Ik kreeg een nieuwe, scherpe aanbieding voor een meerjarencontract maar had ook de mogelijkheid van een dynamisch contract. Een telefoontje had beide opties duidelijk toegelicht en dynamisch contract meteen afgesloten.
Hi Paul, bedankt voor je positieve beoordeling. Wat fijn om te lezen dat je goed en snel geholpen bent. Leuk dat je klant bij ons blijft en kies voor een dynamisch contract! Daar krijgen we goeie energie van 💚
Hoewel je dat nooit zeker weet lijkt Vandebron een goed en duurzaam alternatief voor de te fossiele leveranciers. Prijs, bereikbaarheid en service zijn dik in orde, Ook elektrisch rijden wordt goed ondersteund, hoewel niet overal (buiten Nederland/Benelux) de laadpaal Vandebron herkend. De app combineren met een routeplanner zou hier helpen.
Hi Martin, wat fijn om te lezen dat je onze duurzame missie erkend en steunt! Je feedback hebben we doorgegeven aan ons elektrisch rijden team. Bedankt voor je positieve woorden en beoordeling 💚
De servicemedewerker helderde snel en duidelijk enkele, voor mij, onduidelijkheden op en verwerkte nog een korting waar ik via Independer voor in aanmerking kwam. Dit werd dezelfde dag nog verwerkt en doorgemaild.
Hi Bas, wat fijn om te lezen dat je zo goed en snel geholpen bent! Bedankt voor je positieve beoordeling 💚
We zijn al jaren lid en hebben onlangs zonder problemen ons contract verlengd, De keuze voor groen in Nederland opgewekt spreekt ons erg aan en je kunt zelf kiezen wie of waar. Nu leveren wij zelf veel terug middels panelen met een kleine aannemelijke vergoeding. Onze elektrische auto maakt opbrengst weer nihil. We zijn derhalve geheel groen bezig. We ervaren geen storingen in het net en Zeer vriendelijk behulpzaam personeel.
Hi Ingrid, wat fijn om te lezen dat jullie al jaren tevreden klant zijn en ook jullie contract hebben verlengd! Wat goed ook om te zien dat jullie zo groen bezig zijn met jullie zonnepanelen en elektrische auto. We willen jullie graag bedanken voor al jullie inzet! Daar krijgen wij ook weer goeie energie van 💚
Transparant en betrouwbaar bedrijf
Hoi Ariël, we waarderen je 4 sterren review. Dankjewel! 💚
Een paar dagen terug stuurde ik een e-mail, niet met vragen, maar met complimenten en met tips. Ik kreeg echt een reactie op mijn bericht en niet een bla-bla-standaard verhaal.
Hoi Bero, wat leuk dat je je positieve ervaring met ons deelt. Hier krijgen we weer positieve energie van💡
Al 11 maanden wachten wij op meterstanden, iedere keer bellen wij en iedere keer krijgen wij het zelfde antwoord : de backoffice moet dit oplossen en zij zullen u bellen. Nooit gedaan. En nu ook nog eens een toeslag gaan betalen terwijl wij niet eens onze meterstanden kunnen controleren. Wat een slecht bedrijf met een slecht service. ADVIES: geen zaken doen met van de bron.
Hoi Pieternel, onze excuses voor het ongemak dat je hebt ervaren. We begrijpen je frustratie en vinden het vervelend dat je al zo lang op onze technische afdeling moet wachten. De afgelopen tijd was het bij ons behoorlijk druk, maar dat verklaart niet waarom je al 11 maanden op de meterstanden wacht. We willen je daarom alsnog vragen om opnieuw contact op te nemen met onze klantenservice. Helaas kunnen we namelijk niet via deze manier je klantaccount erbij halen. We willen je verzekeren dat onze technische afdeling je situatie serieus zal bekijken. We streven ernaar om dit zo snel mogelijk op te lossen. Bedankt voor je geduld. We hopen dat we de situatie snel kunnen rechtzetten.
Ik heb veel leveranciers bekeken en vd Bron kwam er als beste kwa prijs en kwaliteit vd laadpaal. Technisch gezien voldeed deze laadpaal het beste tov andere gerenormeerde laadpaal fabrikanten. Ik was ook zeer tevreden over het installatie team.
Hi Gert, wat goed om te lezen dat je zo tevreden bent! Onze prijs-kwaliteit verhouding vinden wij ook erg belangrijk. Heel fijn dat de installatie naar jouw tevredenheid is verlopen. Bedankt voor je positieve review 💚
Daar ik ben overgestapt naar Vandebron bleek al snel de zeer goede communicatie mogelijkheid, (gaat bij veel bedrijven niet, Chatbot ed. die je niet begrijpt!!) dus normaal kunnen telefoneren en mailen, bij vragen van een probleem waar je mee zit is dat zeer belangrijk, top. De afhandeling gaat perfect, zeer duidelijke uitleg via de mail van de voortgang van het proces. Vragen worden direct beantwoord, ook tijdens de late uren heb ik gemerkt. Ik kan alleen maar zeggen, een aanrader!
Hi Jan, wat leuk dat je klant bij ons geworden bent en zo bijdraagt aan onze duurzame missie! Snelle en duidelijke hulp bij eventuele problemen vinden wij ook erg belangrijk. Fijn om te lezen dat je onze service zo goed ervaren hebt. Daar krijgen we goeie energie van 💚
Sterkte met alle vervelende mensen die zeuren over de zonnepanelen. Gaat vanzelf over.
Hey Monique, dankjewel voor je positieve review. We blijven achter onze missie staan, fijn om te zien dat je ons daar in steunt!
Ruim 10 jaar klant bij Van de Bron. Nu afscheid genomen i.v.m. belasting zonnepanelen. In ons geval 46 euro per maand. Jammer
De heffing op zonnepanelen is een klap in het gezicht voor mensen die meer dan 10.000 geïnvesteerd hebben en daarna 46 euro extra per maand moet gaan betalen. Ik hoop dat van de bron geboycot word.
Goedemorgen, goed om te horen dat je zo aan het verduurzamen bent. Dat is uiteindelijk ons einddoel. Dat wij deze lastige keuze hebben gemaakt is niet voor iedereen fijn. Alle leveranciers lopen tegen deze problemen op. Wij lossen het zo op, in onze ogen het meest eerlijk. Andere leveranciers verhogen de vaste kosten, verlagen de terugleveringsvergoeding of weigeren klanten met zonnepanelen zelfs helemaal. Dat wij de eerste zijn die deze beslissing moesten maken, komt omdat wij een heel hoog percentage klanten met zonnepanelen hebben.
Leuke volgorde, eerst berichtje in de media, dan mijn overstap naar Greenchoice, dan een mail van VDB met tariefuitleg, De volgende dag een slijmbrief met een 270 euro loyaliteitskortingsaanbod. Hoe dan ook, als panelenbezitter, (11 stuks, hoe erg is dat?) mag ik jaarlijks 348 terugleververgoeding gaan betalen. Nee dus, ik ben loyaal aan mijn principes en de keuzes die ik maakte om groene stroom op te wekken. 5000 euro daarin geinvesteerd met een goed gevoel. Ook warmtepomp in 2 ruimtes, koken veelal op inductie, en het gasgebruik van 1500 naar 450 m3 teruggebracht. Dan de klap in het gezicht. Maakt niet uit, vrije wereld, vrije keus, maar ik ben weg.
Dag Ralph, goed om te horen dat je zo aan het verduurzamen bent. Dat is uiteindelijk ons einddoel. Dat wij deze lastige keuze hebben gemaakt is niet voor iedereen fijn. Je keuze om over te stappen betreuren wij, maar we zullen je in de toekomst weer met open armen ontvangen. Alle leveranciers lopen tegen deze problemen op. Wij lossen het zo op, in onze ogen het meest eerlijk. Andere leveranciers verhogen de vaste kosten, verlagen de terugleveringsvergoeding of weigeren klanten met zonnepanelen zelfs helemaal. Dat wij de eerste zijn die deze beslissing moesten maken, komt omdat wij een heel hoog percentage klanten met zonnepanelen hebben.
Hier zal ook wel weer de standaard reactie onder komen, maar het is natuurlijk te absurd voor woorden dat men nu moet gaan betalen voor wat hij niet verbruikt. Kom ook niet aan met mooie verhalen dat je maar op zonnige dagen meer moet verbruiken… gaat heel lastig als je niet thuis bent natuurlijk. Je kunt beter de panelen van je dak halen en weggooien dan bij VDB een contract afsluiten. Zomaar uit het niets even €200+ per jaar betalen, bovenop de investering die is gedaan omdat er jarenlang gestimuleerd werd om zonnepanelen te plaatsen, dit is milieuvriendelijk. Die investering wordt dus dik en dubbel bestraft bij VDB. Nee, het is geen terugleveringsheffing maar een boete die de consument betaald voor het vergroenen.
Goedemorgen, Het gaat om een eerlijke herverdeling van de kosten. Dat de buurman zonder zonnepanelen tot voor kort mee betaalde aan jou rendement is natuurlijk oneerlijk. Nu heb je nog steeds een mooi rendement, maar wat minder hoog. Dit is eerlijker en zo betaald de buurman in zijn huurhuis niet mee voor de hoge kosten die zonnepanelen veroorzaken. Hopelijk kunnen we in de nabije toekomst door middel van opslag zonne energie beter verdelen over de dag en het nog rendabeler maken. Wij zijn hier zelf al mee bezig in samenwerking met onze lokale producenten batterijen te plaatsen.
Goede site Fijne app Eerlijk & duurzaam
Hi, bedankt voor review en fijn dat je alles zo goed ervaart. Dit soort reacties en een duurzame toekomst geven ons motivatie zo door te gaan.
Vanmiddag kreeg ik mail van Vandebron of ik een vast contract wilde afsluiten, waarbij ze me lekker wilden maken met een welkomstbonus. Maar er niet bij vertellen dat ze dan terugleververgoeding voor mijn zonnepanelen in rekening gaan brengen. Ik ben eens even gaan rekenen en zie dat mijn terugverdientijd voor de installatie op mijn niet ideaalgelegen dak dan zou verdubbelen van 8 naar 15/16 jaar. En dan houd ik nog niet eens rekening met de vervanging van de omvormer na ca. 10 jaar. Kortom, mijn terugverdientijd zou verdubbelen en mogelijk zou ik zelfs verlies gaan draaien op mijn zonnepanelen. Bovendien is dit eigenlijk een verkapte afschaffing van de salderingsregeling, waar feitelijk de Tweede Kamer over gaat. Hopelijk is er een partij die hier kamervragen over gaat stellen.
Hi MissSunshine, Bedankt voor je review. Het is onwaarschijnlijk dat deze kosten ervoor zouden zorgen dat je terugverdientijd zou gaan verdubbelen. De kosten zaten namelijk eerst in de stroomprijs verwerkt, waar we deze uit hebben gehaald en als los component hebben toegevoegd. Met de introductie van de vaste terugleveringskosten is er geen sprake van het omzeilen van de salderingsregels. De vaste terugleveringskosten zijn een aparte component en staan los van de salderingsregeling. Deze nieuwe kosten zijn gebaseerd op een vast tarief per dag en zijn verbruiksonafhankelijk. Saldering houdt in dat verbruiksafhankelijke tarieven tegen elkaar worden weggestreept op de jaarafrekening. Door onze salderingsregeling en de terugleververgoeding krijg je nog steeds een hele mooie vergoeding voor stroom die je teruglevert aan het net. Mocht je samen met ons willen berekenen wat dit voor jouw situatie betekent, dan staat onze klantenservice graag voor je klaar.
Na 7 jaar tevreden klant te zijn geweest bij VdBron ga ik nu weg, door de aangekondigde boete op terugleveren van zonne-energie. Als samenleving willen we dat de schoonste energie - van zon en wind - blijft worden afgenomen. Als er een overschot aan energie ontstaat op sommige momenten, willen we dat kolencentrales en gascentrales uitgezet worden. Zodat we volledig schone energie kunnen gebruiken op die momenten. De maatregel die VdBron nu wil opleggen aan haar klanten - betalen (!) voor terugleveren - heeft het tegenovergestelde effect. Zonnepanelen zullen worden uitgezet, mensen zullen wel drie keer nadenken voordat ze investeren in zonnepanelen op het dak. En ondertussen draaien de kolencentrales op volle kracht door. Het idealisme waardoor ik bij VDBron ben gekomen, lijkt te verdwijnen. De overname door Essent lijkt nu door te werken in de bedrijfsvoering. Het doel is niet langer om de energietransitie verder te helpen - dan zou je deze maatregel niet nemen. Het doel is nu om de winst te maximaliseren - zoals alle fossiele energiebedrijven nastreven. Erg jammer dit, ik hoop op een nieuwe speler op de energiemarkt die wèl echt gaat voor schone energie.
Door Vandebron (ze kunnen hun naam beter veranderen naar "alleenvanonzebron") wordt eenzijdig de contractvoorwaarden aangepast tijdens een lopende jaarperiode (maart-'23 tot maart-'24). Hierdoor worden wij geconfronteerd met letterlijk honderden Euro's aan onverwachte kosten in de vorm van een "terugleverboete", en doordat ze het aan het einde van de zomer communiceren zitten wij klem als wij onze geleverde stroom nog willen kunnen salderen over de wintermaanden. Ik zou er nog begrip voor op kunnnen brengen als ze de terugleverboete pas vanaf de eerstevolgende jaarafrekening in zouden laten gaan, dan geven ze de consument nog een keuze, maar op dit moment komen ze op mij over als onbetrouwbare energie-boefjes die graag extra omzet binnenhalen ten koste van hun klanten die gewoon wettelijk hun energie willen salderen. Samengevat: Bijzonder onbetrouwbare partij en ze zadelen je spontaan op met nieuwe boetes en heffingen. Zeker geen aanbeveling. Pas ook op met hun moederbedrijf Essent, want dit voelt als een proefballonnetje om de daadkracht van de ACM te testen.
Hi Sebastiaan, bedankt voor je review. De vaste terugleveringskosten gaan gelden als je in een variabel contract zit of je je contract verlengt of afsluit na 14 augustus 2023. Zit je momenteel in een vast contract voor 1 of 3 jaar, dan gaan de vaste terugleveringskosten gelden als je vaste contract afloopt. Het is mogelijk dat je dan je contract verlengt of in een variabel contract verder gaat, in beide gevallen gaan de vaste terugleveringskosten gelden. Het is dus inderdaad zo dat bij een vast contract dit pas na afloop gaat gelden. Stuur ons gerust een privébericht om te dubbelchecken wat dit voor jouw situatie betekent.
Die enkele keer dat ik een vraag heb, of zoals recent wil verlengen, krijg ik altijd een vriendelijke call center medewerker aan de lijn. Die luistert echt naar wat ik wil en doet dan zijn best om dat goed te regelen. In het landschap van mega-energieleveranciers vind ik vandebron al jaren een verademing. Nog los van de goede stroom die ik krijg. Ik vind vandebron's tarieven altijd redelijk tot goed.
Hi Karin, bedankt voor review en fijn dat je alles zo goed ervaart. Daar doen we het voor!
VandeBron (Essent) komt blijkbaar niet helemaal uit met de kosten op dagen dat het aanbod groene stroom hoog is, en proberen die kosten nu af te wentelen op zonnepanelenbezitters. Ze hebben zelf wind- en zonneparken, maar vinden het niet logisch om daar wat in terug te snoeien. De particuliere zonnepanelen-eigenaar moet nu gaan betalen over elke kWh die via de meter terug het net in gaat, ongeacht of deze via salderen later weer wordt verbruikt. Het ergste is: ze zijn niet eerlijk in het narratief. Ze hebben er voor de onduidelijkheid een gestaffeld systeem van gemaakt, maar je kunt gewoon terugrekenen wat dat per kWh is. Vooral een bedrijf met een heel groen marketingpraatje. Deze extra heffing is ook helemaal niet bedoeld om netcongestie op te lossen (dat is ook helemaal niet de verantwoordelijkheid van VandeBron), maar om de lagere winsten te compenseren. Niks groens aan.
Hi Thea, bedankt voor je reactie. Allereerst hebben wij geen eigen zonne- en windparken, wij sluiten hooguit producenten aan op ons platform. Die gaan hoe dan ook terugleveren aan het net. Meer groene energie is ook gewoon nodig, alleen is de uitdaging nu om het op de juiste momenten beschikbaar te maken. Producenten die hun stroom verkopen ontvangen de zogenaamde EPEX-uurprijzen: ofwel, de geldende tarieven op dat moment. Die krijgen dus ook weinig op momenten van piekbelasting. We werken wel hard met onze partners samen om de piekbelasting te verminderen, bijvoorbeeld door batterijen te plaatsen of te werken aan curtailment: het uitzetten van de panelen op momenten van piekbelasting. In een dynamisch contract krijgen consumenten ook niet te maken met vaste terugleveringskosten, omdat de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk is aan de inkoopprijs op dat moment. Dat is eigenlijk vergelijkbaar met hoe producenten een vergoeding ontvangen. We hebben de verborgen kosten die nu opgesloten zitten in de stroomprijs verwijderd en deze als een los component toegevoegd. Onze stroomprijs is daarom met ruim 30% gezakt. De nieuwe vaste terugleveringskosten worden nu alleen nog betaald door klanten met zonnepanelen. De hoogte hiervan hangt af van hoeveel je teruglevert. Dit is eerlijk en zorgt ervoor dat de buurman zonder zonnepanelen niet meer betaalt door middel van verborgen kosten met de andere buurman die wel zonnepanelen heeft. Dit is eerlijker en transparanter en we verwachten dat alle energiemaatschappijen zullen volgen. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. De klanten die voor extra kosten zorgen gaan deze nu zelf betalen. Waarom deze klanten met zonnepanelen voor extra kosten zorgen kun je teruglezen op https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Vaste terugleveringskosten voor de paar momenten dat het net vol zit doorberekenen aan de consument, met hoge bedragen is ronduit schandalig.
Hi Jules, alle energieleveranciers kampen met dezelfde uitdaging. Op dit moment worden klanten met zonnepanelen door veel andere leveranciers zelfs buiten de deur gehouden. Dit vinden wij niet eerlijk. Vandebron voert daarom versneld deze verandering door voor zonnepaneel klanten om hen toch een interessant en eerlijk aanbod te kunnen bieden. Wij zetten de deur juist wagenwijd open voor klanten met zonnepanelen omdat zij actief bijdragen aan de energietransitie. Daar zijn wij natuurlijk superblij mee en heel trots op. De verwachting is dat andere leveranciers dit ook gaan doen. We zien dat andere leveranciers ook op zoek zijn naar manieren om met deze kosten om te gaan. De verwachting is dat ook de proposities voor zonnepaneel-eigenaren worden aangepast. Wij kiezen nu al bewust voor deze manier, zodat we zonnepaneel-eigenaren een interessant aanbod kunnen blijven bieden. Bovendien is hiermee onze stroomprijs flink gedaald, waardoor veel klanten juist voordeliger uit zijn. Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons gerust een bericht.
Genoegzaam bekend. Zie de plotsklaps aangekondigde stappen om consumenten op te zadelen met extra kosten tot liefst 46 euro per maand. Schandalige club.
Alles is makkelijk te regelen en bij vragen reageert de klantenservice snel en adequaat.
Hi Jenny, bedankt voor je reactie. Fijn dat je dit zo ervaart!
We waren heel blij met vandebron maar... Hoe is het mogelijk dat ons jaren een worst is voorgehouden om te investeren in zonnepanelen, goed voor het milieu en goed voor je portemonnee. Vorig jaar hebben we ook geïnvesteerd in zonnepanelen ondanks de in zicht zijnde salderingstop. Volgens vandebron zou deze (flinke) investering nog steeds veel voordeel opleveren en ach er zou wel een oplossing voor komen. Helaas is de oplossing een per direct ingaande boete op teruglevering van zonne-energie. In plaats van het beloofde voordeel worden we gestraft voor teveel teruglevering. Klanten zonder zonnepanelen worden nu bevoordeeld, goedkope energie en geen boeteheffing. Waarom deze belachelijke strafregel? Ziet vandebron haar kans schoon nu er weer een demissionair kabinet is?
Hi Luc, we snappen je reactie. Gelukkig blijven zonnepanelen wel gewoon rendabel en duurzaam. Het rendement wat je er nu opgemaakt werd was echter niet eerlijk. Dit werd betaald door de klanten zonder zonnepanelen. Deze kosten waren voorheen verborgen in de stroomprijs, die nu significant lager is geworden. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. De klanten die voor extra kosten zorgen gaan deze nu zelf betalen. Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons gerust een bericht!
Eerst met mooie verhalen je lokken en dan, als het verdienmodel van de maatschappij niet meer klopt de zonnepanelenbezitter laten betalen en dat verkopen met een zielig verhaal dat de arme mensen die geen panelen hebben dat moeten betalen. Ik betaal ook voor kinderopvang en het geen kinderen, mijn ziekenfondspremie gaat ook naar mensen die roken en ik rook niet en zo kan ik nog even doorgaan. Zoek snel een maatschappij die wel investeert in opslag en gebruik van overtollige energie (buurtaccu's, waterstofproductie) zodat de piekstroom efficiënt en grootschaliger kan worden benut in plaats van iedere klant hier zelf voor te laten opdraaien.
Hi Niek, bedankt voor je review. We hebben de verborgen kosten die nu opgesloten zitten in de stroomprijs verwijderd en deze als een los component toegevoegd. Onze stroomprijs is daarom met ruim 30% gezakt. De nieuwe vaste terugleveringskosten worden nu alleen nog betaald door klanten met zonnepanelen. De hoogte hiervan hangt af van hoeveel je teruglevert. Dit is eerlijk en zorgt ervoor dat de buurman zonder zonnepanelen niet meer betaalt door middel van verborgen kosten met de andere buurman die wel zonnepanelen heeft. Dit is eerlijker en transparanter en we verwachten dat alle energiemaatschappijen zullen volgen. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. Daarnaast werken we ook hard aan oplossingen om beter en slimmer met energie om te gaan, zoals curtailment en batterij-opslag. Mocht je hier meer over willen weten, kijk dan vooral ook eens op onze blog!
• Iedereen mag een review schrijven zolang er voldaan wordt aan de gebruikersvoorwaarden.
• Kiyoh & Klantenvertellen zijn onafhankelijke platformen en erkend Google reviewpartner. Of een review nu lovend is of juist kritisch – iedere stem telt.
• We voeren geautomatiseerde en handmatige controles uit om valse reviews zoveel mogelijk tegen te gaan.
• Reviews die op eigen initiatief zijn geschreven worden direct online getoond en binnen 72 uur geverifieerd.
• Meer weten hoe deze reviewpagina tot stand komt? Lees dan hier meer.
• Wil je meer weten? Bekijk ons privacybeleid en ontdek hoe we omgaan met gegevens en reviews.