Aanvankelijk goed contact, later onbeschoft bejegend toen ik bezwaar maakte vanwege woekerprijs band
Op zaterdag 11 december j.l. heb ik mijn Opel Meriva voor de APK-keuring en een grote beurt naar Autobedrijf Scholten in Winterswijk gebracht.
Het contact heb ik aanvankelijk als prettig ervaren. De onkosten waren zoals overeengekomen. Tijdens de keuring werd ik gebeld dat er nieuwe achterbanden gemonteerd moesten worden vanwege te weinig profiel. Hiermee ging ik uiteraard akkoord. Achteraf had ik graag meer inspraak gehad in het merk van de banden, maar daar heb ik tijdens het telefonisch gesprek niet aan gedacht en werd mij door de medewerker ook geen keuzemogelijkheid aangedragen.
Toen ik de rekening later thuis nader bekeek, viel mij op dat het merk en de specificaties van de banden niet vermeld stonden. Dat ben ik dan maar zelf nagegaan via de gegevens die op de gemonteerde banden staan.
De banden blijken van het budgetmerk Hifly HF201 te zijn met de afmetingen 185 / 65 R 15.
Bij Autobedrijf Scholten heb ik incl. BTW maar liefst € 83,49 per band betaald. Daar bovenop komen nog de prijzige montagekosten van € 33,28 per band incl. BTW. In totaal wordt het totaal dus € 116,77 per band. Voor beide budget banden heb ik dus in totaal € 233,54 incl. montage betaald (exclusief verwijderingsbijdrage).
Na onderzoek, vergelijken en berekenen kom ik echter uit op een veel lager cq redelijker bedrag van maximaal € 160,- voor beide banden incl. BTW! Dus een verschil van pakweg meer dan € 70,- !
Navraag bij andere autobedrijven bevestigen mijn inschatting en ben ik bij hen bij deze budget-banden zelfs nog goedkoper uit! Tot mijn schrik wordt de keuze voor banden van het merk HiFly zelfs afgeraden.
Ik heb tot nu toe 2 autobedrijven geraadpleegd. Bij het plaatselijke autobedrijf Meerdink kosten 2 kwalitatief goede budget banden met de genoemde afmetingen all-in € 145. Bij Profile Vermeulen zijn de kosten eveneens vergelijkbaar.