zonnepanelen hebt (zoals wijzelf), pakt dit erg nadelig uit. Tenslotte hebben ze ook zo maar besloten van kwartaal contracten af te stappen op maandcontracten... Al met al werd ons voorschot bijna 4x zo hoog...!

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Energie dieven

Vanaf 1 oktober gaan ze per maand salderen omdat dit volgens een maas in de wet mag. Er zijn kamer vragen over gesteld in juni maar hier moet de minister nog op reageren dus tot die tijd kunnen ze op slinkse wijze onze energie goedkoop afnemen en duur doorverkopen. Heb ze gemeld bij de ACM. Denken alleen aan hoe ze hun eigen zakken goed kunnen vullen.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
9

Goede service, snelle uitleg bij vragen

Zeker niet de goedkoopste en in deze dure tijd hoopte ik dat mijn “panelen op naam” wat meer rendement zouden opleveren. Maar buiten dat, super prettige klanten service. Vragen worden snel en goed beantwoord. Telefonisch overdag altijd snel bereikbaar, mail wordt binnen korte tijd beantwoord. Heel prettig om iedere dag je verbruik van de dag er voor te kunnen zien en snel te kunnen schakelen als blijkt dat je maandbedrag De kosten niet gaat dekken. Ondanks dat het flexibele energieabonnement verleden jaar niet de financieel beste optie bleek, heb ik op andere punten absoluut geen spijt.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Niet erg klantvriendelijk

Het gebruikmaken van kleine letters om zo over de rug van eigenaren van zonnepanelen te verdienen. Zeker voor mensen die geen vast contract (meer) hebben en die ook geen vast contract kunnen afsluiten. Ik ben van plan om over te stappen naar een andere leverancier.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Saldeer boeven

Was altijd wel tevreden maar de saldering gaat per maand verrekend worden. Dit is natuurlijk puur diefstal. Helemaal klaar mee ga overstappen helemaal als je eigen panelen hebt is dit zeer nadelig.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Gaan volledig over de schreef met creatieve interpretatie salderingsregeling

Ik was op zich best tevreden klant van vrijopnaam, want tot nog toe geen gedoe en een van de groenste leveranciers. Inmiddels kom ik er echter achter dat de salderingsregeling wel erg creatief wordt geinterpreteerd en per kwartaal of maand wordt uitgevoerd. Dat gaat echt te ver, want het is toch vrij algemeen geaccepteerd dat salderen per jaar moet gebeuren. Met de huidige situatie is er ook niet eens een andere keuze meer, want er zijn geen nieuwe jaarcontracten meer. Ik wek netjes op wat ik per jaar verbruik en wil daar dus ook conform huidige salderingsregeling voor belast worden. Dat het teruglevertarief zo laag is wil ik dan nog wel door de vingers zien voor die paar kwh die ik extra teruglever. Met deze manier van salderen zullen we echter alsnog honderden euro's moeten betalen! Helaas zit je als zonnepanelen eigenaar ook nog behoorlijk vast tot je meter netto weer op 0 staat, voor je over kunt stappen. Hoe dit ook afloopt (ik vertrouw op een duidelijke tik op de vingers door Jetten en daarmee ook ACM), jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid!

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Snelle en prettige manier van communiceren

Vrijopnaam is gemakkelijk bereikbaar via e-mail. Fijn als je in het buitenland verblijft. Je hoeft geen onnodig dure informatienummers te bellen. Het afsluiten van een energiecontract was snel geregeld, evenals het afsluiten van het contract. Het contact via de e-mail (Anja) was efficient, persoonlijk en professioneel. De app is overzihtelijk en gemakkelijk in gebruik. Bij terugkomst in NL kies graag weer voor Vrijopnaam als energieleverancier.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Vermijd Vrijopnaam als je eigen zonnepanelen hebt!

Zeer slechte voorwaarden als je eigen zonnepanelen hebt. Zowel het lage teruglevertarief als het salderen op maand (!) basis ipv wettelijk voorgeschreven jaarbasis kost je echt honderden euro's per jaar! Ze opereren in wettelijk grijs gebied met deze voorwaarden, gelukkig zijn er andere (eerlijkere) aanbieders die dit niet doen!

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Geen duidelijke communicatie over verlagen van teruglevertarief met 90%

Ik was in eerste instantie zeer tevreden over Vrijopnaam, totdat ze stiekem het tarief voor teruglevering terugschroeven tot 5 cent per kWh, waar dat voorheen 100% was van de verkoopprijs die zij hanteren. Hierover is niet (duidelijk) gecommuniceerd en dit riekt naar misleiding. Dit kost ons minimaal 500 euro per jaar.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
3

Zeer ongunstig als je eigen zonnepanelen hebt

Vrijopnaam (VON) voert de salderingsregeling uit op kwartaalbasis (of tarieftermijn zoals ze het noemen). Dit is tegen de wet - wat VON ook beweert. De toezichthouder, Autoriteit Consument en Markt (ACM) is hier glashelder over: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/duurzame-energie/wat-is-salderen ) . Daarnaast biedt VON ook nog eens de laagste terugleververgoeding in de markt, zoals de consumentenbond heeft uitgezocht. Deze twee praktijken kosten een gemiddeld huishouden met eigen panelen honderden euro's per jaar. Tot nu toe was ik best tevreden over de geboden service, maar door deze praktijken heeft VON mijn vertrouwen verloren.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
3

Ontevreden met saldering VON

Nu we besloten hebben zonnepanelen te gaan plaatsen ben ik even gaan kijken hoe dit hij VON werkt. Waar ik voorheen erg te spreken was over VON ben ik nu erg teleurgesteld. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat VON de energieleverancier is die de laagste terugleververgoeding betaald. Daarnaast salderen ze niet per jaar maar per kwartaal. Al met al is VON de meest onvoordelige energieleverancier om bij aan te sluiten als je stroom wilt opwekken met eigen zonnepanelen. Reden genoeg om snel op zoek te gaan naar een andere leverancier.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
4

Prima behalve het niet volgens de wet uitvoeren van de salderingsregeling

Alles doet VON goed, behalve dat ze de salderingsregeling in strijd met de wet uitvoeren. De wet schrijft voor dat je op jaarbasis moet salderen, VON doet dat per kwartaal. Daardoor heb je doorgaans in de zonnige kwartalen een overschot en in de donkere maanden een tekort, dit kost je je geld ten opzichte van leveranciers die wel volgens de wet handelen.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
9

Altijd supergoed geholpen!

Vrijopnaam heeft mijns inziens opvallend goede afstemming en communicatie met de klant, heel fijn! Het is in mijn ervaring bij energieleveranciers eerder uitzondering dan regel om zo goed geholpen te worden. Los van de groene idealen, onderscheidt Vrijopnaam zich doordat zij erg benaderbaar zijn. Je wordt snel geholpen, vriendelijk te woord gestaan en je spreekt niet met bureaucratische of leeghoofdige salesmannetjes, maar met gewone leuke mensen, die actief meedenken met je situatie en bereid zijn uitzonderingen te maken.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Genaaid in de kleine lettertjes

Hoy mensen, bij deze een waarschuwing. Ik zat tot vorig jaar met een jaarcontract. Bij een jaarcontract wordt er per jaar gesaldeerd. Helaas heb ik geen jaarcontract meer gekregen. Ik zit nu op een variabel tarief. Nu wordt er per kwartaal gesaldeerd. Door mijn warmtepomp heb ik alle energie in de winter nodig. Ik wel alle energie zelf in de zomer op. Voor de energie die ik teveel lever krijg ik 5 cent. Diefstal! In de winter betaal ik er 30 cent voor.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
7

Betrouwbaar en redelijke prijzen.

Betrouwbaar .

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
7

Doen wat ze toegezegd hebben

Prima dienstverlening, weinig toeters en bellen maar dat is zoals verwacht van een budget leverancier.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
6

info is ok

Ik vond het bedrag dat ik terug kreeg ondanks de gestegen kosten best laag ik ben alleen en bijna nooit thuis en betaal 230 euro per maand en kreeg 127 euro terug

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
9

Uitstekend bedrijf wat bij de tijd is en transparant.

Ik kijk elke dag hoe ik er voor sta inzake mijn energie gebruik. waar mogelijk gebruik ik elektriciteit in plaats van gas. Dus ik ben heel blij met jullie overzichten.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
6

Goed

Goed alleen sprak ik met een medewerkster en hij vindt ik niet een behulpzaam houding hebben

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Bijzonder duidelijk en klantgericht

Bij Vrijopnaam heb ik altijd snel de juiste informatie gekregen en in de juiste proporties: niet teveel, niet te weinig. Verder vind ik de app klasse. Alles wordt bijzonder duidelijk en overzichtelijk weergegeven. Zowel het verbruik als de teruglevering van mijn zonnepanelen als de opbrengsten van paneelopnaam. Ik heb slechts een kritiekpuntje: ik had verwacht dat de gasprijs bij VON minder zou stijgen dan bij reguliere energieleveranciers. Dit omdat VON niet gebonden was aan langdurige contracten zoals die leveranciers. Daardoor zou VON niet langdurig zeer lage prijzen voor gas hoeven te rekenen aan klanten met een vast contract, en zodoende goedkoper kunnen blijven. Dit bleek niet het geval te zijn.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Goede energieleverancier

VON levert een goede service, contact met de helpdesk verloopt prima, is persoonlijk en erg direkt. De app geeft online heel duidelijk een overzicht van het verbruik alsmede de teruglevering van onze eigen zonnepanelen.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
8

Duidelijk en goed overzicht

Je kunt precies in het overzicht alle verbruiken etc volgen

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Transparante en servicegericht

Ben nu een paar jaar afnemer van hun energie. Ze hebben een duidelijke app waarin mijn verbruik wordt vastgelegd. Tijdens de prijsverhoging kon ik in overleg mijn maandbedrag wat milder verhogen dan wat 'nodig' was. Uiteindelijk kreeg ik in jaarafrekening ruim 200 euro retour.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak

Bedrijfsgegevens

Postbus 37019

3005 LA Rotterdam

085-303 2652

[email protected]

Klantenvertellen Reviews

• Iedereen mag een review schrijven zolang er voldaan wordt aan de gebruikersvoorwaarden.
• Kiyoh & Klantenvertellen zijn onafhankelijke platformen en erkend Google reviewpartner. Of een review nu lovend is of juist kritisch – iedere stem telt.
• We voeren geautomatiseerde en handmatige controles uit om valse reviews zoveel mogelijk tegen te gaan.
• Reviews die op eigen initiatief zijn geschreven worden direct online getoond en binnen 72 uur geverifieerd.
• Meer weten hoe deze reviewpagina tot stand komt? Lees dan hier meer.
• Wil je meer weten? Bekijk ons privacybeleid en ontdek hoe we omgaan met gegevens en reviews.