Fijne club

Wij zijn al een aantal jaren klant, hebben panelen op naam en inmiddels ook zelf zonnepanelen op het dak. De klantenservice is goed toegankelijk, zelfs in deze hectische tijd. Binnen een dag hadden we een duidelijk antwoord op onze vraag per mail. Ja, het teruglevertarief van de panelenopnaam is een kwestie van goed lezen (én goed nadenken) maar dan nog is het een prima investering!! Zo te lezen bij veel andere recensies willen de meeste mensen voor een dubbeltje op de eerste rang en dat dan ook nog laten betalen door andere mensen. Nee hoor VrijopNaam, ga zo door, ik hoop nog jaren klant bij jullie te zijn. (En voor de duidelijkheid, wij hebben een variabel contract, al vanaf het begin.)

• Gemak

Slecht bedrijf met geweldige marketing

Ik woon op een tussenetage en gebruik weinig energie. Ik heb 9 zonnepanelen gekocht en dom genoeg keek ik naar de leuke statistiekjes, die steeds aangaven dat ik vrijwel dagelijks meer energie opwek dan ik gebruik. Dat stemde tevreden, ik dacht dat ik milieubewust, energie- en economisch zuinig goed bezig was.de echte situatie is dat deze panelen op naam een miskoop zijn van 900 euro. Het bedrag dat je ‘teruggeleverd’ krijgt op jaarbasis is minimaal, kortom minimaal rendement. Zie de berekening in de reactie van T.O. De marketing is geweldig maar als je niet erg cijfermatig bent ingesteld zou ik zeker eerst advies vragen aan mensen die daar wel goed in zijn en niet vallen voor een leuke website en mooie misleidende statistiekjes.

• Gemak N.v.t.

Beste Mirjam, We vinden het vervelend dat je verwachting anders is/was. Je rendement is met de huidige tarieven 14% op jaarbasis. We onderkennen dat de huidige prijsstijgingen ieder voordeel wegblaast. Het is een barre tijd. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Onbetrouwbaar bedrijf

Oorspronkelijk was ik enthousiast over vrijopnaam, het is een duurzame energieleverancier en je kunt zonnepanelen 'leasen' zonder dat je daarvoor je eigen dak nodig hebt. Als bewoner van een onderverdieping leek dit me dus ideaal. De eerste tegenvaller was dat je voor de geleaste zonnepanelen een terugleververgoeding krijgt ipv dat je de geproduceerde kWh kan aftrekken van de verbruikte kWh dmv de salderingsregeling. Deze terugleververgoeding bestaat uit 8 cent per kWh terwijl je in oktober 2022 68 cent per kWh betaald. Vrijopnaam beroept zicht op het standpunt dat het nog steeds een goede investering is, ik voel me hierbij vooral misleid omdat mijn elektriciteitsrekening nog steeds aanzienlijk is terwijl mijn verwachting was dat deze zou uitkomen op €0,- zolang ik net zo veel produceerde als dat ik verbruikte. De tweede tegenvaller is dat de communicatie omtrent de verhoogde energieprijzen erg laat is. De verhoogde tarieven en maandbedragen worden een kleine maand van tevoren doorgegeven en gingen in mijn geval om meer dan een verdubbeling van de lasten. Dat de energiemarkt erg volatiel is begrijp ik maar de communicatie naar klanten kan een stuk voortvarender zodat op tijd duidelijk is waar de klant rekening mee kan houden. Verder heb ik het contact met de klantenservice als onprettig ervaren. De toon is betweterig en denigerend en er wordt niet naar een gemeenschappelijke oplossing gezocht. Het stukje meedenken met de klant ontbreekt volledig. Om bovenstaande redenen heb ik besloten mijn contract op te zeggen. Daarmee volgde de laatste tegenvaller. De restwaarde van de geleaste panelen op naam krijg ik terug met de afschrijving op jaar afgerond naar boven. De opbrengsten die de panelen de rest van het jaar opleveren op basis van de gegarandeerde opbrengst krijg ik niet terug op mijn eindfactuur, terwijl ik dus wel voor dit jaar de leaseprijs betaal. Op basis van mijn ervaring raad ik vrijopnaam aan niemand aan.

• Gemak

Beste T.O., Vervelend te lezen. Een andere verwachting leidt nu inderdaad tot teleurstelling. Wij doen wat we beloven en bieden een attractief rendement op je investering. Maar goed, aan ons in de toekomst de verwachting bij de klant correct te krijgen. Overigens stellen we tariefwijziging uit voor de maand oktober. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Geen vertrouw meer

Jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid! Jullie geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn en vorige maand aankondigde jullie per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!).

• Gemak N.v.t.

Beste Mouna, Nu de wet wordt aangepast, saldeert Vrijopnaam uiteraard jaarlijks. De tariefwijziging voor de maand oktober is uitgesteld tot 16 oktober. Een van de positieve zaken van deze crisis is dat de wetgever en toezichthouder duidelijk geven op onderwerpen. Voor jou én voor ons was het fijn geweest als deze duidelijkheid veel eerder was gegeven. Wij betreuren dat jouw vertrouwen in ons is beschadigd. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Verkeerde inschatting gemaakt

Vrijopnaam leek mij een maatschappelijk verantwoorde en sociale leverancier. Dat blijkt een vergissing. Ze geven m.i. te laat door wat de nieuwe tarieven zijn. Wel verhogen ze zonder overleg het voorschot bedrag drastisch, terwijl ik duidelijk kenbaar heb gemaakt dat ik dat niet wil. Ook besluiten ze ineens het salderen van de zonnepanelen maandelijks te gaan doen. Van beide onderwerpen is inmiddels al bekend dat ze verkeerd gehandeld hebben. Van de panelen op naam zijn ook de spelregels gedurende het spel gewijzigd. Waar bij aanschaf nog gezegd werd dat de opbrengst gesaldeerd werd, daar ontvang ik nu nog slechts 8 cent per kWh. Het zal vast in de kleine lettertjes afgevangen zijn, maar het is m.i. bewuste misleiding. De teksten op de website zijn niet voor niets aangepast.

• Gemak N.v.t.

Beste Daniel, Nu de wet wordt aangepast, zal Vrijopnaam (weer) jaarlijks salderen. Ook de tariefwijziging wordt per 16 oktober ingevoerd. Wij zijn overvallen door het standpunt van de ACM. De praktijk en opgestelde algemene voorwaarden vanuit Energie-Nederland gaven een ander beeld van wat geaccepteerd en verwacht wordt van een energieleverancier. Het goede van deze energiecrisis is dat de wetgever en toezichthouder duidelijkheid geven. Salderen is een regeling alleen mogelijk voor stroom opwekken 'achter de meter' van een consument. Wij hebben altijd aangegeven dat opwekken 'op afstand' anders werkt. We betreuren indien een verkeerd beeld en andere verwachting is ontstaan. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Antwoord Minister Jetten kamervragen salderingsregeling

Minister Jetten is van plan saldering op jaarbasis expliciet te maken door via een nota van wijziging in het voorliggende wetsvoorstel artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 hierop aan te passen. Zie: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2022D37450&did=2022D37450

• Gemak N.v.t.

Beset E. C., We volgen de uitkomst van deze discussie op de voet. Binnenkort volgt de uitwerking van de regelgeving. Hoe eerder deze bekend is, hoe beter. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

PAS OP: bij eigen zonnepanelen en warmtepomp, zo snel mogelijk weg bij VON

In mijn situatie wek ik net zoveel kWh op in de zomer met mijn eigen zonnepanelen, als dat ik in de winter verbruik met mijn full-electric warmtepomp. Er zit weinig overlap tussen opwekking en verbruik. Op jaarbasis verbruik ik geen kWh. Deze manier van afrekening heet salderen. VON heeft aangekondigd per 1 okt. a.s. geen jaarcontracten meer af te sluiten. Bestaande jaarcontracten (en kwartaalcontracten) worden overgezet naar maandcontracten. Hierdoor mag je boetevrij bij VON vertrekken, en dat kan ik ook ten zeerste aanraden. Immers, de volgende stap in de redenering van VON is, dat zij met een maandcontract ook de kWh per maand opgewekt met verbruik mogen verrekenen. Dit noemen ze (nogal misleidend) 'maandelijks salderen'. Ik ken geen enkel land ter wereld waar dit ooit is toegepast. Bovendien schrijft de ACM dat dit niet naar de intentie van de Nederlandse Energiewet is. Het is dus een sluwe manier om via de kleine lettertjes van de wet een creatieve afrekenmethode te gaan introduceren. De financiele gevolgen zullen voor de meeste klanten beperkt blijven tot een paar honderd euro, waar je wellicht een keertje van schrikt, maar niet van wakker ligt. Echter, LET OP, indien u heel veel zonnepanelen heeft en voor de verwarming hebt geinvesteerd in een full-electric warmtepomp, dan valt het niet mee. Stel dat je zo'n 10.000 kWh/jaar nodig hebt voor een redelijk standaard warmtepomp, dan zul je ongeveer 80% daarvan nodig hebben in de wintermaanden zonder zonnepanelen opwek. Omgekeerd ga je van de zomerse 10.000 kWh opwekking, zo'n 8.000 kWh terugleveren. Vermenigvuldig dit met het verschil tussen teruglevertarief (0.27 Euro/kWh) en verbruiktarief (0.77 Euro/kWh) en je ziet dat in deze situatie je per jaar zo'n 4000 Euro gaat betalen... Ik heb hierover een klacht ingediend bij VON. Zij hebben mijn klacht serieus beantwoord, maar blijven bij het standpunt dat ze dit mogen doen. Met vriendelijke groet, Roland Valckenborg

• Gemak N.v.t.

Beste Roland, Dank voor je uitgewerkte voorbeeld. Dit geeft exact aan waar de pijn zit. Wij gunnen iedereen zijn/haar voordeel, maar niet ten koste van anderen. Nu betalen 'klanten zonder zonnepanelen' het voordeel voor 'klanten met zonnepanelen op eigen dak'. We verwachten van de politiek snel duidelijkheid over (1) uitwerking van de salderingsregeling, (2) eerlijke lastenverdeling van stimuleringsmaatregelen voor duurzame opwek. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Boevenbende

Ons vaste tarief loopt 1-1-23 af. Nu per september 22 al omhoog met een ruime verdubbeling “ omdat de kosten enorm zijn gestegen”. Dit is 4 maanden voor het aflopen van het vaste tarief!!! Uiteraard ziet iedereen dat de tarieven hoger zijn. Onze jaarrekening loopt tm mei. Daarbovenop heeft deze boevenbende bedacht om in variabele contracten per maand te gaan salderen, terwijl de ACM en de politiek hiervan zeggen dat dit niet mag! Verder nemen ze wel de moeite op op basis van een aanname van de tarieven per 1-1-23 je maandbedrag enorm fors te verhogen op een wel zeer ruime termijn(4 mnd van tevoren). Nu er sprake is van net zo goed (tot nu toe) aanname van het prijsplafond nemen ze niet de moeite dit op dit niveau aan te passen. Dat is meten met 2 maten zowel met de salderingsregeling als de tarieven met voordeel voor alleen de maatschappij. Waarbij de salderingsregeling die deze club nu dreigt te gaan gebruiken (waarschijnlijk) illegaal is. En in ieder geval niet naar de geest van de wet.

• Gemak

Beste Gert, We vinden het zeer onaangenaam dat je Vrijopnaam zo kwalificeert. Wellicht hebben we e.e.a. onvoldoende toegelicht of ben je het er simpelweg niet mee eens. Beknopt antwoorden op genoemde punten: (1) Je termijnbedrag dient de werkelijke (verwachte) kosten over je jaarperiode te dekken. Zo voorkom je een naheffing op de jaarnota. We stellen het termijnbedrag vast op basis van de beschikbare data en bekende/verwachte (markt)tarieven. (2) Mocht het ministerie van EZK de salderingsregeling aanpassen/aanscherpen volgen wij uiteraard deze regelgeving. (3) Het prijsplafond is een intentie van de regering. De uitwerking hiervan wordt op dit moment besproken in de Tweede Kamer. Vervolgens krijgen energieleveranciers een opdracht dit uit te voeren. Zodra bekend passen wij het prijsplafond toe. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Saldering per maand en weinig € teruglevering

We waren altijd tevreden, totdat ze vorige maand aankondigde per maand te gaan salderen (ook al is dit wettelijk verplicht per jaar te doen!). Ook de terugleveringsvergoeding is teruggezet naar maar €0,08/kWh. Als je zonnepanelen hebt (zoals wijzelf), pakt dit erg nadelig uit. Tenslotte hebben ze ook zo maar besloten van kwartaal contracten af te stappen op maandcontracten... Al met al werd ons voorschot bijna 4x zo hoog...!

• Gemak

Beste Martijn, De terugleververgoeding wijzigt nu ook maandelijks en is voor de maand oktober 27 cent. De prijzen zijn vreselijk. Helaas dient het termijnbedrag de werkelijke (verwachte) kosten te dekken om een naheffing op de jaarnota te voorkomen. Mocht je minder verbruiken of gaan de energieprijzen (eindelijk) dalen, kan je in de Vrijopnaam-app je termijnbedrag verlagen. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Energie dieven

Vanaf 1 oktober gaan ze per maand salderen omdat dit volgens een maas in de wet mag. Er zijn kamer vragen over gesteld in juni maar hier moet de minister nog op reageren dus tot die tijd kunnen ze op slinkse wijze onze energie goedkoop afnemen en duur doorverkopen. Heb ze gemeld bij de ACM. Denken alleen aan hoe ze hun eigen zakken goed kunnen vullen.

• Gemak

Beste meneer, mevrouw, Vervelend te lezen. Je beschuldigingen lijken uit onwetenheid en woede voort te komen. Wij vinden het unfair mensen zonder zonnepanelen op kosten te jagen om een (nog groter) voordeel te bieden aan mensen met zonnepanelen op eigen dak. Wellicht goed deze opinie eens te lezen: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i27959/het-dilemma-mensen-zonder-zonnepanelen-worden-op-kosten-gejaagd-salderingsregeling-is-unfair-nu-afschaffen Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Goede service, snelle uitleg bij vragen

Zeker niet de goedkoopste en in deze dure tijd hoopte ik dat mijn “panelen op naam” wat meer rendement zouden opleveren. Maar buiten dat, super prettige klanten service. Vragen worden snel en goed beantwoord. Telefonisch overdag altijd snel bereikbaar, mail wordt binnen korte tijd beantwoord. Heel prettig om iedere dag je verbruik van de dag er voor te kunnen zien en snel te kunnen schakelen als blijkt dat je maandbedrag De kosten niet gaat dekken. Ondanks dat het flexibele energieabonnement verleden jaar niet de financieel beste optie bleek, heb ik op andere punten absoluut geen spijt.

Niet erg klantvriendelijk

Het gebruikmaken van kleine letters om zo over de rug van eigenaren van zonnepanelen te verdienen. Zeker voor mensen die geen vast contract (meer) hebben en die ook geen vast contract kunnen afsluiten. Ik ben van plan om over te stappen naar een andere leverancier.

Saldeer boeven

Was altijd wel tevreden maar de saldering gaat per maand verrekend worden. Dit is natuurlijk puur diefstal. Helemaal klaar mee ga overstappen helemaal als je eigen panelen hebt is dit zeer nadelig.

• Gemak

Beste Sander, Wij ontkennen niet dat jouw voordeel minder groot wordt. Maar boeven? Deze beschuldiging kent geen grond. Het is geen verdienmodel voor ons. Een quote van energie-expert Peter Desmet: "Salderende huishoudens verwachten dan nog steeds een flinke vergoeding voor de stroom die ze aan het net leveren, een niet-marktconforme prijs. Dat heeft uiteraard een verhogend effect op het elektriciteitstarief." Zelf zonnestroom opwekken moedigen wij aan en vinden we geweldig. Maar wel op een eerlijke wijze, voor iedereen. Het voordeel van de één, moet geen nadeel voor de ander zijn. Met vriendelijke groet, klantteam Vrijopnaam

Gaan volledig over de schreef met creatieve interpretatie salderingsregeling

Ik was op zich best tevreden klant van vrijopnaam, want tot nog toe geen gedoe en een van de groenste leveranciers. Inmiddels kom ik er echter achter dat de salderingsregeling wel erg creatief wordt geinterpreteerd en per kwartaal of maand wordt uitgevoerd. Dat gaat echt te ver, want het is toch vrij algemeen geaccepteerd dat salderen per jaar moet gebeuren. Met de huidige situatie is er ook niet eens een andere keuze meer, want er zijn geen nieuwe jaarcontracten meer. Ik wek netjes op wat ik per jaar verbruik en wil daar dus ook conform huidige salderingsregeling voor belast worden. Dat het teruglevertarief zo laag is wil ik dan nog wel door de vingers zien voor die paar kwh die ik extra teruglever. Met deze manier van salderen zullen we echter alsnog honderden euro's moeten betalen! Helaas zit je als zonnepanelen eigenaar ook nog behoorlijk vast tot je meter netto weer op 0 staat, voor je over kunt stappen. Hoe dit ook afloopt (ik vertrouw op een duidelijke tik op de vingers door Jetten en daarmee ook ACM), jullie zijn mij als klant definitief verloren per de eerstvolgende mogelijkheid!

• Gemak

Snelle en prettige manier van communiceren

Vrijopnaam is gemakkelijk bereikbaar via e-mail. Fijn als je in het buitenland verblijft. Je hoeft geen onnodig dure informatienummers te bellen. Het afsluiten van een energiecontract was snel geregeld, evenals het afsluiten van het contract. Het contact via de e-mail (Anja) was efficient, persoonlijk en professioneel. De app is overzihtelijk en gemakkelijk in gebruik. Bij terugkomst in NL kies graag weer voor Vrijopnaam als energieleverancier.

• Gemak

Vermijd Vrijopnaam als je eigen zonnepanelen hebt!

Zeer slechte voorwaarden als je eigen zonnepanelen hebt. Zowel het lage teruglevertarief als het salderen op maand (!) basis ipv wettelijk voorgeschreven jaarbasis kost je echt honderden euro's per jaar! Ze opereren in wettelijk grijs gebied met deze voorwaarden, gelukkig zijn er andere (eerlijkere) aanbieders die dit niet doen!

Geen duidelijke communicatie over verlagen van teruglevertarief met 90%

Ik was in eerste instantie zeer tevreden over Vrijopnaam, totdat ze stiekem het tarief voor teruglevering terugschroeven tot 5 cent per kWh, waar dat voorheen 100% was van de verkoopprijs die zij hanteren. Hierover is niet (duidelijk) gecommuniceerd en dit riekt naar misleiding. Dit kost ons minimaal 500 euro per jaar.

• Gemak

Beste Martijn, Voorop gesteld betreuren wij het als onze communicatie-uitingen onze klanten niet goed bereiken. Wij publiceren de tariefbladen ieder kwartaal in de Vrijopnaam-app, we hebben begin dit jaar alle (prijs)wijzigingen aangekondigd in de jaarlijkse email-nieuwsbrief en via blogs op onze website trachten we klanten inzicht te geven in het hoe en waarom. Mocht je inderdaad meer stroom produceren dan afnemen van het elektriciteitsnet, kan je wellicht ergens anders een betere financiële deal vinden. Onze stroom- en gasprijzen zijn (zeer) competitief én wij vinden het niet eerlijk richting andere klanten het voordeel van opwekken op 'eigen dak' (nog) groter te maken. Iemand betaalt tenslotte deze rekening. Met vriendelijke groet, Klantteam Vrijopnaam

Zeer ongunstig als je eigen zonnepanelen hebt

Vrijopnaam (VON) voert de salderingsregeling uit op kwartaalbasis (of tarieftermijn zoals ze het noemen). Dit is tegen de wet - wat VON ook beweert. De toezichthouder, Autoriteit Consument en Markt (ACM) is hier glashelder over: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/duurzame-energie/wat-is-salderen ) . Daarnaast biedt VON ook nog eens de laagste terugleververgoeding in de markt, zoals de consumentenbond heeft uitgezocht. Deze twee praktijken kosten een gemiddeld huishouden met eigen panelen honderden euro's per jaar. Tot nu toe was ik best tevreden over de geboden service, maar door deze praktijken heeft VON mijn vertrouwen verloren.

• Gemak

Beste Willem, Wat je schrijft, klopt niet. Wat wel klopt, is dat je wellicht ergens anders een betere financiële deal kan vinden. Onze stroom- en gasprijzen zijn (zeer) competitief én wij vinden het niet eerlijk richting andere klanten het voordeel van opwekken op 'eigen dak' (nog) groter te maken. Iemand betaalt tenslotte deze rekening. Met vriendelijke groet, Klantteam Vrijopnaam NB voor alle lezers van deze review, lees vooral ons blog: https://vrijopnaam.nl/blog/salderen-juist-interpreteren

Ontevreden met saldering VON

Nu we besloten hebben zonnepanelen te gaan plaatsen ben ik even gaan kijken hoe dit hij VON werkt. Waar ik voorheen erg te spreken was over VON ben ik nu erg teleurgesteld. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat VON de energieleverancier is die de laagste terugleververgoeding betaald. Daarnaast salderen ze niet per jaar maar per kwartaal. Al met al is VON de meest onvoordelige energieleverancier om bij aan te sluiten als je stroom wilt opwekken met eigen zonnepanelen. Reden genoeg om snel op zoek te gaan naar een andere leverancier.

• Gemak

Beste Natasja, Mocht je inderdaad veel meer stroom produceren dan afnemen van het elektriciteitsnet, kan je wellicht ergens anders een betere financiële deal vinden. Onze stroom- en gasprijzen zijn (zeer) competitief én wij vinden het niet eerlijk richting andere klanten het voordeel van opwekken op 'eigen dak' (nog) groter te maken. Iemand betaalt tenslotte deze rekening. Fijn dat je tevreden bent over onze dienstverlening. Daar doen we het voor. Voor iedereen persoonlijke, snelle service, en een scherpe, faire prijs voor 100% zonnestroom van Nederlandse bodem. Met vriendelijke groet, Klantteam Vrijopnaam NB voor alle lezers van deze review, lees vooral ons blog: https://vrijopnaam.nl/blog/salderen-juist-interpreteren

Prima behalve het niet volgens de wet uitvoeren van de salderingsregeling

Alles doet VON goed, behalve dat ze de salderingsregeling in strijd met de wet uitvoeren. De wet schrijft voor dat je op jaarbasis moet salderen, VON doet dat per kwartaal. Daardoor heb je doorgaans in de zonnige kwartalen een overschot en in de donkere maanden een tekort, dit kost je je geld ten opzichte van leveranciers die wel volgens de wet handelen.

• Gemak

Beste Bert, Je stelling is onjuist. De wet is duidelijk over het salderen van de energiebelastingen: dit moet per jaar uitgevoerd worden en dit is wat we doen. Voor de leveringskosten stelt de wet deze eis voor variabele contracten niet. Er wordt gesteld dat bij salderen hetzelfde tarief voor invoeding gegeven moet worden als voor afname (tot het maximum van afname). Er wordt niet voorgeschreven over welke periode invoeding gesaldeerd moet worden met afname. Je hebt een variabel contract met een kwartaaltarief afgesloten, zodoende geldt voor jou dat per kwartaal de leveringskosten worden gesaldeerd. Ik heb - helaas zonder succes - verschillende pogingen ondernomen persoonlijk contact te zoeken. Mocht je vragen behouden of toelichting wensen, kan je ons altijd contacten. Met vriendelijke groet, Klantteam Vrijopnaam

Altijd supergoed geholpen!

Vrijopnaam heeft mijns inziens opvallend goede afstemming en communicatie met de klant, heel fijn! Het is in mijn ervaring bij energieleveranciers eerder uitzondering dan regel om zo goed geholpen te worden. Los van de groene idealen, onderscheidt Vrijopnaam zich doordat zij erg benaderbaar zijn. Je wordt snel geholpen, vriendelijk te woord gestaan en je spreekt niet met bureaucratische of leeghoofdige salesmannetjes, maar met gewone leuke mensen, die actief meedenken met je situatie en bereid zijn uitzonderingen te maken.

• Gemak

Genaaid in de kleine lettertjes

Hoy mensen, bij deze een waarschuwing. Ik zat tot vorig jaar met een jaarcontract. Bij een jaarcontract wordt er per jaar gesaldeerd. Helaas heb ik geen jaarcontract meer gekregen. Ik zit nu op een variabel tarief. Nu wordt er per kwartaal gesaldeerd. Door mijn warmtepomp heb ik alle energie in de winter nodig. Ik wel alle energie zelf in de zomer op. Voor de energie die ik teveel lever krijg ik 5 cent. Diefstal! In de winter betaal ik er 30 cent voor.

• Gemak

Beste Robert, Na een verhit gesprek en beknopte samenvatting. Een krachtterm als 'diefstal' past totaal niet. Je overtollige stroom heeft simpelweg niet de waarde die jij claimt. De ene kWh is de andere kWh niet. We hebben je geïnformeerd via e-mail, (web)app en de website. Je wens persoonlijk geïnformeerd te worden met een voorbeeld berekening neem ik ter harte. Je gedachte dat 'anderen' maar moeten betalen voor jouw voordeel vind ik kortzichtig en onterecht. Met vriendelijke groeten, Bas

Betrouwbaar en redelijke prijzen.

Betrouwbaar .

• Gemak

Doen wat ze toegezegd hebben

Prima dienstverlening, weinig toeters en bellen maar dat is zoals verwacht van een budget leverancier.

info is ok

Ik vond het bedrag dat ik terug kreeg ondanks de gestegen kosten best laag ik ben alleen en bijna nooit thuis en betaal 230 euro per maand en kreeg 127 euro terug