2 sterren: slechter dan verwacht

Van de ruim 5 jaar dat wij de winddelen hebben heeft slechts 1 jaar iets meer opgeleverd dan de prognose. De overige jaren zaten er ver onder. Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat de verwachte opbrengst van de molen(s) ruim ingeschat is. Daarnaast zijn de exploitatiebijdrages van de molen exorbitant hoog. Als ik de afgelopen jaren op een rijtje zet, hebben we elk jaar tegen de 100 euro aan kosten aan de molen. Uit de jaarafrekeningen van Greenchoice blijkt dat de 4 winddelen jaarlijks tussen de 100 en de 130 euro opleveren. Er zit zelfs een jaar bij dat we netto verlies maakten op het hebben van de winddelen. Een kleine rekensom leert dus dat we tussen de 30 jaar en de 50 jaar nodig hebben om de 'investering' van 1000 euro terug te verdienen. Dat lijkt me niet helemaal in lijn met wat er van tevoren voorgespiegeld werd. Dus nee, ik zou dit concept niet aanraden …
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Onze app

Wat ik niet kwijt kan in de rapportcijfers is het volgende: zoals hierboven aangegeven scoort de Windcentrale best goed op een aantal punten. Wat ik echter vind tegenvallen is de daadwerkelijke opbrengst. Sinds 2013 is er slechts één jaar geweest waarin de verwachte opbrengst ook echt gehaald is en ook dit jaar lijkt het weer ruim niet te gaan lukken, tenzij het de komende 5 weken nog langdurig flink gaat stormen. Ik weet dat het weer slecht te voorspellen is, maar het lijkt erop dat de opbrengst behoorlijk optimistisch is voorgesteld en daarmee wellicht de betaalde prijs ook aan de hoge kant is geweest voor de betreffende winddelen. Om deze reden zou ik er toch over twijfelen om de Windcentrale aan te bevelen, ondanks dat ik er om alle andere redenen wel enthousiast over ben. Tevens de reden waarom mijn totaal oordeel lager ligt dan de andere oordelen doen vermoeden en ik heb eerlijk gezegd nog getwijfeld om nog een punt lager te geven als totaal oordeel (dit is wat mij betreft 6,5).

• Onze app

We gebruiken toch wel wat stroom, maar wilden dit op een verantwoordelijk manier doen. We vonden in winddelen een perfecte kandidaat. Het werkt eenvoudig en krijgen op tijd informatie door als er met de molen wat aan de hand is ( bv. onderhoud).
  • Klantvriendelijkheid N.v.t.
  • Onze app

ik heb in der tijd twee aandelen gekocht, maar werd door jullie?gedwongen om er een te verkopen, omdat ik niet genoeg stoom verbruikte?? De prijs die ik voor het aandeel kreeg was toen een stuk lager dan ik er voor betaald had. Dat vond ik al met al erg onplezierig.

• Onze app N.v.t.

Winddelen zijn een mooie manier om zelf je stroom op te wekken met een windmolen. Het kopen en hebben van winddelen is super simpel en de investering is relatief laag voor het aantal kwh dat je krijgt. Leuk is dat je opgewekte stroom van echt van jou is en verrekend wordt met je energierekening. Dat vind ik beter dan investeren in een windmolen en dan een rendement op je investering krijgen. Ik zie een nadeel. Over je zelf opgewekte stroom betaal je wel de wettelijke energiebelasting en ODE opslag. Dat voelt voor mij niet als rechtvaardig. Je betaalt ook netkosten over je stroom. dat vind ik redelijk, want de stroom komt immers via het net naar je toe.

• Onze app N.v.t.

Prima ben al jaren tevreden. Popt in eens een vraagje op kan je in het kader van de energietransitie nu ook meer winddelen kopen. Stel ik ga volledig electrisch maar kan niet voldoende zonnepanelen plaatsen. Is dat dan te regelen via windenergie?

aangemeld en het loopt
  • Onze app

opbrengst is tegenvallend ten aanzien van wat er bij de start is voorgespiegeld.

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

Aanvullende kosten naar verhouding hoog, oa onderhou beheer, niet transparant, wie verdient er nu echt aan?

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

De inschatting van onze molen is helaas te hoog geweest, van begin af aan. Hierdoor merk ik toch teleurgesteld te zijn.
  • Onze app

Alles werkt prima. Als ik meer winddelen wil kopen hoe kan ik dat doen
  • Onze app

Het hele proces loopt geruisloos.De gedachte dat deze manier van energie opwekken duurzaam is, stelt me tevreden. Alhoewel ik ook wel oog heb voor de horizonvervuiling.
  • Onze app N.v.t.

Duurzaamheid weet ik niet helemaal, de molens zijn zeer waarschijnlijk met behulp van de energie van steenkool gemaakt. En wat betreft gemak, die is ok zolang de app werkt;-)
  • Onze app

Ik ben tevreden. Minpunten zijn vergoeding voor opgewekte energie van 5 cent per kwh: is laag. Ik heb ongeveer € 450 per winddeel betaalt en nu is het iets meer dan € 200 waard.

1 ster: zeer slecht, onaanvaardbaar

Ik ben zeer teleurgesteld in het rendement van de molens waar ik een aandeel in heb. Ik heb sterk de indruk dat er bewust teveel windelen per molen zijn verkocht behalve de witte juffer die jullie als uithangbord gebruiken. Jarenlang werd mij wijs gemaakt dat de windindex van de afgelopen jaren bepalend is geweest voor de keuze van het aantal windelen per molen. Heel sterk dat bij het live gaan van de eerste molens de 500 kWh nooit meer is gehaald. En waarom zit de witte juffer er al jaren dik boven de prognose van 500kwh, rekenfoutje? En dan ook nog de jaarlijkse service kosten en er blijft weinig rendement over. Jullie hebben een grote fout gemaakt door winst bejag, had een eerlijk deel gegund en het was een mooi project geweest. Ik zal niemand windelen adviseren, zonnepanelen is een stuk eerlijker en geeft een veel hoger rendement

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

Het is mij nooit gelukt om door de app goed te koppelen aan mijn winddelen, waardoor ik niet kan zien hoe groot het deel van mijn totale maandverbruik is dat mijn winddelen opleveren. (functie in de app) Wel is het een feest om naar de windmolen in de app te kijken, mijn zoons willen vaak even naar 'onze windmolen' kijken. Ik vind het onvoldoende inzichtelijk is hoe de kosten en opbrengsten van mijn winddelen zijn, en hoe mijn rendement van mijn initiële inleg is. Los daarvan is mijn uiteindelijke keuze voor een investering in een duurzame stroombron geweest, en sta ik dus nog altijd volledig achter mijn keuze om winddelen aan te schaffen!

• Onze app

Prima investering, goed voor milieu en portemonnee!

• Onze app

De 'richting' van het dak van onze woning is niet gunstig genoeg om zonnepanelen te plaatsen. Op deze manier kunnen wij gelukkig toch iets moois doen voor het milieu!
  • Onze app

Goede informatie over windcentrale molens.

3 sterren: voldoende, een redelijke ervaring

Door allerlei factoren is het rendement veel lager dan verwacht. Een duidelijk overzicht van de netto opbrengst per winddeel/jaar zou fijn zijn en wellicht meer duidelijkheid brengen.

Over De Windcentrale

Filter op Taal