Prima georganiseerde reis, goede informatie vooraf en snelle reactie op vragen.

Heb een hele mooie reis gehad, en vond het een grote meerwaarde dat de begeleiding tijdens de reis door een lokale gids en 'paardenmannen' werd verzorgd. Alles was goed georganiseerd, ook de aanvraag voor het visum voorafgaande aan de reis ging soepel door de juiste informatie vanuit Nunatak. Het enige minpunt vond ik onze ecologische voetafdruk tijdens de reis. Ons afval namen we niet mee terug maar werd (min of meer) verbrand en achtergelaten. Het was onbespreekbaar om het mee terug te nemen. Daar voelde ik me niet goed bij. Het is zo'n prachtig en ongerept gebied, maar het wordt ieder jaar drukker en iedereen kijkt naar de ander en kopieert dit gedrag...

• Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Wat vond je van de Nederlandse reisleiding als organisator en groepsbegeleider? N.v.t.
  • Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting?
  • Wat is alles bij elkaar genomen je totaal oordeel over Nunatak als reisorganisatie?
  • Wat was je reisbestemming? Altai gebergte, Rusland
  • Waar ken je ons van? van een vriendin
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Avontuur, ver weg van het dagelijks leven
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Het volledige plaatje, zowel het lopen door een prachtig landschap als het genieten van een sauna en van andere Russische toeristen in het kamp.

Vriendelijke en deskundige gids en pittige wandelingen

Goed verzorgde reis met pittige wandelingen. De gids was echter zeer deskundig en vriendelijk in de begeleiding. Mooie natuur.

• Wat was je reisbestemming? De Faeröer
  • Waar ken je ons van? Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Mooie natuurwandelingen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Tórshavn

Het was een mooie reis

We hebben prachtige eilanden gezien. De reisbegeleider Sander was zeer goed. Sander maakte voor iedereen tijd en hielp waar dat nodig was. We hebben veel gezien. We hadden een goeie groep. Het slapen in de tent was voor ons het minste. Dat zou ik niet meer doen. Het zou beter zijn als nunatak vroegere de slaapplaatsen reserveert dat dan tent niet nodig is? En voor de wandelingen misschien een optie dat je een andere wandeling kan maken die iets minder zwaar is met toch prachtige natuur dat je te zien krijgt. We hebben elke andere wandelingen gemaakt en de andere konden dan vol door stappen en werden niet opgehouden. Iedereen heeft dan kunnen doen dat ze wilden. We hebben ook lekker geeten.

• Wat was je reisbestemming? Faroereilanden
  • Waar ken je ons van? nieuwsbrief
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Dat we prachtige eilanden gezien hebben dat we anders misschien niet allen zouden gedaan hebben
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Alles

de vele kanten van Ijsland ervaren

we hebben drie zeer uiteenlopende plekken in Ijsland gezien. ultra groen in porsmork, alle kleuren steen in Landmannalaugar en een geweldige noordelijke kuststreek bij hesteri. het was zeker niet altijd mooi weer (je moet als je boekt wel weten dat je waarschijnlijk vaak nat wordt), niet alle geplande dingen hebben we kunnen doen en we hebben niet altijd lekker gegeten (die zakken waren voedzaam maar geen hoogtepunt, uit eten was een welkome onderbreking) maar de leuke groep, top reisleider en toch het door het kamperen en wandelen zeer diep ervaren van waar je bent maken het een fijne en fantastische reis. ik was nog nooit in ijsland geweest en heb nu wel het idee dat ik zaken gemist heb (reykjavik door gecancelde vlucht, geen geiser gezien bv) maar aan de andere kant heb ik ook met opzet geen toeristische busreis geboekt, dus voldeed het wel aan de verwachting. en zo kan ik nog eens terug!

• Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Wat is je mening over de service naar de deelnemers van de lokale staf (gids, keukenstaf, dragers)? N.v.t.
  • Voldeed de gemaakte reis aan je verwachting?
  • Wat was je reisbestemming? ijsland
  • Waar ken je ons van? eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? ijsland ervaren
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de noordelijke kust

Mooie afwisselende reis

In vergelijking met een rugzak trekking, was dit een relaxte reis alleen met dagzak te lopen. Al konden we de reis niet geheel volgens het programma doen het was de moeite waard. Als het mogelijk is dan liever een keer een overstap van een nachtje minder, voelt namelijk als verloren tijd.

• Wat was je reisbestemming? IJsland
  • Waar ken je ons van? Via HT
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Gewoon gezellig met vrienden op reis.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Het noordwesten omdat het daar nog rustig is.

Mooie wandelingen in een prachtig landschap

Het was een afwisselende reis, met kortere en langere wandelingen. Het meest heb ik genoten van de wandelingen waar je zelf je pad kon maken. Zo liep de door de valei en zo weer een stevig klimmetje. Met altijd uitzicht op gras, klif en schaap. Zon wisselde zich af en toe af met een heerlijk verkoelende flarde mist. Hoewel Mykines een drukbezochte plek is was het gewedig om tussen alle vogels te mogen wandelen. De groep was heel leuk! Iedereen kon fijne wandelingen maken die paste bij de vorm van de dag.

• Wat was je reisbestemming? Faeroër
  • Waar ken je ons van? Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Van de paden af struinen door groen grasland
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Gjógv, Mykines en Nólsoy

Op het allerlaatste moment geboekt en via what's app werden snel de laatste details geregeld.

Aardig, snel, meedenkend en flexibel. Toen ik aangaf dat ik liever een hotelkamer zou delen was het mogelijk om met de gids een kamer te delen en dat was nog gezellig ook. Slovenie is heel mooi. De eerste trekking van onze reis is aangepast vanwege onweer. Mooie wouden (zeer begroeid) , rivier Soca is heel mooi (in het echt ook azuurblauw, ook leuk om te gaan raften), trip naar Mangart was ook de moeite waard (af en toe wat klauterwerk nodig). In het zuiden weer heel ander karakter: glooiend, wijngaarden, lekker eten, Piran is een mooi stadje aan de kust. Perfect combi. Tijdens de reis komt er ook wat geschiedenis aan bod, ook interessant. Goed om te weten: Het internationale reisgezelschap: mijn reisgenoten waren allemaal Spaans. De gids Anja was supergoed en sprak gelukkig goed Engels en goed Spaans. Ik heb de reis op het allerlaatste moment geregeld en Nunatak was meedenkend, flexibel en snel via de whats-app.

• Wat was je reisbestemming? Slovenie
  • Waar ken je ons van? Eerdere reis naar Nepal .
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Veel in de natuur/bergen zijn en Slovenie ontdekken.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? aangepaste eerste dagen door (on)weer, ruige bos, rivier Soca, Mangart, Piran en omgeving

Prachtig land, gezellige groep, goede reisleider

• Wat was je reisbestemming? IJsland
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Verschillende landschappen ontdekken
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Alle: Thorsmork, Landmannalaugar en Hornstrandir

Een mooie ervaring

Mooie reis Vooral de gids was leuk en goed. Eten in een paar guesthouses was nogal afgemeten Algemeen heel tevreden

• Wat was je reisbestemming? Albanië
  • Waar ken je ons van? Google
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Gids, guesthouses, vervoer
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Wandelingen in de bergen, plaatselijke bevolking

Mooie bestemmingen, (te) veel tijd nodig voor de verplaatsingen.

Je had gewaarschuwd voor Landmannalaugar, en het is daar inderdaad wel heel erg druk. Het gebied is ook prachtig, maar het wordt nu zo toegankelijk gemaakt dat ik me afvraag of er rustiger/ruiger alternatieven zijn. Thorsmork was mooi, maar eigenlijk is er maar 1 echt bijzondere wandeling: die naar de pas. Door de verplaatsingen zitten er nogal wat "halve" dagen in de reis. Op sommige van die dagen hebben we wel een wandeling gemaakt, maar dat voelde soms geforceerd aan en het maakte de dagen lang en vermoeiend. Het zou mooi zijn als de oversteek van Thorsmork naar Landmannalaugar in 1 dag zou kunnen. Een van de deelnemers is eerder ook in 1 dag van Reykjavik doorgereisd naar Hornvik, dat zou natuurlijk ook geweldig zijn. Door de verplaatsingen hebben we wel erg vaak moeten slepen met de bagage. De Globetrotter maaltijden zijn op zich leuk, omdat er wat te koken/puzzelen valt, maar: erg zout (we leerden al snel om maar een derde van de kruiden/bouillon e.d. te gebruiken, en de talloze zakjes zout hebben we helemaal niet aangeraakt...). Sommige maaltijden waren te bewerkelijk voor zo'n grote groep (met maar 2 branders/pannen) en niet goed gaar te krijgen in de relatief kleine pannen. Overigens, andere organisaties bieden soortgelijke reizen aan waarbij een kok meegaat en het vervoer met eigen busjes gaat. Die zijn allicht duurder, maar ook flexibeler en efficienter. We zagen ook een organisatie die met eigen vervoer de trek van Landmannalaugar naar Skogar deed. Voor aankomst en vertrek zou het denk ik goed zijn om de mogelijkheid te bieden om te overnachten in een hotel. Kamperen biedt op zo'n moment weinig meerwaarde en is vooral lastig, door de late aankomst en het vertrek midden in de nacht. Twan is een top-reisbegeleider: sterk/fit, gezellig, heel goed voorbereid (kan daardoor snel de plannen aanpassen) houdt het overzicht en neemt, in overleg, beslissingen wanneer dat nodig is. Zuinig op zijn.

• Wat was je reisbestemming? IJsland dagwandelingen
  • Waar ken je ons van? HT/Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Wandelen in ruig gebied
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Haalda

Adembenemend

Het was een prachtige reis. 12 dagen een trekking lopen zonder wegen, auto’s of huizen tegen te komen is Een fantastische ervaring, die maakte dat ik alle dagelijkse zaken achter mij kon laten en slechts hoefde te genieten van de omgeving en het land waar we doorheen liepen. De vraag over de gids en begeleiding heb ik open gelaten ... De gids was uitstekend. Sprak goed engels, voelde de groep aan en was echt deelneemster van de reis. Onvermoeibaar energiek. De reis in het busje van en naar het basecamp was vervelend en zelfs beangstigend op het levensbedreigende af. De busjes waren feitelijk te klein voor de groep. De heenweg was nog redelijk oke( De terugreis van 14 uur dramatisch met een chauffeur die geen controle had over zijn bus en zelfs gecorrigeerd moest worden (gewoon wakker geschreeuwd moest worden dus) op enig moment raakte hij van de weg en ramde de vangrails. Geluk bij een ongeluk was dat net dat dit gebeurde op dat ene kleine stukje waar wel een vangrails was geplaatst. In alle andere gevallen was dit een desastrueus ongeluk geworden. De gids was toen overigens al uitgestapt en op weg naar huis. Wij waren dus voor een fors aantal uren overgeleverd aan een niet engelssprekende chauffeur die ons doodsangesten heeft bezorgd. Advies. Ga na wat de meerkosten zijn om gebruik te maken van een helicopter om in het basiskamp te komen.

• Wat was je reisbestemming? Altai rusland
  • Waar ken je ons van? Mond tot mond
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Rust en ruimte
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Hike naar de gletscher

Natuur, lopen en kamperen zoals het bedoeld is. Overweldigend landschap.

Geweldige natuur, zowel groots als op micro (plantjes) niveau.

• Wat was je reisbestemming? IJsland dagwandelingen
  • Waar ken je ons van? HT
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Flink lopen en kamperen
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Hornstrandir

Relaxte wandelvakantie op de Faeröer eilanden

Afwisselende wandelingen, buitengewoon mooi weer en een leuke groep mensen maakten dit tot een bijzonder geslaagde wandelvakantie. Niveau van de wandelingen was relaxed, zodat er ruim voldoende de tijd was om te genieten van het landschap en mooie foto’s te maken. Aanrader!

• Wat was je reisbestemming? Faeröer eilanden
  • Waar ken je ons van? Eerdere reizen
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Relaxte wandelvakantie in een aangenaam klimaat en mooie omgeving.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Alle wandelingen hadden hun eigen charme. Voor vogels spotten is Mykines top!

Zalige wandelvakantie, zeker met mooi weer!

Mooie wandelingen, schitterende natuur, afwisselend programma, niet te licht, niet te zwaar, genieten van wilde bloemen en veel fuchsia's, genieten van diverse vogels (wulpen, sterns, plevieren, piepers, papegaaiduikers, Jan van Genten). Een fotogeniek land!

• Wat was je reisbestemming? Faroereilanden
  • Waar ken je ons van? internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Precies zoals beschreven. Mijn verwachtingen zijn geheel uitgekomen bij ervaringen. Zelfs overtroffe
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Mykines, Gjovf e.o.

Avontuurlijke wandelingen prima. Ontbyt in guest house te Cercem was zeer pover .

• Wat was je reisbestemming? Albanie
  • Waar ken je ons van? Internet
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? X
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? N.v.t.

Mooie wandelreis door bloemenweides en later oerbossen met vaak uitzicht op mount Belukha

De reis is een mooie combinatie van lopen door bloemenvelden en later oerbossen. Vaak is er uitzicht op de besneeuwde mount Belukha. Door bagagevervoer met paarden en optionele dagwandelingen halverwege niet te zwaar. Er wonen geen mensen, maar russische toeristen kon je vaak tegen.

Een enerverende reis!

Een reis die aan alle verwachtingen voldeed met een leuke groep mensen. Een prachtige natuur maar wel iets drukker dan verwacht. Een hele goede en betrokken gids. Ook de paarden mannen deden hun werk uitstekend. De heenreis van Barnaul naar het basecamp en later terug was wel een beetje lang. Kortom een aanrader!

landschap
  • Algemene waardering van de gemaakte reis
  • Voldeed de gemaakte reis aan deze verwachting? N.v.t.
  • Reisbestemming: faroer
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? niets
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de algehele kaalheid en ruigheid

10 daagse trekking.
  • Reisbestemming: IJsland
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Mooi land en leuke groep medereizigers
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Uitzichten tijdens de trekking.

Het bereiken van de top van alle hoge bergen en dan naar het prachtige uitzicht kijken. Dan weet je hoe mooi de natuur kan zijn!
  • Reisbestemming: IJsland
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? Route kennen en mooiste plekjes tonen.
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? De bergtoppen. Daarnaast de warmwaterbron van de dagtocht.

De mooie kampeerplekken, hotpools en de super leuke groep.
  • Reisbestemming: IJsland
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Landmannalaugar omgeving

De mooi weer momentjes en vliegvrije momentjes 🤣. De hele trekking was heel erg mooi.
  • Reisbestemming: Ijsland hekla en landmannalaugar
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? In ongerepte natuur zijn
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? De eerste dag na landmannalaugar en beklimming hekla

voldoende, een redelijke ervaring

Papegaaiduikers, maar de hele reis zat het weer niet mee en daardoor minder mooie momenten
  • Reisbestemming: Faroer eilanden
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Vogeleiland

voldoende, een redelijke ervaring

blauwe lucht voor heel even, waardoor vergezichten.
  • Reisbestemming: Faroer eilanden
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? het land bezichtigen, een met de natuur. vergezichten
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? de plek van de Puffins

De prachtige uitzichten, de zeer steile kliffen en de poserende papegaaiduikers.
  • Reisbestemming: Faroer eilanden
  • Wat was je belangrijkste wens en/of verwachting met betrekking tot de gemaakte reis? lekker lopen en de puffins zien
  • Welke plekken hebben tijdens de reis de meeste indruk op je gemaakt? Gjogv, Suderoy, Eydi, Mykines

Over Nunatak