Leerzaam en leuk

Diede was een hele fijne en gezellige zangcoach, die me meteen om m’n gemak stelde. Naast dat ze me me veel theoretische kennis heeft bijgebracht over zingen, heeft ze me ontzettend geholpen met meer zelfvertrouwen en plezier krijgen in het zingen.

Heel blij met Robin

Persoonlijk, deskundig en eerlijk. Precies wat voor mij werkt.

• Zangcoach: Robin van Beek

Veel geleerd

Elrieke kwam naar Den Haag om ons koor (Paduan Suara Kita) te coachen. Ik had haar v.t.v. een filmpje gestuurd met de liedjes die wij graag met haar wilden oefenen. Dat is al een groot pluspunt, er wordt geoefend met je 'eigen' liedjes en met je eigen muzikanten. Voor herhaling vatbaar.

• Zangcoach: Elrieke van Gelderen
  • Welke plaats heb je je les gehad? Den Haag

Fijne vocal coach!

Linda was mijn coach tijdens de bootcamp van twee weken. Ze is ontzettend sociaal, gezellig en een echte lieverd! Ze luistert heel goed en vindt het coachingsgedeelte duidelijk leuk. Ze kwam bijvoorbeeld zelf in de lucht om even iets extra te bespreken en/of iets te controleren qua zang wanneer ik het nodig had. Daarmee gaf ze me net dat duwtje in de rug om er weer vol goede moed tegenaan te gaan. Twee weken intensief aan de slag om te zorgen dat ik dit keer wel de juiste techniek kan gaan toepassen om op een gezonde manier te zingen was geweldig, maar ook spannend, dus dat heeft me echt wel geholpen. Maar goed, ook om je zang te verbeteren is ze lekker praktisch. Ze luistert mee naar waar het “mis” gaat, dan geeft ze een aanwijzing die ze even voordoet als dat nodig is en zo kan je weer door... Eigenlijk was de oplossing meestal vrij simpel, je moet het jezelf natuurlijk wel eigen maken door het geleerde veel te herhalen. Ook een hele mooie aanvulling van Linda vind ik dat ze je heel goed kan helpen om een lied in de juiste emotie, maar wel als jezelf, over te brengen. Ze is zelf als zangeres (met een schitterende stem) zeer actief wat natuurlijk gunstig is wanneer je zelf optreedt of dat wil gaan doen. Ik zou haar dus zeker aanraden als vocal coach!

• Zangcoach: Linda Meester

prettige en veilige werkomgeving

Het is mooi om te zien hoe de coach zich inleeft in de problematiek van mijn probleem.

• Welke plaats heb je je les gehad? Halsteren
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Had ik veel eerder moeten doen

Heb lang getwijfeld om zangles te proberen, maar ik heb na twee lessen al superveel geleerd en heb het enorm naar mijn zin! Ik voel me heel erg op mijn gemak bij Manon en ze helpt me goed om te werken naar wat ik graag wil bereiken.

• Zangcoach: Manon Wouterse
  • Welke plaats heb je je les gehad? Amersfoort
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Erg fijne hulp en behandeling met duidelijke uut

Vanwege stemproblemen en een ophanden zijnd concert het advies gekregen voor stemmassage. Ik wist niet dat het bestond maar het is erg effectief. De uitleg is prettig en bij iedere volgende stap wordt uitgelegd wat er gebeuren gaat. Het gaf direct ruimte.

• Welke plaats heb je je les gehad? Halsteren
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

De kleinste details met grootste gevolgen

Ik sta meestal zijdelings heen en weer te bewegen, maar het nauwkeurige oog van mijn zanglerares 'dirigeerde' mij om eens van voren naar achteren te bewegen...... Nimmer geweten dat kleine details zulke grote verschillen kunnen zijn. Het (volgens mij) onzingbare nummer kwam nu ineens wél goed mijn keel uit. Conclusie......lessen bijgeboekt!

• Zangcoach: Saralinda Hiemstra
  • Welke plaats heb je je les gehad? Apeldoorn
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Goede professionele en ontspannen begeleiding

Ik krijg professionele en ontspannen begeleiding waarbij ze voor iedereen individuele aandacht heeft

• Zangcoach: Michelle de Jong

Uitdagend, geruststellend, humor

Ze helpt me om uit m’n comfortzone te stappen. Hierdoor kan ik m’n grenzen verleggen en m’n eigen stemgeluid ontdekken… heel fijn!!

• Welke plaats heb je je les gehad? Arnhem

Veel geleerd

Michelle neemt de tijd. Daarin geeft ze veel tips met technieken te benutten voor specifieke noten. Ze geeft ook veel tips met houdingen aan nemen om op een natuurlijke manier te bewegen. Om dan toch die ene uithaal of juist wat rustiger om die ene noot toch te kunnen halen. Zij stemt het nummer ook af op bereik die haalbaar is. Ook vragen werden goed beantwoord met een goede uitleg.

• Zangcoach: Michelle de Jong
  • Welke plaats heb je je les gehad? Wieringerwerf
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Dus je denkt dat je niet kunt zingen ;-) dacht ik ook!

Als je altijd al een verlangen hebt gehad om te zingen, en je denkt dat je hier soort wonderlijk talent voor nodig hebt dat je gewoon is aan komen waaien, doe je zelf dan een plezier en ga zanglessen nemen en verras jezelf. Mijn zangcoach Astrid geeft je je stem... En dat is een soort wonder, om je eigen stem te ontdekken door te werken aan techniek. Vallen, opstaan, falen en doorzetten. Het is het beste dat ik ooit voor mezelf heb gedaan en ik ben zo blij dat ik bij Vocal Center les heb. Elke les neem ik weer iets mee, na elke les kan ik weer verder.... en ga er mee door om te kijken waar mijn grenzen liggen. Iedereen heeft een stem.... enige dat je nodig hebt is durf! Stap over je schroom heen. Doodeng... maar je krijgt er een stem voor terug, die je durft te gebruiken. Ga op ondekkingsreis. Als ik het kan leren, kan jij het zeker!

• Zangcoach: Astrid Tan
  • Welke plaats heb je je les gehad? Delft
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Heel leerzaam en je leert meer dan alleen zingen. Je krijgt passende informatie echt gericht naar jou lichaam/vermogen. Ik beveel dit zeker aan.

• Had je een klik met je coach?
  • Is je vraag/doel behandeld N.v.t.
  • Welke plaats heb je je les gehad? Bergen op Zoom
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Suze geeft mij de veiligheid om te vallen en helpt mij weer met opstaan.

Toen ik na mijn zwangerschap het zingen weer op durfde te pakken ging dit niet vanzelfsprekend. Mijn stem was er wel maar het was niet wat het geweest was. Suze heeft in haar lessen veel geduld met mij gehad en gaf mij de veiligheid om te vallen en hielp mij weer met opstaan. Ik heb in haar lessen weer leren vertrouwen op mijn stem en ook weer de stap durven zetten om het podium op te gaan. Waar ik altijd zo intens van genoten heb en door alles eigenlijk niet meer durfde. Het leuke en fijne aan de lessen bij Suze is dat wanneer jezelf blij wordt van de prestatie diende hebt geleverd Suze hier net zo blij en enthousiast van wordt. Haar energie in de lessen is aanstekelijk en ze motiveert je om net dat stapje harder te zetten om verder te komen.

• Zangcoach: Suze van Manen
  • Welke plaats heb je je les gehad? Veenendaal

gefocust, effectief, krachtig

Mijn ervaring met Jurney was heel goed. Ik had het doel om krachtiger (met meer volume) te zingen. Ik had de idee dat er heel simpel en duidelijk een oplossing voor gezocht wordt. Binnen korte tijd heb ik al een groot verschil beleeft. Jurney is een heel fijne persoon, motiverend en - wat ik erg fijn vond - de les was gestructureerd, helder en gefocust . Een heel goede ervaring... altijd graag weer!

• Zangcoach: Jurney Koning

Eindelijk vooruitgang!

Marcel is naar mijn mening een hele fijne en goede coach. Hij luistert tussen de regels door en er ontgaat hem niks. Zowel qua zang als over wat je vertelt en kan daar dus heel goed op inspringen. De ene keer ligt de focus meer op de zang en de andere keer ook op het mentale stuk. Net wat je nodig hebt. Hij is enorm veelzijdig, kan je dus op meerdere vlakken begeleiden (stemmassage, juiste houding, performance, etc…) en brengt ook veel eigen ervaring mee als zanger en entertainer. Hij is helder in zijn uitleg en houdt het simpel en leuk. Na jaren zanglessen gevolgd te hebben bij verschillende docenten, waar ik helaas niet heb leren zingen op een gezonde manier, met knobbels op mijn stembanden als gevolg, ben ik heel blij dat ik bij Vocal Center terecht ben gekomen. Het ging al beter dankzij hem (en een aantal lessen van Robin), maar in de bootcamp met Marcel en Linda, heb ik echt stappen kunnen maken en heb ik eindelijk die vollere sound (wél op een gezonde manier) die ik zo graag wilde. Ik ben heel dankbaar en kan deze toppers alleen maar aanbevelen!

• Zangcoach: Marcel Swerissen
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Op maat gemaakte zangles!

September 2022 had ik mijn 1e proefles om te kijken of zangles bij Vocal Center (Delft) iets voor mij zou zijn. Astrid (coach) stelde me vanaf het begin op mijn gemak en kwam erg toegankelijk over. Na deze les was ik zo enthousiast geworden dat ik meteen een pakket heb aangeschaft. Het is goed om te weten dat je bij deze lessen een op maat gemaakte aanpak krijgt. Hoe ziet dat er bijvoorbeeld uit? Je kiest van te voren een liedje wat je wilt zingen in de les. Vervolgens vertel je de coach wat je zou willen ontwikkelen of waar je vragen over hebt. Daarna kijk je samen hoe je het doel kan bereiken. Je kunt elke les aangeven wat je zou willen behandelen. Zo kun je verder werken aan een doel of juist iets nieuws leren. Wat ik fijn vind aan deze aanpak is dat je meteen aan de slag gaat met iets wat jij wil doen en leren. Astrid is een professionele coach met veel passie en ik ben blij dat ik les bij haar mag volgen.

• Zangcoach: Astrid Tan
  • Welke plaats heb je je les gehad? Delft
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Na drie lessen al heel veel geleerd!

Ik kwam bij Vocal Center terecht omdat de zanger en de zangeres van mijn hobbybandje al langer worden begeleid door een coach van VC (in Uden) en daar heel tevreden over zijn. Omdat ik in Nijmegen woon koos ik voor zangles in Nijmegen. Mijn probleem is dat ik na een paar slechte ervaringen in het verleden eigenlijk niet meer durfde te zingen. Jacqueline heeft dit heel goed opgepakt. Aan de hand van door mij uitgekozen nummers zijn we begonnen met de basis: bepalen toonsoort, stemgebruik (kopstem / borststem) etc. Hierdoor begint het zelfvertrouwen alweer aardig terug te komen. Ik heb nog een lange weg te gaan en een Caruso zal ik wel niet meer worden, maar gelukkig is dat mijn ambitie ook niet

• Welke plaats heb je je les gehad? Nijmegen

Prettige en leerzame zanglessen

Ik vind de manier van lesgeven heel fijn. Ik voel echt dat de lessen zich vormen naar mijn wensen en persoonlijke doelen, wat me motiveerd om ook buiten de lessen bezig te blijven met zang. Ik kijk alweer uit naar de volgende les!

• Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Het luikje naar goed-zing-land is geopend!

Tijdens m’n afgelopen les met Lisanne ontdekte ik het gebruik van m’n borststem, en hoe veel vaker ik die kan gebruiken. Er ging een wereld voor me open! Lisanne heeft een overvolle gereedschapskist om uit te putten en weet altijd precies de juiste tools eruit te vissen om mij een stap verder te helpen. Ze deelt haar kennis en ervaring gul, en neemt elke les op. Ik merk dat ik daardoor ook achteraf langer met de stof bezig ben, en het beter beklijft.

• Zangcoach: Lisanne Teunissen van Manen
  • Welke plaats heb je je les gehad? Utrecht
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Mijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid...

Als 'oudere' stel ik dat mijn leven is verrijkt in de korte periode dat ik les heb van Marcel Swerissen en tijdens de bootcamp óók van Linda Meesters. De lessen zijn doelgericht, zeer effectief en fun. Ze hebben ervoor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen enorm is gegroeid. Ik ga door met lessen, omdat mijn grenzen nog niet bekend zijn. Zingen en componeren brengen mij zoveel energie en blijdschap. Bravo Vocal Center!

• Zangcoach: N.v.t.

Raar en teleurstellend

Ontzettend rare en teleurstellende proefles gehad bij zangcoach Jacqueline Aronson. Die weigerde nadat ik gezongen had ronduit om mij van enige feedback of aandachtspunten te voorzien want dat moest volgens haar 100% vanuit mezelf komen. Ook waren er wat andere kleinigheidjes die ik merkwaardig vond: dat ik moest gaan uitleggen hoe het komt dat ik ondanks dat ik geen vloeiend Spaans spreek wél vloeiend Spaans kan zingen. Dat lijkt me nou juist iets wat een zangdeskundige als geen ander weet... En de verplichting om vanaf de eerste keer met muziek erbij te zingen terwijl ik meestal (en liever) a capella zing, omdat ze anders niet 'zou kunnen beoordelen of ik het goed deed'... maar dan nadat ik gezongen had wél hardnekkig weigeren om enige feedback te geven en alleen maar vragen wat ik er zelf van vond. Ja, wat word je dáár nou wijzer van? Natuurlijk hoor ik zelf wel dat e.e.a. niet 100% goed gaat, maar ík weet toch niet wat dan vervolgens het belangrijkste is om aan te gaan werken?? Het wordt wel een heel onnodig ingewikkeld raadspelletje als de docent ('coach', zo corrigeerde ze me) weigert daar enige helderheid over te verschaffen. Maar die helderheid bleek tot mijn verbazing en frustratie echt een soort taboe te zijn. We kwamen er niet uit en ik stond maar op om eerder weg te gaan, waarop ze bozig zei dat ze het werk al jaren deed en al honderden klanten had gehad maar nog nóóit zoiets had meegemaakt. Anders gezegd, dat ik niet tevreden ben móét wel aan mij liggen en niet aan haar... Van tevoren vond ik het al een beetje érg commercieel om voor een proefles de volle mep ad 68 euro per uur te vragen, maar na deze ervaring was de ontvangst van die rekening van 68 euro wel héél erg zuur. Voor mij dus nooit meer Vocal Center. Op naar een zangdocent die wél initiatief en deskundigheid toont.

• Welke plaats heb je je les gehad? Arnhem
  • Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Nee

Hallo Wendy. Wat een akelig bericht en wat jammer dat je iets anders had verwacht van de les. Je bent de 3e klant die in de geschiedenis van het bedrijf (12 jaar) die een onvoldoende geeft. Dat vinden we natuurlijk spijtig en ik ben als eigenaar van Vocal Center dus even na gaan vragen wat er is gebeurd. Ik heb de les terug geluisterd en het komt in mijn ervaring hierop neer. Jij zoekt een coach die jou helemaal van A tot Z gaat vertellen wat je moet doen. Dat doen wij niet, en dat gaan we ook nooit doen. Ik zal je uitleggen waarom. Bij VC zijn we van mening dat, als je komt lessen, dat je een idee hebt wat je wil leren, waar je ontevreden over bent of wat je beter zou willen in je eigen zang en hoe je het maximale uit je les kan halen. Als je dat niet weet dan is dat de opdracht. Uitzoeken wat je mooi vindt, hoe je dat zou omschrijven, wat je doelen zijn en wat je leuke muziek vindt. Dat zijn tijdrovende momenten die een groot deel van de les kunnen innemen. Wij beginnen al onze lessen (Bijna 500 per week), altijd weer met de vraag. "Wat kan ik voor je doen". Ik kan me wel voorstellen dat je niet exact weet wat je zou willen maar een richting zou wel handig zijn als je tenminste geen zin hebt om heel veel tijd (en geld) te verspelen aan uitzoeken wat jij mooi vindt en waar je naar op zoek bent. De belangrijke les die verschuilt in het 'zelf bepalen wat je wil', wat je mooi vindt en hoe je denkt over jouw eigen sound is: het nemen van 'verantwoordelijkheid' . Elke zanger of zangeres moet 100% verantwoording nemen voor de vocale keuzes die gemaakt worden tijdens een song. Van ons krijg je richtingen, keuzes en suggesties maar nooit. "Zo moet het" Om de simpele rede dat het smaak gerelateerd is en jij geen enkel voordeel haalt uit het voorzien van de smaak van de coach. De coach gaat mee in wat jij mooi vindt of zou willen leren. Het is niet onze stijl om daarin het intitiatief te nemen. Hoe dan ook. Ik vind het jammer dat je het zo hebt ervaren en we geven je uiteraard de volledige les terug omdat ik ook niet vind dat je moet betalen als je niet eens de les hebt afgemaakt en niet naar je verwachting was. Als je mij even een mailtje stuurt. [email protected] dan regel ik het voor je. Ik hoop dat je ergens anders een coach zal vinden die alles voor je regelt en zijn mening loslaat op jouw zingen. Dan ga je vast en zeker volop genieten van het leukste wat er is is. Namens de 24 collega's door het land verspreid. Heb een fijne dag! Robin van Beek. Zangcoach en oprichter van Vocal Center Nederland

Fijne begeleiding in een comfortabele setting met goede praktische tips en zanghulp

Tijdens mijn zangles met Diede merkte ik dat het snel vertrouwd en veilig voelt om onder haar begeleiding aan de slag te gaan. Ze legt voor, tijdens en na het zingen heel duidelijk de prioriteit op wat ik zelf wil leren en wat ik uit de les kan meenemen. Een leuke en spontane coach met duidelijke uitleg en tips, waardoor ik vrij snel de effecten van de theorie en techniek kan voelen in mijn stem en lichaam. Ik heb pas twee lessen gehad, maar kijk uit naar de volgende.

• Zou je ons aanbevelen bij iemand anders? Ja

Praktische en direct bruikbare tips!

Wij hadden als Akoestix een workshop van Lisanne en we hadden van te voren per mail al even afgestemd wat onze wensen waren. Dat was nog even puzzelen, maar uiteindelijk hebben we gekozen met een stukje techniek aan de gang te gaan. Dat werkte! Heel veel bruikbare tips die we inmiddels allemaal toe passen en dan merken we echt een verschil in het halen van noten die voorheen echt een stuk minder makkelijk gingen. Nice!! We vonden het allemaal erg leuk!

• Zangcoach: Lisanne Teunissen van Manen
  • Welke plaats heb je je les gehad? N.v.t.

Een veilige ruimte

Elrieke zorgt voor een veilige en gemoedelijke leeromgeving waarbij je lekker mag gaan zingen. Ze heeft oog voor verbeterpunten en moedigt aan waar nodig.

• Zangcoach: Elrieke van Gelderen
  • Welke plaats heb je je les gehad? Waalwijk

Moerasbos 24 4311WD Lopik

Over Vocal Center

Vocal Center is een bekende naam op kwalitatieve hoogstaande zangcoaching in Nederland. Door een unieke eigen zeer effectieve zangmethode "Vocal Essence" wordt er voornamelijk gewerkt met de liedjes die de vocalist wil zingen en worden oefeningen zoveel mogelijk zingenderwijs geïmplementeerd. We werken met alle niveaus, van beginnend tot aan de bekendste professionals. Met een zeer divers aanbod aan stem gerelateerde coaching zoals op maat trajecten, individuele lessen, groepslessen vocal reizen, songwriting zijn we uniek in Nederland. Ook hebben we een zorgteam dat zich buigt over stemproblematiek. We verzorgen sessies met stem massage, bubbelen en vernevelen en de Vocal release voor als je het maximale uit jouw lichaam en stem wil halen. Wat kunnen wij voor jou doen?? www.vocalcenter.nl