Afgelopen tijd een aantal keer contact gehad over de salderingsregeling, altijd professioneel en helder te woord gestaan - ook al waren we het er niet mee eens dat er eerder was besloten maandelijks te salderen. Vandaag telefonisch bericht gekregen dat de maandelijkse saldering wordt teruggedraaid, en dat we hier dus ook met terugwerkende kracht geen last van hebben.
Originele beoordeling
Sinds enkele maanden wordt er maandelijks gesaldeerd, een hele nare verrassing. Dat stimuleert niet om verder te verduurzamen (warmtepomp). Budget energie is hier intussen van terug gekomen, Vrijopnaam nog niet en is daarmee zeer klantonvriendelijk en handelt niet in de gedachte van de wet.
Ik vind de prijsverhoging niet juist. Dat kan ik nu zeggen omdat ik meer dan €1000 terug ontvang. Ik kan het missen maar denk dan vooral aan mensen die dat niet kunnen. Spaarpotje lijkt leuk maar is niet voor iedereen mogelijk. Nieuwe voorschot van €190 slaat ook nergens op. Ook daar ga ik weer van terug krijgen. Maatwerk zou beter zijn.
Beste Florent, In de Vrijopnaam-app kan je iedere maand je termijnbedrag aanpassen op basis van je werkelijk verbruik en actuele tarieven. Je hoeft bij ons nooit een overbodige spaarpot op te bouwen. We trachten maatwerk te leveren. Ik heb je getracht telefonisch te bereiken, wellicht kan je met ons contact opnemen? Vriendelijke groet, namens Klantteam Vrijopnaam, Bas
Echte groene stroom en gas is de belangrijkste reden om bij Vrijopnaam te zitten. Maar daarnaast is er de prima app waarin je alle informatie kunt vinden. Zo ben je steeds goed geïnformeerd over je gebruik en de kosten. Een vraag per mail aan de klantenservice wordt snel en netjes beantwoord. Niets te klagen dus.
Ik ben tot nu tevreden, maar minder blij met de maandelijkse saldering i.p.v. saldering per jaar
Fijne app en je ziet precies wat je verbruikt. Het belangrijkst vind ik dat de energie groen is.
Zeer positieve ervaring met vrijopnaam. Tijdens mijn verhuizing heb ik te vroeg een nieuw energie contract afgesloten bij Vrijopnaam, maar na een telefoontje kon dit zo verholpen worden. Verder altijd tevreden met de inzichten die je via de app kan krijgen en de klantvriendelijkheid van de customer support. Zou het zeker aanbevelen aan anderen.
In principe ben ik wel tevreden, maar in de media hoor en lees ik berichten die me wel de wenkbrauwen doen fronsen.
Wij mogen geen zonnecellen op ons huis plaatsen. Vrij op Naam vond de prachtige oplossing door de huur van zonnecellen, zodat we toch gebruik kunnen maken van de groene energie. We zijn al een aantal jaren klant en zijn zeer tevreden.
Ik snap dat er geld verdient moet worden maar het verschil tussen verkoop en heel laag inkopen is niet netjes. Hier heb je als klant geen invloed op.
ZONNEPANEEL EIGENAREN, BLIJF HIER VANDAAN! Ik had een hele goede ervaring met VrijOpNaam. Helaas kwam ik er pas na een half jaar achter dat mijn eigen zonnepanelen per kwartaal worden gesaldeerd (gelukkig in de winter). Dus, ik ben toen heeeel snel overgestapt. Als je geen zonnepanelen hebt is het wel een prima idee. Zonde dat dit de strategie is van het bedrijf.
Beste Barry, Onze missie is iedereen eenvoudig en voordelig zelf stroom op te laten wekken. En hierbij is het voordeel van de een niet het nadeel van de ander. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
Wekt u zelf stroom op (zonnepanelen) vermijd dan deze aanbieder. Ze salderen per maand. Dat is op zich al schandalig maar deze partij maakt het nog erger, de terugleververgoeding is ook nog eens bedroevend laag. Waarschijnlijk de slechtste keus die je kunt maken.
Beste Herman, Vrijopnaam volgt vanzelfsprekend de aangepaste regelgeving en saldeert per jaar. We betreuren de ophef en onduidelijkheid. We steken hand in eigen boezem en realiseren ons dat dit proces zorgvuldiger had dienen te verlopen. Met vriendelijke groet, klanteam Vrijopnaam
Alles overzichtelijk in één app op je telefoon, geen verassingen achteraf.
Top
(klant sinds 2019, variabel tarief vanaf 2020) Ons voorschotbedrag voor oktober ging van €375 naar €895,-! Wat blijkt, er wordt per maand gesaldeerd! Dit is in strijd met de wet, de ACM ziet hierop toe. Wij hebben 24 panelen hiermee kunnen wij op jaarbasis in onze behoefte voorzien maar door het maandelijks salderen heb ik in de zomer 5 cent terug gekregen voor mijn geleverde stroom en mag ik nu in de herfst/winter 80cent gaan betalen omdat mijn opbrengst van de zomer al is gesaldeerd. na contact gehad te hebben met de klantenservice over dit extreme voorschotbedrag is de enige toezegging een 10% korting op het voorschotbedrag. Wanneer ik ze verzoek de salderingsregeling per jaar te hanteren conform wetgeving en mijn voorschot hierop aan te passen blijft het stil. (tot driemaal toe)
Beste Jacob, Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de te volgen salderingsmethode. De minister is alleen helder over het salderen op jaarbasis. Die duidelijkheid is er nog niet met betrekking tot de verrekening en facturering bij variabele (uur)contracten van het overgebleven saldo aan afgenomen elektriciteit of overtollige stroomproductie (terugleververgoeding). Zodra het ministerie van EZK de aangepaste regelgeving definitief en volledig heeft gepubliceerd en deze is geaccordeerd in de Tweede Kamer wordt de jaarnota van klanten waar nodig aangepast. De verwachting is dat medio december (via een Nota van Wijziging) de regelgeving wordt aangepast. We zullen alle klanten die stroom in het net invoeden hierover tegen die tijd een e-mail sturen. Een vervelende en onwenselijke situatie die jou als klant en ons als leverancier onzekerheid oplevert. Het is de hoogste tijd dat de politiek op dit onderwerp een besluit neemt en helderheid verstrekt.
Zeer tevreden zowel telefonisch als via mail
In tegenstelling tot veel verhalen geen probleem gehad mijn voorschot aan te passen, het bedrag wat ik terug kreeg stond snel op mijn bankrekening, kortom, ik ben blij met Vrijopnaam :)
Ik vind het zeer oneerlijk dat het tarief dat klant ontvangt voor opgewekte stroom via een panel op naam, maar marginaal stijgt tot max 8ct/kWh, terwijl de prijzen die Vrij op Naam zelf in rekening brengt honderden procenten stijgen. Verder heb ik die maximering nergens terug kunnen vinden in de voorwaarden die golden toen ik het contract afsloot.
Beste Bas, Wij willen zelf stroom opwekken voor iedere consument eenvoudig, voordelig en leuk maken. We garanderen zodoende een minimale opbrengst van 250 kWh per jaar en we geven de 'leveringsprijs inclusief btw' als vergoeding aan de consument met een maximum van 8 cent per kWh (dit is terug te lezen in de productvoorwaarden Paneelopnaam). De consument heeft zo een (zeer) laag risicoprofiel op zijn investering en mooi rendement van nu zelfs 14%. De stroom uit het zonnepark is soms meer dan 8 cent waard (op dit moment) en meestal minder (in de lente/zomer bij de hoogste productie), tot zelfs negatieve prijzen. Wij houden het eenvoudig en voordelig; de leveringsprijs inclusief btw is een gunstige vergoeding over een periode van 9 jaar met een garantstelling van 250 kWh per jaar tot een maximum van 8 cent. We gaan tenslotte ook niet negatieve prijzen in rekening brengen in de zomer bij onze klanten. En zo investeren we samen verder in meer zon-productiecapaciteit in Nederland!
Geen keuze menu, geen bandje, geen irritant muziekje, niets van dit alles! Hier wordt ‘gewoon‘ de telefoon opgenomen! Kan mij die tarieven schelen! (Binnen het redelijke). Dat je ze kunt bellen… en dat er allervriendelijkst opgenomen wordt en dat je ook nog kundig en bekwaam te woord wordt gestaan. Dat is in deze tijden vrijwel een unicum voor een bedrijf. Één minpunt: de mail is: “ Laat in één minuut weten wat je van ons vindt.” Maar deze review duurde 5 minuten al met al…
Fijne communicatie, altijd prima geholpen, hart voor duurzaamheid.
Wij zijn al een aantal jaren klant, hebben panelen op naam en inmiddels ook zelf zonnepanelen op het dak. De klantenservice is goed toegankelijk, zelfs in deze hectische tijd. Binnen een dag hadden we een duidelijk antwoord op onze vraag per mail. Ja, het teruglevertarief van de panelenopnaam is een kwestie van goed lezen (én goed nadenken) maar dan nog is het een prima investering!! Zo te lezen bij veel andere recensies willen de meeste mensen voor een dubbeltje op de eerste rang en dat dan ook nog laten betalen door andere mensen. Nee hoor VrijopNaam, ga zo door, ik hoop nog jaren klant bij jullie te zijn. (En voor de duidelijkheid, wij hebben een variabel contract, al vanaf het begin.)
Ik woon op een tussenetage en gebruik weinig energie. Ik heb 9 zonnepanelen gekocht en dom genoeg keek ik naar de leuke statistiekjes, die steeds aangaven dat ik vrijwel dagelijks meer energie opwek dan ik gebruik. Dat stemde tevreden, ik dacht dat ik milieubewust, energie- en economisch zuinig goed bezig was.de echte situatie is dat deze panelen op naam een miskoop zijn van 900 euro. Het bedrag dat je ‘teruggeleverd’ krijgt op jaarbasis is minimaal, kortom minimaal rendement. Zie de berekening in de reactie van T.O. De marketing is geweldig maar als je niet erg cijfermatig bent ingesteld zou ik zeker eerst advies vragen aan mensen die daar wel goed in zijn en niet vallen voor een leuke website en mooie misleidende statistiekjes.
Beste Mirjam, We vinden het vervelend dat je verwachting anders is/was. Je rendement is met de huidige tarieven 14% op jaarbasis. We onderkennen dat de huidige prijsstijgingen ieder voordeel wegblaast. Het is een barre tijd. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
Oorspronkelijk was ik enthousiast over vrijopnaam, het is een duurzame energieleverancier en je kunt zonnepanelen 'leasen' zonder dat je daarvoor je eigen dak nodig hebt. Als bewoner van een onderverdieping leek dit me dus ideaal. De eerste tegenvaller was dat je voor de geleaste zonnepanelen een terugleververgoeding krijgt ipv dat je de geproduceerde kWh kan aftrekken van de verbruikte kWh dmv de salderingsregeling. Deze terugleververgoeding bestaat uit 8 cent per kWh terwijl je in oktober 2022 68 cent per kWh betaald. Vrijopnaam beroept zicht op het standpunt dat het nog steeds een goede investering is, ik voel me hierbij vooral misleid omdat mijn elektriciteitsrekening nog steeds aanzienlijk is terwijl mijn verwachting was dat deze zou uitkomen op €0,- zolang ik net zo veel produceerde als dat ik verbruikte. De tweede tegenvaller is dat de communicatie omtrent de verhoogde energieprijzen erg laat is. De verhoogde tarieven en maandbedragen worden een kleine maand van tevoren doorgegeven en gingen in mijn geval om meer dan een verdubbeling van de lasten. Dat de energiemarkt erg volatiel is begrijp ik maar de communicatie naar klanten kan een stuk voortvarender zodat op tijd duidelijk is waar de klant rekening mee kan houden. Verder heb ik het contact met de klantenservice als onprettig ervaren. De toon is betweterig en denigerend en er wordt niet naar een gemeenschappelijke oplossing gezocht. Het stukje meedenken met de klant ontbreekt volledig. Om bovenstaande redenen heb ik besloten mijn contract op te zeggen. Daarmee volgde de laatste tegenvaller. De restwaarde van de geleaste panelen op naam krijg ik terug met de afschrijving op jaar afgerond naar boven. De opbrengsten die de panelen de rest van het jaar opleveren op basis van de gegarandeerde opbrengst krijg ik niet terug op mijn eindfactuur, terwijl ik dus wel voor dit jaar de leaseprijs betaal. Op basis van mijn ervaring raad ik vrijopnaam aan niemand aan.
Beste T.O., Vervelend te lezen. Een andere verwachting leidt nu inderdaad tot teleurstelling. Wij doen wat we beloven en bieden een attractief rendement op je investering. Maar goed, aan ons in de toekomst de verwachting bij de klant correct te krijgen. Overigens stellen we tariefwijziging uit voor de maand oktober. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
Jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid! Jullie geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn en vorige maand aankondigde jullie per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!).
Beste Mouna, Nu de wet wordt aangepast, saldeert Vrijopnaam uiteraard jaarlijks. De tariefwijziging voor de maand oktober is uitgesteld tot 16 oktober. Een van de positieve zaken van deze crisis is dat de wetgever en toezichthouder duidelijk geven op onderwerpen. Voor jou én voor ons was het fijn geweest als deze duidelijkheid veel eerder was gegeven. Wij betreuren dat jouw vertrouwen in ons is beschadigd. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
Vrijopnaam leek mij een maatschappelijk verantwoorde en sociale leverancier. Dat blijkt een vergissing. Ze geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn. Wel verhogen ze zonder overleg het voorschot bedrag drastisch, terwijl ik duidelijk kenbaar heb gemaakt dat ik dat niet wil. Ook besluiten ze ineens het salderen van de zonnepanelen maandelijks te gaan doen. Van beide onderwerpen is inmiddels al bekend dat ze verkeerd gehandeld hebben. Van de panelen op naam zijn ook de spelregels gedurende het spel gewijzigd. Waar bij aanschaf nog gezegd werd dat de opbrengst gesaldeerd werd, daar ontvang ik nu nog slechts 8 cent per kWh. Het zal vast in de kleine lettertjes afgevangen zijn, maar het is m.i. bewuste misleiding. De teksten op de website zijn niet voor niets aangepast.
Beste Daniel, Nu de wet wordt aangepast, zal Vrijopnaam (weer) jaarlijks salderen. Ook de tariefwijziging wordt per 16 oktober ingevoerd. Wij zijn overvallen door het standpunt van de ACM. De praktijk en opgestelde algemene voorwaarden vanuit Energie-Nederland gaven een ander beeld van wat geaccepteerd en verwacht wordt van een energieleverancier. Het goede van deze energiecrisis is dat de wetgever en toezichthouder duidelijkheid geven. Salderen is een regeling alleen mogelijk voor stroom opwekken 'achter de meter' van een consument. Wij hebben altijd aangegeven dat opwekken 'op afstand' anders werkt. We betreuren indien een verkeerd beeld en andere verwachting is ontstaan. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
Minister Jetten is van plan saldering op jaarbasis expliciet te maken door via een nota van wijziging in het voorliggende wetsvoorstel artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 hierop aan te passen. Zie: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2022D37450&did=2022D37450
Beset E. C., We volgen de uitkomst van deze discussie op de voet. Binnenkort volgt de uitwerking van de regelgeving. Hoe eerder deze bekend is, hoe beter. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam
• Iedereen mag een review schrijven zolang er voldaan wordt aan de gebruikersvoorwaarden.
• Kiyoh & Klantenvertellen zijn onafhankelijke platformen en erkend Google reviewpartner. Of een review nu lovend is of juist kritisch – iedere stem telt.
• We voeren geautomatiseerde en handmatige controles uit om valse reviews zoveel mogelijk tegen te gaan.
• Reviews die op eigen initiatief zijn geschreven worden direct online getoond en binnen 72 uur geverifieerd.
• Meer weten hoe deze reviewpagina tot stand komt? Lees dan hier meer.
• Wil je meer weten? Bekijk ons privacybeleid en ontdek hoe we omgaan met gegevens en reviews.