Reactie van het bedrijf
Beste heer Alink,
Uw vraag met betrekking tot de werkzaamheden en meerwaarde van ons bedrijf licht ik hieronder toe.
Wanneer u de procedure gratis uitbesteed aan een WOZ specialist, wordt er door de specialist, naast de door u aangedragen argumenten ook altijd naar de volgende aspecten gekeken:
Allereerst wordt het taxatieverslag onder de loep genomen. De gemeente dient de WOZ waarde te berekenen door middel van de vergelijkingsmethode. Dit houdt in dat uw woning wordt vergeleken met minimaal 3 vergelijkbare objecten. Hierbij is het belangrijk dat de gebruikte vergelijkingsobjecten verkocht moeten zijn in een jaar voor en/of na waardepeildatum (op de WOZ beschikking voor belastingjaar 2020 wordt er uitgegaan van waardepeildatum 01-01-2019. De vergelijkingsobjecten moeten dus verkocht zijn tussen 01-01-2018 en 01-01-2020). Gebruikt de gemeente een vergelijkingsobject dat buiten deze termijn is verkocht dan is dit geen geldig referentieobject. Dit geldt ook voor objecten van een ander type. Denk hierbij aan een vrijstaande woning die wordt vergeleken met een rijtjeswoning of een appartement. Ook moet een vergelijkingsobject in de buurt liggen van uw eigen woning. Wordt er een vergelijkingsobject gebruikt buiten uw gemeente dan is dit geen geldig vergelijkingsobject en mag de gemeente deze niet gebruiken.
Vervolgens gaat de taxateur zelf opzoek naar betere verkoopcijfers/vergelijkingsobjecten. Het gebeurt vaak dat de gemeente kiest voor de drie hoogste verkoopcijfers terwijl er goede vergelijkingsobjecten zijn met een lagere verkoopcijfer. De taxateur beoordeeld aan de hand van verschillende websites ook de specifieke omstandigheden van uw woning.
De taxateur heeft de kennis in huis om aan de hand van deze gegevens een waarde aan uw woning te hangen.
Bodemloket.nl: Bodemverontreiniging Ruimtelijkplannen.nl: Bestemmingsplannen Energielabe.nl: Hoe zuinig of onzuinig is de woning Google Maps / Streetview: Omgevingsfactoren Kadaster: Objectafbakening Alle verkoopcijfers in uw gemeente.
De taxateur kan op basis van bovenstaande informatie vaak een goed beeld vormen van de situatie zonder ter plaatste zijn geweest. Hij verwerkt zijn bevindingen in een aanvullend bezwaarschrift wat vervolgens naar de gemeente verstuurd wordt. Naast de daadwerkelijke inhoudelijke werkzaamheden zijn ook inbegrepen: voorbereiding, frankeerkosten, informatievoorziening, planning en de BTW.
Met vriendelijke groet,
Team Bezwaarmaker.nl