Filters

1

Jammer

ZONNEPANEEL EIGENAREN, BLIJF HIER VANDAAN! Ik had een hele goede ervaring met VrijOpNaam. Helaas kwam ik er pas na een half jaar achter dat mijn eigen zonnepanelen per kwartaal worden gesaldeerd (gelukkig in de winter). Dus, ik ben toen heeeel snel overgestapt. Als je geen zonnepanelen hebt is het wel een prima idee. Zonde dat dit de strategie is van het bedrijf.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Schandalig

Wekt u zelf stroom op (zonnepanelen) vermijd dan deze aanbieder. Ze salderen per maand. Dat is op zich al schandalig maar deze partij maakt het nog erger, de terugleververgoeding is ook nog eens bedroevend laag. Waarschijnlijk de slechtste keus die je kunt maken.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
8

Duidelijk

Alles overzichtelijk in één app op je telefoon, geen verassingen achteraf.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
8

Goeie app, prima service

Top

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

onbetrouwbaar gebleken

(klant sinds 2019, variabel tarief vanaf 2020) Ons voorschotbedrag voor oktober ging van €375 naar €895,-! Wat blijkt, er wordt per maand gesaldeerd! Dit is in strijd met de wet, de ACM ziet hierop toe. Wij hebben 24 panelen hiermee kunnen wij op jaarbasis in onze behoefte voorzien maar door het maandelijks salderen heb ik in de zomer 5 cent terug gekregen voor mijn geleverde stroom en mag ik nu in de herfst/winter 80cent gaan betalen omdat mijn opbrengst van de zomer al is gesaldeerd. na contact gehad te hebben met de klantenservice over dit extreme voorschotbedrag is de enige toezegging een 10% korting op het voorschotbedrag. Wanneer ik ze verzoek de salderingsregeling per jaar te hanteren conform wetgeving en mijn voorschot hierop aan te passen blijft het stil. (tot driemaal toe)

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
9

Goed

Zeer tevreden zowel telefonisch als via mail

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
8

Prima service

In tegenstelling tot veel verhalen geen probleem gehad mijn voorschot aan te passen, het bedrag wat ik terug kreeg stond snel op mijn bankrekening, kortom, ik ben blij met Vrijopnaam :)

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Panel op naam maximum tarief is aanfluiting

Ik vind het zeer oneerlijk dat het tarief dat klant ontvangt voor opgewekte stroom via een panel op naam, maar marginaal stijgt tot max 8ct/kWh, terwijl de prijzen die Vrij op Naam zelf in rekening brengt honderden procenten stijgen. Verder heb ik die maximering nergens terug kunnen vinden in de voorwaarden die golden toen ik het contract afsloot.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak N.v.t.
10

Bereikbaar

Geen keuze menu, geen bandje, geen irritant muziekje, niets van dit alles! Hier wordt ‘gewoon‘ de telefoon opgenomen! Kan mij die tarieven schelen! (Binnen het redelijke). Dat je ze kunt bellen… en dat er allervriendelijkst opgenomen wordt en dat je ook nog kundig en bekwaam te woord wordt gestaan. Dat is in deze tijden vrijwel een unicum voor een bedrijf. Één minpunt: de mail is: “ Laat in één minuut weten wat je van ons vindt.” Maar deze review duurde 5 minuten al met al…

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Fijne communicatie, hart voor duurzaamheid

Fijne communicatie, altijd prima geholpen, hart voor duurzaamheid.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Fijne club

Wij zijn al een aantal jaren klant, hebben panelen op naam en inmiddels ook zelf zonnepanelen op het dak. De klantenservice is goed toegankelijk, zelfs in deze hectische tijd. Binnen een dag hadden we een duidelijk antwoord op onze vraag per mail. Ja, het teruglevertarief van de panelenopnaam is een kwestie van goed lezen (én goed nadenken) maar dan nog is het een prima investering!! Zo te lezen bij veel andere recensies willen de meeste mensen voor een dubbeltje op de eerste rang en dat dan ook nog laten betalen door andere mensen. Nee hoor VrijopNaam, ga zo door, ik hoop nog jaren klant bij jullie te zijn. (En voor de duidelijkheid, wij hebben een variabel contract, al vanaf het begin.)

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Slecht bedrijf met geweldige marketing

Ik woon op een tussenetage en gebruik weinig energie. Ik heb 9 zonnepanelen gekocht en dom genoeg keek ik naar de leuke statistiekjes, die steeds aangaven dat ik vrijwel dagelijks meer energie opwek dan ik gebruik. Dat stemde tevreden, ik dacht dat ik milieubewust, energie- en economisch zuinig goed bezig was.de echte situatie is dat deze panelen op naam een miskoop zijn van 900 euro. Het bedrag dat je ‘teruggeleverd’ krijgt op jaarbasis is minimaal, kortom minimaal rendement. Zie de berekening in de reactie van T.O. De marketing is geweldig maar als je niet erg cijfermatig bent ingesteld zou ik zeker eerst advies vragen aan mensen die daar wel goed in zijn en niet vallen voor een leuke website en mooie misleidende statistiekjes.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Onbetrouwbaar bedrijf

Oorspronkelijk was ik enthousiast over vrijopnaam, het is een duurzame energieleverancier en je kunt zonnepanelen 'leasen' zonder dat je daarvoor je eigen dak nodig hebt. Als bewoner van een onderverdieping leek dit me dus ideaal. De eerste tegenvaller was dat je voor de geleaste zonnepanelen een terugleververgoeding krijgt ipv dat je de geproduceerde kWh kan aftrekken van de verbruikte kWh dmv de salderingsregeling. Deze terugleververgoeding bestaat uit 8 cent per kWh terwijl je in oktober 2022 68 cent per kWh betaald. Vrijopnaam beroept zicht op het standpunt dat het nog steeds een goede investering is, ik voel me hierbij vooral misleid omdat mijn elektriciteitsrekening nog steeds aanzienlijk is terwijl mijn verwachting was dat deze zou uitkomen op €0,- zolang ik net zo veel produceerde als dat ik verbruikte. De tweede tegenvaller is dat de communicatie omtrent de verhoogde energieprijzen erg laat is. De verhoogde tarieven en maandbedragen worden een kleine maand van tevoren doorgegeven en gingen in mijn geval om meer dan een verdubbeling van de lasten. Dat de energiemarkt erg volatiel is begrijp ik maar de communicatie naar klanten kan een stuk voortvarender zodat op tijd duidelijk is waar de klant rekening mee kan houden. Verder heb ik het contact met de klantenservice als onprettig ervaren. De toon is betweterig en denigerend en er wordt niet naar een gemeenschappelijke oplossing gezocht. Het stukje meedenken met de klant ontbreekt volledig. Om bovenstaande redenen heb ik besloten mijn contract op te zeggen. Daarmee volgde de laatste tegenvaller. De restwaarde van de geleaste panelen op naam krijg ik terug met de afschrijving op jaar afgerond naar boven. De opbrengsten die de panelen de rest van het jaar opleveren op basis van de gegarandeerde opbrengst krijg ik niet terug op mijn eindfactuur, terwijl ik dus wel voor dit jaar de leaseprijs betaal. Op basis van mijn ervaring raad ik vrijopnaam aan niemand aan.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Geen vertrouw meer

Jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid! Jullie geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn en vorige maand aankondigde jullie per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!).

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Verkeerde inschatting gemaakt

Vrijopnaam leek mij een maatschappelijk verantwoorde en sociale leverancier. Dat blijkt een vergissing. Ze geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn. Wel verhogen ze zonder overleg het voorschot bedrag drastisch, terwijl ik duidelijk kenbaar heb gemaakt dat ik dat niet wil. Ook besluiten ze ineens het salderen van de zonnepanelen maandelijks te gaan doen. Van beide onderwerpen is inmiddels al bekend dat ze verkeerd gehandeld hebben. Van de panelen op naam zijn ook de spelregels gedurende het spel gewijzigd. Waar bij aanschaf nog gezegd werd dat de opbrengst gesaldeerd werd, daar ontvang ik nu nog slechts 8 cent per kWh. Het zal vast in de kleine lettertjes afgevangen zijn, maar het is m.i. bewuste misleiding. De teksten op de website zijn niet voor niets aangepast.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
2

Antwoord Minister Jetten kamervragen salderingsregeling

Minister Jetten is van plan saldering op jaarbasis expliciet te maken door via een nota van wijziging in het voorliggende wetsvoorstel artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 hierop aan te passen. Zie: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2022D37450&did=2022D37450

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

PAS OP: bij eigen zonnepanelen en warmtepomp, zo snel mogelijk weg bij VON

In mijn situatie wek ik net zoveel kWh op in de zomer met mijn eigen zonnepanelen, als dat ik in de winter verbruik met mijn full-electric warmtepomp. Er zit weinig overlap tussen opwekking en verbruik. Op jaarbasis verbruik ik geen kWh. Deze manier van afrekening heet salderen. VON heeft aangekondigd per 1 okt. a.s. geen jaarcontracten meer af te sluiten. Bestaande jaarcontracten (en kwartaalcontracten) worden overgezet naar maandcontracten. Hierdoor mag je boetevrij bij VON vertrekken, en dat kan ik ook ten zeerste aanraden. Immers, de volgende stap in de redenering van VON is, dat zij met een maandcontract ook de kWh per maand opgewekt met verbruik mogen verrekenen. Dit noemen ze (nogal misleidend) 'maandelijks salderen'. Ik ken geen enkel land ter wereld waar dit ooit is toegepast. Bovendien schrijft de ACM dat dit niet naar de intentie van de Nederlandse Energiewet is. Het is dus een sluwe manier om via de kleine lettertjes van de wet een creatieve afrekenmethode te gaan introduceren. De financiele gevolgen zullen voor de meeste klanten beperkt blijven tot een paar honderd euro, waar je wellicht een keertje van schrikt, maar niet van wakker ligt. Echter, LET OP, indien u heel veel zonnepanelen heeft en voor de verwarming hebt geinvesteerd in een full-electric warmtepomp, dan valt het niet mee. Stel dat je zo'n 10.000 kWh/jaar nodig hebt voor een redelijk standaard warmtepomp, dan zul je ongeveer 80% daarvan nodig hebben in de wintermaanden zonder zonnepanelen opwek. Omgekeerd ga je van de zomerse 10.000 kWh opwekking, zo'n 8.000 kWh terugleveren. Vermenigvuldig dit met het verschil tussen teruglevertarief (0.27 Euro/kWh) en verbruiktarief (0.77 Euro/kWh) en je ziet dat in deze situatie je per jaar zo'n 4000 Euro gaat betalen... Ik heb hierover een klacht ingediend bij VON. Zij hebben mijn klacht serieus beantwoord, maar blijven bij het standpunt dat ze dit mogen doen. Met vriendelijke groet, Roland Valckenborg

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Boevenbende

Ons vaste tarief loopt 1-1-23 af. Nu per september 22 al omhoog met een ruime verdubbeling “ omdat de kosten enorm zijn gestegen”. Dit is 4 maanden voor het aflopen van het vaste tarief!!! Uiteraard ziet iedereen dat de tarieven hoger zijn. Onze jaarrekening loopt tm mei. Daarbovenop heeft deze boevenbende bedacht om in variabele contracten per maand te gaan salderen, terwijl de ACM en de politiek hiervan zeggen dat dit niet mag! Verder nemen ze wel de moeite op op basis van een aanname van de tarieven per 1-1-23 je maandbedrag enorm fors te verhogen op een wel zeer ruime termijn(4 mnd van tevoren). Nu er sprake is van net zo goed (tot nu toe) aanname van het prijsplafond nemen ze niet de moeite dit op dit niveau aan te passen. Dat is meten met 2 maten zowel met de salderingsregeling als de tarieven met voordeel voor alleen de maatschappij. Waarbij de salderingsregeling die deze club nu dreigt te gaan gebruiken (waarschijnlijk) illegaal is. En in ieder geval niet naar de geest van de wet.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Saldering per maand en weinig € teruglevering

We waren altijd tevreden, totdat ze vorige maand aankondigde per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!). Ook de terugleveringsvergoeding is teruggezet naar maar €0,08/kWh. Als je zonnepanelen hebt (zoals wijzelf), pakt dit erg nadelig uit. Tenslotte hebben ze ook zo maar besloten van kwartaal contracten af te stappen op maandcontracten... Al met al werd ons voorschot bijna 4x zo hoog...!

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
1

Energie dieven

Vanaf 1 oktober gaan ze per maand salderen omdat dit volgens een maas in de wet mag. Er zijn kamer vragen over gesteld in juni maar hier moet de minister nog op reageren dus tot die tijd kunnen ze op slinkse wijze onze energie goedkoop afnemen en duur doorverkopen. Heb ze gemeld bij de ACM. Denken alleen aan hoe ze hun eigen zakken goed kunnen vullen.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
9

Goede service, snelle uitleg bij vragen

Zeker niet de goedkoopste en in deze dure tijd hoopte ik dat mijn “panelen op naam” wat meer rendement zouden opleveren. Maar buiten dat, super prettige klanten service. Vragen worden snel en goed beantwoord. Telefonisch overdag altijd snel bereikbaar, mail wordt binnen korte tijd beantwoord. Heel prettig om iedere dag je verbruik van de dag er voor te kunnen zien en snel te kunnen schakelen als blijkt dat je maandbedrag De kosten niet gaat dekken. Ondanks dat het flexibele energieabonnement verleden jaar niet de financieel beste optie bleek, heb ik op andere punten absoluut geen spijt.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Niet erg klantvriendelijk

Het gebruikmaken van kleine letters om zo over de rug van eigenaren van zonnepanelen te verdienen. Zeker voor mensen die geen vast contract (meer) hebben en die ook geen vast contract kunnen afsluiten. Ik ben van plan om over te stappen naar een andere leverancier.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Gemak N.v.t.
1

Saldeer boeven

Was altijd wel tevreden maar de saldering gaat per maand verrekend worden. Dit is natuurlijk puur diefstal. Helemaal klaar mee ga overstappen helemaal als je eigen panelen hebt is dit zeer nadelig.

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
2

Gaan volledig over de schreef met creatieve interpretatie salderingsregeling

Ik was op zich best tevreden klant van vrijopnaam, want tot nog toe geen gedoe en een van de groenste leveranciers. Inmiddels kom ik er echter achter dat de salderingsregeling wel erg creatief wordt geinterpreteerd en per kwartaal of maand wordt uitgevoerd. Dat gaat echt te ver, want het is toch vrij algemeen geaccepteerd dat salderen per jaar moet gebeuren. Met de huidige situatie is er ook niet eens een andere keuze meer, want er zijn geen nieuwe jaarcontracten meer. Ik wek netjes op wat ik per jaar verbruik en wil daar dus ook conform huidige salderingsregeling voor belast worden. Dat het teruglevertarief zo laag is wil ik dan nog wel door de vingers zien voor die paar kwh die ik extra teruglever. Met deze manier van salderen zullen we echter alsnog honderden euro's moeten betalen! Helaas zit je als zonnepanelen eigenaar ook nog behoorlijk vast tot je meter netto weer op 0 staat, voor je over kunt stappen. Hoe dit ook afloopt (ik vertrouw op een duidelijke tik op de vingers door Jetten en daarmee ook ACM), jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid!

  • Aanbevelen? Nee
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak
10

Snelle en prettige manier van communiceren

Vrijopnaam is gemakkelijk bereikbaar via e-mail. Fijn als je in het buitenland verblijft. Je hoeft geen onnodig dure informatienummers te bellen. Het afsluiten van een energiecontract was snel geregeld, evenals het afsluiten van het contract. Het contact via de e-mail (Anja) was efficient, persoonlijk en professioneel. De app is overzihtelijk en gemakkelijk in gebruik. Bij terugkomst in NL kies graag weer voor Vrijopnaam als energieleverancier.

  • Aanbevelen? Ja
  • Klantvriendelijkheid
  • Gemak

Bedrijfsgegevens

Postbus 37019

3005 LA Rotterdam

085-303 2652

[email protected]

Klantenvertellen Reviews

• Iedereen mag een review schrijven zolang er voldaan wordt aan de gebruikersvoorwaarden.
• Kiyoh & Klantenvertellen zijn onafhankelijke platformen en erkend Google reviewpartner. Of een review nu lovend is of juist kritisch – iedere stem telt.
• We voeren geautomatiseerde en handmatige controles uit om valse reviews zoveel mogelijk tegen te gaan.
• Reviews die op eigen initiatief zijn geschreven worden direct online getoond en binnen 72 uur geverifieerd.
• Meer weten hoe deze reviewpagina tot stand komt? Lees dan hier meer.
• Wil je meer weten? Bekijk ons privacybeleid en ontdek hoe we omgaan met gegevens en reviews.