Vroegboeken bij TUI lijkt voordelig, maar is dat niet!
Als trouwe klant van TUI boekten wij eind februari 2025 - voor het vierde jaar op rij - een (rond)reis bij TUI. Dit jaar een rondreis in Cuba van 18 september tot en met 3 oktober 2025.
Niet ongebruikelijk is dat je als reiziger de ervaringen en prijs -/kwaliteitverhoudingen met eerdere reizen en met andere reizigers gaat vergelijken.
Bij die vergelijking waren wij, maar ook onze 9 medereizigers, geschrokken van het enorme verschil in de hoogte van de betaalde reissom. Wij betaalden een bedrag € 4.240 voor 2 personen. Voor dezelfde reis betaalden de andere reizigers (waaronder die nog geen maand later boekten) een bedrag van € 3.498 per koppel.
Het substantiële prijsverschil van € 742 wordt (vooral) veroorzaakt door de aan alle klanten verleende 'Aanbiedingskorting', die in ons geval aanzienlijk lager uitvalt.
Over een klein prijsverschil hoor je ons niet klagen, maar zo een enorm verschil is te gek.
Bij onze 'klacht' bij TUI met het verzoek om uitleg verwoordden wij in onze e-mail aan de afdeling Customer Support ons gevoel daarbij als volgt:
Dat wij - met een in goed vertrouwen (vroeg) geboekte reis - nu veel te veel betalen en daarmee ongelijk behandeld worden voor een reis waarvan de dienstverlening en de inkoopkosten gelijk zijn (immers, de (groeps-)reis, tickets en accommodaties worden pas definitief vastgelegd als er voldoende deelnemers zijn), voelt als zeer onrechtvaardig.
De reactie van TUI, per e-mail van 5 november 2025, is:
"...Als de prijs voor een reis daalt nadat u die reis heeft geboekt, kunt u daaraan helaas geen rechten ontlenen. Dit staat ook vermeld in onze algemene voorwaarden. De prijs die u heeft betaald was de geldende prijs op het moment van uw boeking..."
Conclusie: Bij TUI loont vroegboeken niet altijd! De 'laagste-prijs-garantie' geldt niet voor alle (trouwe) klanten.