Fantastisch land ,mooie cultuur , gave trekking , zeer deskundige begeleiding

• Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Wat is je mening over de service naar de deelnemers van de lokale staf (gids, keukenstaf, dragers)? N.v.t.
  • Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting?
  • Wat is alles bij elkaar genomen je totaal oordeel over Nunatak als reisorganisatie?
  • Wat was je reisbestemming? Japan
  • Waar ken je ons van? Vorige reis met Nunatak
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Mooie mix tussen natuur , cultuur en culinair
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Japanse Alpen en Kyoto

Kennis maken met de bergen van Japan/tracking

Mooie mix van Bergen en steden. Cultuur van Japan proeven.

• Wat was je reisbestemming? Japan
  • Waar ken je ons van? Via vriendin
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Mount Fuji beklimmen en trektocht door bergen van hut naar hut.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de Bergen

Een prachtige vakantie

We hebben genoten van de verschillende landschappen van Ile de la Reunion: de prachtige bergen en stranden, het tropisch regenwoud en de savanne, de zonsopkomst vanaf Piton des Neiges en de zonsondergang bij la Saline les Bains. Zowel de berghutten als de hotelkamers waren goed. Ook culinair was het genieten van de Dodo Bourbon, de cocktails en vooral ook van het Creools eten. Nunatak heeft het samen met de lokale DMC prima georganiseerd.

• Wat was je reisbestemming? Ile de la Reunion
  • Waar ken je ons van? Google
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Prachtige wandelingen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? zonsopkomst vanaf Piton des Neiges

Een erg bijzondere reis en een onwijs mooie eerste ervaring met Nunatak en backpack trekking.

Bijzonder. Vooral omdat het land nog weinig toeristen trekt (of in ieder geval het gedeelte waar wij waren). De organisatie liep goed, er werd duidelijk met ons gecommuniceerd en het land was erg mooi. Martine, nogmaals bedankt voor je inzet, de tips tijdens het lopen, je kookkunsten en je enthousiasme. Je bent een topper!

• Wat was je reisbestemming? Mongolie Altai
  • Waar ken je ons van? Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Het kennismaken met de locals, de nomadencultuur leren kennen en het land zelf ontdekken.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Het meer tijdens de eerste hike en de beklimming van de 2 toppen.

Een prachtige rugzaktrekking

De Mongoolse Altai is een aanwinst voor de rugzaktrekkings van Nunatak. Prachtige groene valleien gecombineerd met ontmoetingen met de lokale bevolking zomers levend in hun gers met hun kuddes geiten, schapen, paarden en kamelen. Ook de zeer oude rotstekeningen waren een verrassing.

• Wat was je reisbestemming? Mongolië Altai
  • Waar ken je ons van? eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Een bezoek brengen aan Mongolië en benieuwd naar de verschillen met de Altai over de grens in Rusland.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Allemaal even mooi.

• Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting? N.v.t.
  • Wat was je reisbestemming? mongolie
  • Waar ken je ons van? eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Reizen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Altai

Prachtige hike door ruig gebied

Mooi gebied om doorheen te trekken. Ruig en onbedorven. De routes zijn mooi en bij tijd en wijle erg steil. Logies varieren van zeer eenvoudig tot luxe. Eten is heerlijk, gasten worden hartelijk ontvangen. De begeiding was goed, een kundige Albanese gids met veel kennis over het land en prima Engels.

• Wat was je reisbestemming? Albanië
  • Waar ken je ons van? vaker reis geboekt
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? bergen, groep 10 personen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? dobredol naar çerem

Prachtige trektocht door de machtige Karakoram.

Eerst een heerlijk bezoekje aan het prachtige Fairy Meadows met gelijk al de eerste 8-duizender. En dan de prachtige trek naar een wonderlijke ijswereld, overal onvoorstelbaar grote bergen met meer gletsjers dan je kan tellen, en sneeuwvelden en kunstige rotsformaties. Tocht over de pas bij volle maan. De natuur op z'n mooist. De Pakistaanse staf was super, alles was uitstekend georganiseerd, ze waren altijd even behulpzaam en vriendelijk en ze kunnen goed zingen. Hele bijzondere reis in een gastvrij land.

• Wat was je reisbestemming? Pakistan K2
  • Waar ken je ons van? eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? een prachtige trek maken naar K2
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de enorme bergen van de Karakoram, Gondogoro La

Mijn ervaringen met Nunatak zijn prima. Bij deze reis de info vooraf verbeterd kunnen worden

De reis op zich was prima georganiseerd en de locale gids was goed. Wel is het programma aardig anders geworden dan beschreven. Wellicht komt dit ook omdat het de eerste keer was dat de reis naar Armenië doorging. Sommige aanpassingen verbeterde het programma, maar omdat de beschrijving nogal afweek had ik andere verwachtingen van de reis. Het noorden was minder bergachtig dan verwacht. Meer heuvels op een hoogvlakte. Het deed me aan IJsland denken. Ook was het veel minder groen dan verwacht. Geen weelderig bossen met rivieren. Ook konden we NP Khosrov maar net even "aantikken", omdat er niet meer overnacht mag worden. De homestay in Glam was wel heel leuk, daar zijn we super verwend Ook in het zuiden van Armenie (wat ik qua landschap mooier vond) hebben we een aantal zaken anders gedaan. De indruk van de beschrijving in combi met de foto's deed mij verwachten dat het veel groener zou zijn dan het werkelijk was. Het was er namelijk veelal heel geel en droog (alhoewel de gids aangaf dat het dit jaar uitzonderlijk droog was) De foto's bij de reis (en de beschrijving) moet wat mij betreft aangepast worden. Alhoewel de groep leuk was en de reis aardig, zou ik de reis niet hebben uitgekozen als ik alles geweten had.

• Wat was je reisbestemming? Armenië
  • Waar ken je ons van? eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? groenere, wat meer "alpenachtige" omgeving
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Kratermeer Mt Azhdahak, Uitzicht Southern peak Mt Aragat, Verblijf ik Glam. Meer afwisseling in landschap in Zuid Armenië

Pittig, mét ontberingen én met een hartverwarmend volk en ongelooflijke bergen. Wat een avontuur!

Het was een super avontuurlijke reis op meerdere fronten. Hoge bergen, mooie Jeep-tochten over zinderende weggetjes. Totale isolatie, hitte, kou, heerlijk eten, goede verzorging, ruime tenten, mooie kampeerlocaties, luxe hotel aan het einde van de reis. Prima gidsen...

• Wat was je reisbestemming? Pakistan
  • Waar ken je ons van? Eerdere reis
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Avontuur
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? De achtduizenders

Trots land!

Armeniërs zijn trotse mensen met een rijke, moeizame historie. Ooit een groot land, nu conflicten met 2 van de 4 buurlanden. De hoofdstad is een soort Parijs, maar met lekker weer. Daarbuiten is het rustiger. Mooie natuur met mooie wandelingen.

• Wat was je reisbestemming? Armenië
  • Waar ken je ons van? HT Wandelreizen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Wandelingen

Wandelen door een fantastische bergpanorama

Het Karakoram gebergte in Pakistan is prachtig. In deze trekking loop je ruim twee weken over een gletscher tussen hoge pieken van allerlei soorten en maten. Het gebied is zeer ruig; je hebt echt het gevoel dat je "er helemaal uit bent". Wij hadden het geluk dat we de gondogoro la met volle maan en een onbewolkte hemel konden beklimmen. Na een enigszins linke afdaling aan vaste touwen loop je het laatste deel van de tocht door een opvallend groene vallei naar beneden.

• Wat was je reisbestemming? pakistan k2 basecamp
  • Waar ken je ons van? mond op mond
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Een trektocht met prachtige berguitzichten maken/ goed weer/ niet ziek worden; grotendeels is deze wens uitgekomen.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? concordia/ gondogoro la

Wandelen tussen prachtige bergen in unieke regio

Het uitzicht op de hoge bergen was prachtig, en ik vond de dag dat we de Gondogoro La beklommen en afdaalden erg bijzonder, al was de afdaling erg pittig en op het moment zelf minder leuk dan achteraf. Het aantal hoogtemeters is beperkt, de zwaarte zit meer in het terrein (veel keienvelden), de omstandigheden (de eerste wandeldagen zijn warm en stoffig, daarna is het aangenamer en we hadden geluk met goed weer) en de dag van de pas. De Pakistani waren erg vriendelijk en gastvrij - de lokale staf was op alle punten erg goed (advies en gidsen tijdens het wandelen, koken en service tijdens het kamperen).

• Wat was je reisbestemming? Pakistan K2 Basecamp
  • Waar ken je ons van? Mond op mond reclame
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Mooie bergen zien, aangename fysieke inspanning, ik wilde ook graag naar Pakistan
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Concordia, Gondogoro La

heel goed

Het is ongelofelijk dat Paul met 15 man over de Baltoro gletsjer naar de K2 is gelopen én de Gondogoro La heeft over gestoken. Een prachtige maar zeker zware tocht.

• Wat was je reisbestemming? K2 Base Camp/ Gondogoro La
  • Waar ken je ons van? een vriend
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Concordia Platz zien/ K2 Base Camp
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de Gondogoro La

Het was geweldig, goed georganiseerd...

We liepen een prachtige track in Nepal, alleen rond de 3000 meter hoogte kreeg ik last van hoogteziekte. Dat is iets wat ons allen kan overkomen, maar ik was de klos. Bij 3750 meter hoogt ging het niet meer. De organisatie in Nepal (mr. Bhai) ving mij en mijn partner heel goed op, toen het duidelijk werd. Mr Bhai regelde een helikopter, terwijl de helikopters staakten! Hij was super en ik kwam wel helaas in het ziekenhuis van Kathmandu terecht. Ernstig hersenoedeem... Onze dochter kon de tocht wel volbrengen. En maakte de prachtige foto's van de Kanglapas. Nunatak was erg betrokken!

• Wat was je reisbestemming? Nepal
  • Waar ken je ons van? Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Een geweldige bergtocht maken...
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? N.v.t.

Indrukwekkend, prachtig en soms pittig reizen

Nunatak durft het aan ongewone bestemmingen te kiezen. Mede door de goede relatie met plaatselijke reisagenten verloopt een reis gesmeerd. Voor de reiziger geldt 'sit, hike, struggle and enjoy the scenary and people!'

• Wat was je reisbestemming? Pakistan basecamp K2 en Gondogoro La
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Ruige natuur bij 2e hoogste berg op aarde ervaren
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Het reizen zelf door Pakistan met jeep en te voet over gletsjer, passen, stijle afdalingen en de Pakistani zelf

Goed georganiseerd, fijne begeleiding en avontuurlijk.

Hele mooie en uitdagende trektocht waarbij de begeleiding en groep top waren.

• Wat was je reisbestemming? Groenland
  • Waar ken je ons van? Via via
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Een pittige tocht met mooie landschappen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? De ijsschotsen en het afwisselende landschap

Mooie reis met onvoldoende mogelijkheden om ervan te kunnen genieten.

Prachtige omgeving. Goed georganiseerde logistieke operatie. Leuke groep deelnemers. Goed en veel avondeten. Onacceptabele planning. Veel te lange wandeldagen, geen flexibiliteit in de planning. Niet van tevoren gecommuniceerd. Te weinig rustmomenten tijdens het wandelen. Te weinig eten voor ontbijt en met name voor lunch. Laatste vier dagen werd avondeten gehalveerd zonder dit mee te delen. Twijfels over risico-inventarisatie. Berenwacht in combinatie met te lange wandeldagen zorgen voor structureel slaaptekort. Het risico op vallen, botbreuken e.d. ten gevolge van concentratieverlies door slaapgebrek is mijns inziens vele malen groter dan een aanval door een ijsbeer. Paar keer gevallen door concentratieverlies. Paar keer duizelig geworden van vermoeidheid en honger. De route zelf is prachtig. Hij is langer dan noodzakelijk om van A naar B te komen waarom de wandeldagen gemiddeld 8-9 uur moeten duren met uitschieters naar 10,11 of 12 uur (eenmaal 14) is me volstrekt onduidelijk. Lopen-eten-slapen-wachtlopen-doezelen. Onvoldoende tijd om te genieten met uitzondering van twee kortere wandeldagen. Werd ons verweten dat we 'teveel treuzelen'. Misschien eens naar je eigen planning kijken? Voelde meer als militair trainigskamp dan vakantie.

• Wat was je reisbestemming? Oost-Groenland
  • Waar ken je ons van? Google
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Wildkamperen, geen tekenen van menselijke beschaving. Uitzicht op ongerepte natuur met o.a. ijsbergen. In de flow komen tijdens het wandelen en momenten om in rust te genieten van de omgeving.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Uitzicht op fiord (loop)dag 2. Kamp dag 3,4,9,10,12,13,15. IJsbergen van dichtbij vanaf dag 5. Vallei dag 7. Uitzicht op vallei en fiord dag 9. Uitzicht vanaf kampeerplek op graat dag 12. Eerste gletsjeroversteek van de trip. Rivierdoorwadingen. Voedseldepots.

Nunatak volgt de strikte richtlijnen van o.a. polar institute en de gouverneur van Spitsbergen. Berenwacht is de norm, tripwire oplossingen zijn onvoldoende om de grootst mogelijke veiligheid te creeën. Dat is niet zonder reden, lees de bijgaande link maar eens over een dodelijke aanval. Je hebt natuurlijk gelijk dat wachtlopen de tocht zwaarder maakt, dat hebben we ook besproken tijdens de info bijeenkomst en staat ook expliciet vermeld op de site. > https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Svalbard_polar_bear_attack

Nunatak heb ik beleefd als een betrouwbare organisatie voor avontuurlijke reizen.

Bij avontuurlijke reizen in afgelegen gebieden horen ook onverwachte gebeurtenissen. Nunatak heeft in de praktijk bewezen aan onverwachte gebeurtenissen het hoofd te kunnen bieden en de juiste besluiten te kunnen nemen. Besluiten waar de deelnemers voor zover nodig bij betrokken worden en die gezien de omstandigheden goed afgewogen zijn. Hieruit blijkt ook dat Nunatak een ruime ervaring bij het organiseren van reizen buiten de gebaande wegen en als organisatie stevig in haar schoenen te staan.

• Wat was je reisbestemming? Pakistan, K2 basecamp Karakoram
  • Waar ken je ons van? Uit het verleden
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Het beleven en ondergaan van een voettocht in het ruigste berglandschap op aarde. Tevens even loskomen van de dagelijkse hectiek in onze Westerse maatschappij.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Het berglandschap van de Karakoram

Erg fijne vakantie

Erg fijne vakantie met een leuke groep mensen en een kundige reisbegeleidster.

• Wat was je reisbestemming? Oost Groenland
  • Waar ken je ons van? Website
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? mooie rustige omgeving en actieve vakantie waarbij je je niet over de kop hoeft te lopen en je genoeg tijd krijgt om van een prachige omgeving te genieten.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? ijsbergen fjord

Nepal - Annapurna, Phu, Kang La

Nepal tijdens de moesson was goed te doen in de streken waar we ons bevonden. Soms afzien met een dag regen, maar dat hoort erbij. Erg goed geregeld met de lokale partner.

• Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Wat vond je van de Nederlandse reisleiding als organisator en groepsbegeleider? N.v.t.
  • Wat was je reisbestemming? Nepal
  • Waar ken je ons van? Kennis
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Veel wandelen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Kang La

prima reisorganisatie

• Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting?
  • Wat was je reisbestemming? armenie
  • Waar ken je ons van? internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? geen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? N.v.t.

Een mooie en interessante wandelvakantie

Doordat we laag begonnen en geleidelijk stegen was er veel variatie in natuur en landschap. De paden zijn goed onderhouden en eenvoudig te belopen. De wandelingen zijn op zich niet zwaar, maar de hoogte kan voor sommige mensen een probleem zijn en in de lagere delen kan het onaangenaam warm zijn. We hebben de wandeling in de moessonperiode gedaan en dat is goed bevallen. Het is veel rustiger dan in het hoogseizoen en de natuur is op haar uitbundigst. Doordat het grootste deel van de route in de regenschaduw van de Annapurna ligt hebben we de meeste dagen goed weer gehad ondanks de moesson. De lokale reisbegeleiding was uitstekend, met name door de ervaren en altijd vrolijke gids. Het verblijf in het drukke en sterk vervuilde Kathmandu bij het begin en het einde van de reis had wel wat korter gemogen.

• Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting?
  • Wat was je reisbestemming? Nepal (Nar, Phu en Kang La)
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Wandelen in de bergen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Phu en Kang La

Interessante reis

Mooie (wandel)reis in een relatief onbekend land. Hartelijke ontvangst, prachtig landschap en prima georganiseerd.

• Wat was je reisbestemming? Armenie
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Ontspanning en landschap
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Bij mensen thuis

Het begin en eind van de reis is zeer warm en vochtig, daarna betere temperatuur en droger.

Het begin en eind was erg warm en vochtig. Hoe hoger je kwam hoe koeler en droger. De gids en staf waren heel behulpzaam. Mooie natuur. Veel gezien en gewandeld. Omdat het nog niet het seizoen was, waren niet alle loges open. Daardoor moest de reis aangepast worden. Op de pas dag moest langer gelopen worden, we starten vanuit Nar.

• Wat was je reisbestemming? Nepal, Nar en Phu
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Ik wilde graag Nepal zien
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? De Kang La en Nar