Niet snel reageren op storingen

Al 5 jaar werk ik samen met Windcentrale. En 5jaar lang hetzelfde beeld; Zodra een molen in storing gaat, hebben ze het bij De Windcentrale niet door. Moeten, vaak door mij, hiervan op de hoogte worden gesteld. Gevolg? Op een goede winddag geen opbrengst en een dag te laat word het technische team pas op een storing afgestuurd! Zeer frustrerend!!!

Verwachtingen worden niet waargemaakt

Sinds 2015 heb ik winddelers. Slechts 1x is de prognose gehaald. Bovendien zijn er vanaf oktober vorig jaar problemen met de dataoverdracht van 'onze' molen waardoor de informatie op de app niet klopt en de overzichten zinloos zijn geworden. Helaas krijgt men dit ook na vier maanden nog niet opgelost. Teleurstellend helaas.

Ik voel me opgelicht

Na aftrek van de onderhoudskosten, blijft er van de opbrengst haast niets over. Als dan ook de afschrijving wordt meegenomen, kost het alleen maar geld. Eigenlijk vind ik dat hier sprake is van oplichting.

Verwachting Windcentrale opbrengst winddelen te positief gebracht!

Met ingang van 2013 hebben we 4 winddelen gekocht van De Jonge Held van 351 euro/deel. Tot nu toe hebben deze winddelen pas één maal de verwachte opbrengst van 2.000KWh gehaald. Op de eindnota van Greenchoice blijkt elk jaar weer dat de in mindering gebrachte stroom opbrengst van de winddelen erg tegenvalt. Vanaf maart 2019 gaan daar ook nog de exploitatiekosten van ongeveer 60 euro/jaar af dus de uiteindelijke besparing op de stroomkosten valt heel erg tegen. Op deze manier gaan we de inleg van de 4 winddelen nooit terugverdienen binnen de levensduur van deze windmolen! De aanschaf van zonnepanelen was achteraf een betere optie geweest. Het enige positieve punt is het idee dat de opgewekte stroom schoon is. Conclusie: De Jonge Held is in teveel winddelen opgesplitst.

Als eigen groene stroombron Perfect

Ik maak al bijna 6 jaar gebruik van de windcentrale als eigen groene stroombron. Zonder eigen dak voor zonnepanelen werkt dat voor mij prima. De opbrengsten dekken de kosten ruimschoots dus ook daar geen klachten. De windcentrale is via email aanspreekbaar en transparant. Naar mijn bescheiden mening moet je hier niet instappen om snel rijk te worden. Daarvoor ligt de bescheiden winst te laag. Ik kom zelf op gemiddeld 7 procent winst per jaar. Mijn VS / Azie aandelen doen dik 20 procent tijdens de huidige hoogconjunctuur. Wat niet goed gaat de laatste maanden is de App die geeft de verkeerde opbrengst aan. Dat is jammer. Wanneer de App werkt is dat een leuke bonus !

Geen financieel voordeel

Ik heb ooit 4 winddelen Ranke Zwaan gekocht voor in totaal 800euro. Gemiddeld krijg ik per jaar tussen de 100 en 130 korting op mijn energierekening. Maar daar staat tegenover dat ik zo'n 90euro per jaar aan exploitatiekosten moet betalen. Per saldo resteert er dan maar slechts zo'n 20 euro. Hiermee krijg ik natuurlijk nooit mijn inleg weer terug en zie ik geen financiële voordelen en kost het me dus alleen maar geld. En wisselen van stroomleverancier is er ook niet meer bij om ergens anders voordeel te kunnen halen. Je zit vast aan Greenchoice.

Word er gesjoemelt met opbrengst via Internet.

In voorjaar heeft de molen veel opgebracht. Maar volgens mij zorgen ze via Internet dat de opbrengst lager blijft, of het ligt aan het Internet. Mijn windmolen geeft al dagen achter elkaar 704 kw aan. Live data is steeds niet goed, hoe doen ze dat dan achteraf corrigeren of gaat het tenniste van de opbrengst. Groet van Jos.

2 sterren: slechter dan verwacht

Van de ruim 5 jaar dat wij de winddelen hebben heeft slechts 1 jaar iets meer opgeleverd dan de prognose. De overige jaren zaten er ver onder. Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat de verwachte opbrengst van de molen(s) ruim ingeschat is. Daarnaast zijn de exploitatiebijdrages van de molen exorbitant hoog. Als ik de afgelopen jaren op een rijtje zet, hebben we elk jaar tegen de 100 euro aan kosten aan de molen. Uit de jaarafrekeningen van Greenchoice blijkt dat de 4 winddelen jaarlijks tussen de 100 en de 130 euro opleveren. Er zit zelfs een jaar bij dat we netto verlies maakten op het hebben van de winddelen. Een kleine rekensom leert dus dat we tussen de 30 jaar en de 50 jaar nodig hebben om de 'investering' van 1000 euro terug te verdienen. Dat lijkt me niet helemaal in lijn met wat er van tevoren voorgespiegeld werd. Dus nee, ik zou dit concept niet aanraden …

• Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Onze app

Wat ik niet kwijt kan in de rapportcijfers is het volgende: zoals hierboven aangegeven scoort de Windcentrale best goed op een aantal punten. Wat ik echter vind tegenvallen is de daadwerkelijke opbrengst. Sinds 2013 is er slechts één jaar geweest waarin de verwachte opbrengst ook echt gehaald is en ook dit jaar lijkt het weer ruim niet te gaan lukken, tenzij het de komende 5 weken nog langdurig flink gaat stormen. Ik weet dat het weer slecht te voorspellen is, maar het lijkt erop dat de opbrengst behoorlijk optimistisch is voorgesteld en daarmee wellicht de betaalde prijs ook aan de hoge kant is geweest voor de betreffende winddelen. Om deze reden zou ik er toch over twijfelen om de Windcentrale aan te bevelen, ondanks dat ik er om alle andere redenen wel enthousiast over ben. Tevens de reden waarom mijn totaal oordeel lager ligt dan de andere oordelen doen vermoeden en ik heb eerlijk gezegd nog getwijfeld om nog een punt lager te geven als totaal oordeel (dit is wat mij betreft 6,5).

• Onze app

We gebruiken toch wel wat stroom, maar wilden dit op een verantwoordelijk manier doen. We vonden in winddelen een perfecte kandidaat. Het werkt eenvoudig en krijgen op tijd informatie door als er met de molen wat aan de hand is ( bv. onderhoud).

• Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Onze app

ik heb in der tijd twee aandelen gekocht, maar werd door jullie?gedwongen om er een te verkopen, omdat ik niet genoeg stoom verbruikte?? De prijs die ik voor het aandeel kreeg was toen een stuk lager dan ik er voor betaald had. Dat vond ik al met al erg onplezierig.

• Onze app N.v.t.

Winddelen zijn een mooie manier om zelf je stroom op te wekken met een windmolen. Het kopen en hebben van winddelen is super simpel en de investering is relatief laag voor het aantal kwh dat je krijgt. Leuk is dat je opgewekte stroom van echt van jou is en verrekend wordt met je energierekening. Dat vind ik beter dan investeren in een windmolen en dan een rendement op je investering krijgen. Ik zie een nadeel. Over je zelf opgewekte stroom betaal je wel de wettelijke energiebelasting en ODE opslag. Dat voelt voor mij niet als rechtvaardig. Je betaalt ook netkosten over je stroom. dat vind ik redelijk, want de stroom komt immers via het net naar je toe.

• Onze app N.v.t.

Prima ben al jaren tevreden. Popt in eens een vraagje op kan je in het kader van de energietransitie nu ook meer winddelen kopen. Stel ik ga volledig electrisch maar kan niet voldoende zonnepanelen plaatsen. Is dat dan te regelen via windenergie?

aangemeld en het loopt

• Onze app

opbrengst is tegenvallend ten aanzien van wat er bij de start is voorgespiegeld.

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

Aanvullende kosten naar verhouding hoog, oa onderhou beheer, niet transparant, wie verdient er nu echt aan?

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

De inschatting van onze molen is helaas te hoog geweest, van begin af aan. Hierdoor merk ik toch teleurgesteld te zijn.

• Onze app

Alles werkt prima. Als ik meer winddelen wil kopen hoe kan ik dat doen

• Onze app

Het hele proces loopt geruisloos.De gedachte dat deze manier van energie opwekken duurzaam is, stelt me tevreden. Alhoewel ik ook wel oog heb voor de horizonvervuiling.

• Onze app N.v.t.

Duurzaamheid weet ik niet helemaal, de molens zijn zeer waarschijnlijk met behulp van de energie van steenkool gemaakt. En wat betreft gemak, die is ok zolang de app werkt;-)

• Onze app

Ik ben tevreden. Minpunten zijn vergoeding voor opgewekte energie van 5 cent per kwh: is laag. Ik heb ongeveer € 450 per winddeel betaalt en nu is het iets meer dan € 200 waard.

• Onze app

Beste Jules, Goed om te horen dat tevreden bent! Je betaalt nu 5ct per kWh voor je eigen groen opgewekte stroom. Als je dit bij een energieleverancier moet kopen ben je momenteel zo het dubbele kwijt, want met name de prijzen voor groene energie stijgen snel.

1 ster: zeer slecht, onaanvaardbaar

Ik ben zeer teleurgesteld in het rendement van de molens waar ik een aandeel in heb. Ik heb sterk de indruk dat er bewust teveel windelen per molen zijn verkocht behalve de witte juffer die jullie als uithangbord gebruiken. Jarenlang werd mij wijs gemaakt dat de windindex van de afgelopen jaren bepalend is geweest voor de keuze van het aantal windelen per molen. Heel sterk dat bij het live gaan van de eerste molens de 500 kWh nooit meer is gehaald. En waarom zit de witte juffer er al jaren dik boven de prognose van 500kwh, rekenfoutje? En dan ook nog de jaarlijkse service kosten en er blijft weinig rendement over. Jullie hebben een grote fout gemaakt door winst bejag, had een eerlijk deel gegund en het was een mooi project geweest. Ik zal niemand windelen adviseren, zonnepanelen is een stuk eerlijker en geeft een veel hoger rendement

• Onze app

Beste Danny, Vervelend dat je niet tevreden bent met je Winddelen. Wij vinden het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn en willen daarom graag uitleggen hoe wij hier tegenaan kijken. Het is inderdaad zo dat de 2 molens waar jij Winddelen in hebt, gemiddeld minder hebben geproduceerd dan de verwachting. Dat komt omdat de wind de afgelopen jaren gemiddeld gezien achter gebleven is op de prognose. Dat wordt ook bevestigd door onafhankelijke partijen zoals het KNMI. Er zaten een heel goed windjaar bij zoals 2015 (waarin je de productie van je beide molens boven de 500 kWh per Winddeel uitkwam) maar bijvoorbeeld 2016 viel behoorlijk tegen. Voor beide molens geldt dat ze nog meer dan 10 jaar hebben te gaan en tegenover jaren dat het minder waait staan uiteindelijk ook wel weer jaren dat het harder waait. Voor de Grote Geert heb je sinds 2013 nog geen exploitatiebijdrage hoeven te betalen. Voor de stroom die je voor die Winddelen hebt ontvangen, heb je naast de aanschafkosten van je Winddelen, niets hoeven te betalen. Voor de andere molen is de exploitatiebijdrage 24 euro per Winddeel per jaar. Bij een opbrengst van 500 kWh kost de productie van 1 kWh dus 4,8 cent (inclusief BTW). Als je op dit moment kijkt naar de stroomtarieven op de site van Greenchoice, je energieleverancier, dan is het tarief per kWh bij hun meest gekozen energiepakket 10,2 cent (kale stroomprijs inclusief BTW). Wellicht heb je nog een wat lager tarief vanwege een eerder gesloten contract maar bij verlenging van je contract zal dit het tarief zijn waar het heen zal gaan. Met 24 euro exploitatiebijdrage per jaar ben je dus een stuk goedkoper uit dan dat je de stroom moet inkopen voor 10,2 cent en mag je toch spreken van een goed rendement. Zelfs als de wind iets achter blijft