Geen persoonlijke benadering, je bent letterlijk een (bouw)nummer

We hebben nu een prachtig huis, maar over de bouwer zijn we niet heel enthousiast. Los van het feit dat muren niet recht staan (wordt vooral pijnlijk duidelijk bij het ophangen van rolgordijnen), valt vooral de manier op waarop Vink (niet) communiceert. Ze doen geen moeite om je als klant te laten voelen; het komt over alsof ze je alleen maar lastig vinden.

• Zou u ons bedrijf aanbevelen? Nee
  • Ging het om een nieuwbouw project? 2 onder 1 kap

Aantal verbeterpunten

De bouw van onze nieuwbouw woning in Abcoude is redelijk verlopen. De communicatie en afstemming met de uitvoerder op de bouwplaats verliep goed, de communicatie en afstemming met het kantoor soms wat stroever. In de voorbereiding en uitvoering blijkt Vink een traditioneel bouwbedrijf met weinig ruimte voor innovatie. Vragen over toepassing van slimme technologie en zonnepanelen werder eigenlijk redelijk eenvoudig terzijde geschoven, een gemiste kans. Verder was het advies over de onbenoemde zolderruimte achteraf niet handig, het bleek een ruimte met veel functionele ruimte die goed als gebruiksruimte is in te vullen. De werkzaamheden werden over het algemeen goed uitgevoerd en zoals gezegd was de afstemming met de uitvoerder goed. Tijdens oplevering bleek het aantal opleverpunten dan ook mee te vallen. Toch zou ik willen adviseren om de kwaliteit van het werk over de gehele linie te verhogen, hiermee wordt de prijs-kwaliteit verhouding verbeterd. Hier kan ook de samenwerking met de vele onderaannemers een rol spelen en ik begrijp dat dit niet eenvoudig is maar uiteindelijk is Vink de hoofdaannemer. Na oplevering zijn de meeste punten netjes opgelost al loopt er nu na bijna een jaar nog wel een restpunt maar daar zijn we met Vink over in communicatie. Resume, redelijk tevreden over de bouw en de planning. Tips inzake verbetering zijn vebeterde communicatie gedurende het proces, verbeterd advies in eerste fase en flexibiliteit gedurende het proces en een meer innovatievere benadering in een markt waar innovatief en duurzaam bouwen steeds belangrijker wordt.

• Zou u ons bedrijf aanbevelen? Ja
  • Ging het om een nieuwbouw project? 2 onder 1 kap

Net afgeleverde ruwbouw woning

Eerste ervaring met een nieuwbouwontwikkeling (dus geen referentiekaders). Van diverse andere bouwspecialisten en aannemers wel gehoord dat ze onder de indruk waren van de kwaliteit van de bouw. Bij ons beperkte fouten, problemen na oplevering. Af en toe duurde het wel lang om een aantal zaken geregeld te krijgen (nu namelijk al 6 maanden na oplevering en nog steeds niet alle opleverpunten verwerkt). Grootste tegenvaller/probleem zit hem in de flexibiliteit om met wensen van individuele huiseigenaren om te gaan. Vanuit duurzaamheidsoogpunt zou ik meer willen doen dan enkel hetgeen nu in het bouwbesluit is opgenomen (namelijk vooral op energie). Heb de wens voor een grijswatersysteem (toiletten en wasmachine met regenwater spoelen) geopperd op het moment dat de fundering nog niet eens lag. Men kende het niet dus ging niet door. Hen gevraagd om dan in ieder geval een 2e loze leiding naast de drinkwaterleiding te trekken richting de wc's en wasmachine en deze loos af te doppen in de berging - zodat ik na oplevering zelf het grijswatersysteem er alsnog simpel op kon zetten. Zelfs daar wilde men niet aan beginnen. Op deze manier is het voor mij nu niet meer mogelijk - tenzij ik weer muren ga breken om nu zelf de loze leiding te trekken. Financieel plaatje wordt dan natuurlijk ontzettend groot. Persoonlijk vind ik het zo ontzettend zonde dat er nog altijd woningen worden gebouwd die eigenlijk niet toekomstbestendig en duurzaam zijn. De platte daken hadden zich heel goed geleend voor groene daken met waterbering. De zonnepanelen renderen tevens nog eens beter op een groen dak.

• Zou u ons bedrijf aanbevelen? Ja
  • Ging het om een nieuwbouw project? Tussenwoning/hoekwoning

Over Bouwnu

Over Bouwbedrijf Frans Vink en Zonen B.V.