De elende van Heijmans

Het was de zomer in 2022. Een man verscheen voor onze deur en vertelde ons dat wij van de woningbouw een renovatie mochten krijgen als wij dat wilde. De man had prachtige concept foto's meegenomen en we kregen zelfs een mogelijkheid om tussen verschillende ontwerpen te kiezen. Onze douche die we zelf aangeschaft hadden zou netjes teruggeplaatst worden (Regendouche). Het was 21 september 2022 en de werkzaamheden begonnen. de werkzaamheden zouden 3 oktober 2022 klaar zijn. De wc zou het overdag niet altijd doen, maar we zouden overdags toegang hebben tot een woning een straat verderop waar we wel naar de wc zouden kunnen, snachts zou deze wc gewoon werken. Tot zover klonk het allemaal mooi. Gaande de verbouwing vernamen we dat sommige werkzaamheden later werden uitgevoerd dan gemeld. we vroegen of het allemaal wel op tijd klaar zou komen. Ons werd herhaaldelijk verteld dat het goed zou komen. Spoiler Alert: op het moment van schrijven ( 19 December 2022) , zijn de werkzaamheden nog steeds niet klaar in onze woning. De wc werd wel snacht terug geplaatst, maar deze lekte bij het doorspoelen wat wij met de een emmer moesten doen. het toppunt van deze situatie was dat de wc niet goed geplaatst werd en dat we niet meer onze behoefte konden doen. We melde dit aan de Ass. uitvoerder. Deze zegde ons toe dat hij de wc zou repareren. Het was vrijdag avond 30 september 2022 waarop ik en mijn vrouw beide terug kwamen van een avonddienst. De wc was niet gerepareerd en we waren genoodzaakt om snachts door de stromende regen de wc een straat verderop te bezoeken. We hebben de ass. uitvoerder proberen te bereiken, maar deze nam geen telefoon op en reageerde niet op berichten die wij hem stuurde. Later begrepen we mondeling van de man dat hij het nodig vond om te reageren omdat het weekend was. Dit was slechts het begin. Vanwege het gebrek aan tekens kan ik dit verhaal helaas niet afschrijven. Ga nooit met deze mensen in zee. Ook niet als het jezelf niks kost.

• Is uw (huidige) woning verbouwd, zo ja wat? Keuken, Badkamer
  • Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? N.v.t.

Matige communicatie. Slecht of geen samenwerking met onderaannemers

De firma Heijmans had voor het project een aantal onder aannemers aangesteld. In een zin rampzalig. Bam Energy Systems faalde aan alle kanten. Afspraken niet nakomen. Gebrekkige informatie, niet leveren wat mondeling was toegezegd. Raab Kärcher voor uitzoeken tegels en sanitair, hadden geen tijd. Eigen huis keukens konden geen fatsoenlijke 3d tekening met bijpassende offerte maken. Zeer gebrekkige communicatie met verkoop begeleiding, zaken toegezegd en niet geleverd.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

Absurd traag bouwproces en gebrekkige communicatie

Wij hebben de bouw van onze woning als tergend langzaam ervaren. Helaas werd continue de COVID pandemie als oorzaak genoemd terwijl wij van de mensen op de werkvloer hele andere signalen ontvingen. De verkoopbegeleider was een zeer onprettige persoon in communicatie en stond ons al kopers vaak slecht te woord en probeerde problemen vaak af te schuiven op de koper terwijl hij zelf de zaken niet goed op orde had.

Doe het niet niet.

Als je je nog kan terug trekken doe dat dan! Het zijn drukke tijden en het is moeilijk om aan een huis te komen. Maar Heijmans weet dit ook, dus het boeit ze gewoon allemaal niet. De werkwijze en dan voornamelijk communicatie is dramatisch. Er is geen contact te krijgen. Niet tijdens het bouwtraject met de kopersbegeleider. Niet met de opleverpunten. Je zit gewoon vast aan een schip dat eigenlijk de verkeerde kant op kan. Maar de Kapitein zit stilletjes ergens boven zijn koffie te drinken terwijl hij niet hoort dat er dingen fout gaan beneden.

Hele slechte service

Onze huizen kregen een zogenaamde smart besturing van de centrale verwarming. Helaas werkte die bij zo'n beetje alle huizen niet. Tot op heden (ruim 2 jaar nu) nog steeds problemen. Eindeloos contact gezocht met Heijmans Drachten, maar totaal geen poging om het probleem op te lossen. Uiteindelijk hebben we Heijmans in gebreke gesteld, maar wederom geen gehoor. Vervolgens was Heijmans in verzuim. Maar ook nu geen poging tot een fatsoenlijke oplossing. Erg jammer en nu zitten wij (nog steeds) met de ellende

Lange bouwperiode, slechte communicatie

De bouw van de woning door Heijmans duurde veel langer dan de bouw van vergelijke woningen in de wijk van andere bouwers (zoals DuraVermeer). De communicatie en de bereikbaarheid van met name de koperbegeleiders was zeer matig. Hierdoor ontstond er veel frustratie en misverstanden met name over de individuele woonwensen. Ook investeert Heijmans amper in duurzaamheid. Ze doen alleen wat vereist is. Zo kreeg de woning bijvoorbeeld geen zonnepanelen. Dat zou in deze tijd standaard moeten zijn. Andere bouwers in de wijk investeren daar wel in. Alleen de woningen van Heijmans hebben geen zonnepanelen. De woning zelf had gelukkig weinig opleverpunten, maar dat was een geluk na meer dan 1,5 jaar wachten na start bouw.

Ondermaats en slechte afwerking

Huis is opgeleverd volgens bouwplan, maar de gebreken zijn duidelijk zichtbaar en herstel en/of garantiepunten laten ZEER lang op zich wachten. Heijmans neemt ook slecht standpunt in het geschil met de onderaannemers (badkamerspecialist, dakdekker icm MV installateur nav lekkage dak/technische ruimte) en/of OBV. Opleveringen worden snel afgewerkt, zodat 'er meer tijd is voor het herstelwerk'. Daarnaast bestaat er een soort onderhandse overeenkomst met Eigen Huis die de punten al dan niet overneemt, omdat de inspecteur 'het eens is met de bouwer'..., hoezo onafhankelijk.... OBV is helaas ook in geen velden of wegen te vinden/geinteresseerd.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

Leverancier ramen kozijnen belabberd Hemink groep

Schade, verkeerde ramen, raam eruit snijden, en weer opnieuw raam erin zetten, weer verkeerde enz enz.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

LATEN JE IN DE KOU ZITTEN!!!!

Na aankoop van de woning willen ze niks meer van je horen. Continu storingen in de installaties en komen dan niet, of niet na. Melden dat er niemand thuis is als de monteur de woning niet kan vinden enzovoort. Vinden het normaal als je zonder water zit, en hier niet binnen enkele dagen een monteur voor komt.

• Orde en netheid
  • Is uw (huidige) woning verbouwd, zo ja wat? Dakkapel/dakraam, Serre/overkapping, Aanbouw/dakopbouw, Indelingswijziging, Garage/schuur, Dak, Vloer, Keuken, Badkamer, Kelder, Zonnepanelen/zonneboiler, Isoleren (deel) woning, Beglazing en kozijnen, Restauratie monumentaal pand, Onderhoud/service, Herstellen aardbevingsschade, Overige
  • Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Vrijstaande woning

niks hoogwaardig veel manko's in de gezamenlijke ruimten en in woning

Heijmans kon de belofte niet geheel waar maken van een milieu vriendelijk project, ( er mist vloerkoeling ! jammer want nu gaan mensen airco's aanbrengen) ze zou hoogwaardige materialen ook daadwerkelijk kunnen gebruiken. geen kromme deuren, kapotte terrastegels leveren. de galerijen er niet doen laten uitzien alsof het gangen zijn van de nucleaire afdeling van een ziekenhuis in de jaren 70. ventilatie in de galerijen, de garage opleveren met bereikbaarheid voor GSM, elektrische toegangs deuren plaatsen ( wmo voorbereid), logischer indeling van de berging ruimte. (nog steeds) veel lekkages in de garage en nog zo wat van die dingen

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Appartement

Nooit meer een woning van Heijmans

Oplevering is een dramatisch proces, ondeskundige mensen zijn verantwoordelijk voor de oplevering, geen enkele know-how van de technische installatie, gaan over ieder punt wat je als koper opmerkt in discussie en verschuilen zich achter de bekende zin: Tsja dat is volgens het bouwbesluit. Zeer slechte ervaring gehad met een nieuwe woning, je geduld word op de proef gesteld met een zeer slecht werkend portaal, te veel zaken niet in orde en inefficiëntie ten top, ik vraag me wel eens af waarom Heijmans nog actief is in de particuliere woningbouw! Eerste en tevens ook de laatste woning die ik ooit via Heijmans zal kopen, het is jammer dat bij een proces wat eigenlijk een leuke ervaring moet zijn je het gevoel krijg dat je totaal niet serieus en gehoord word.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Appartement

Goede informatie tijdens bouw en uitstekend resultaat.

• Advies N.v.t.

Prima partij

onze ervaring is prima al heb ik wel op 1 punt commentaar. we kopen in een project met vooral bewoners van 55+ en in een tijd van energie transitie. dat er dan extreem veel geld wordt gevraagd voor een aansluitpunt t.b.v. een E auto ( kabeldoos, kabel,automaat) en dat die beslissing onder tijddruk genomen dient te worden vindt ik een gemiste kans. Ook doet men het voorkomen dat er later ( in overleg met de VVE ) alsnog een aansluiting kan komen maar dat kan helemaal niet!! Dit is een gemiste kans, verkeerde voorlichting en economisch niet uitlegbaar. Vele bewoners zijn hierdoor erg teleurgesteld. de meeste kopen voor vele jaren , jaren waarin we uiteindelijk meer E gaan rijden. Misschien dat Heijmans wat extra laadpalen buiten kan plaatsen.

Goed en betrouwbaar bedrijf

Goede kwaliteit en prima communicatie en flexibel qua meerwerk termijn. Opvallend was de goede en prettige communicatie met alle medewerkers!

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Appartement

Fijne aannemer, goede bouwploeg die een prachtig appartement hebben gebouwd

Wij zijn in een vroeg stadium, nog voor aanvang bouw, ingestapt in een nieuwbouw project van een appartementencomplex door Heijmans. De begeleiding vooraf, tijdens de bouw en met de oplevering hebben wij als prettig en constructief ervaren. De bouwploeg heeft een zeer fraai gebouw neer gezet en de afwerking bij oplevering was kwalitatief goed. De bouwploeg heeft heel netjes gewerkt. Dit ook naar de mening van de woninginrichters die aangaven ook wel anders tegen te komen. De communicatie met de uitvoerder tijdens de oplevering was goed en gebreken zijn vlot en correct afgewerkt. Wij zijn super blij met ons prachtige appartement.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Appartement

Huis: positief; hele traject van de bouw: negatief.

Heijmans bouwt een degelijk huis. Dat is positief. Maar ik heb 3 maanden na de sluitingsdatum van de opties gekocht en het gevolg was dat er voor mij dus helemaal GEEN klantbegeleiding was vanuit Heijmans, en dat er geen enkele aanpassing aan het huis meer mogelijk was. GEEN ENKELE! Dat terwijl de bouw nog niet was gestart.... Heijmans stelt zich ook zeer star op als je met het keukenbedrijf of het badkamerbedrijf wil inmeten voor de opleveringsdatum, je moet hemel en aarde bewegen om dit te regelen, erg vervelend allemaal. Bovendien zijn de toegezegde parkeerplaatsen naast mijn huis niet aangelegd door de gemeente; heb ik de kliko opstelplaats voor mijn deur gekregen (dat wist ik niet tevoren) en als klap op de vuurpijl wil het waterschap nu een poort in het hek van mijn zijtuin en recht van overpad door mijn tuin, dit als gevolg van het feit dat Heijmans NIET van tevoren dit goed heeft vastgelegd met het waterschap. En ik word met het probleem opgezadeld. Wat ik ook erg vervelend vind, is als ik Heijmans vraag iets voor mij te doen, na de oplevering, wat ik gewoon wil betalen (een kapotte steen vervangen ) zij mij bij de klantenservice zeggen we doen niets voor partikulieren. Ik vind dat ZEER storend. Er liep nog een metselaar rond op de bouwplaats met de goede stenen en cement, het was een kleine klus geweest, maar ze doen het gewoon niet. Totaal niet klantgericht. Huis opgeleverd, en ze hebben het geld binnen, en ze doen niets meer. Het huis scoort een 8, het hele traject van de bouw: een 4. Al met al een magere 6.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? 2 onder 1 kap

Heijmans is een betrouwbare degelijke bouwer

Ik heb bouwproces als prettig en het resultaat als degelijk ervaren. Het geen rekening kunnen/willen houden met persoonlijke wensen vind ik jammer. De keuze om de CV ketel+verdeler boven in het huis te plaatsen betreur ik. Alle toevoerleidingen gaan zonder isolatie door het huis. Dit is energetisch niet gunstig. Een geïsoleerde toevoer naar een verdeler op de begane grond is energetisch beter. Kijk niet alleen naar de EPC maar ook naar logica. Een zonnepaneel erbij kan altijd. De plek van verdeler is bijna niet te veranderen maar is wel heel relevant. Er waren geen extra loze leidingen mogelijk dat maakt de woning voor de toekomst minder flexibel voor gewenste aanpassing. Het Busch&Jeager domtica systeem had ik zelf niet gekozen. Er ligt nu een bussysteem door het hele huis wat in principe wel veel kan maar echter niet flexibel is voor eventuele andere domotica. Zelfs een andere ruimtethermostaat aansluiten gaat niet. De gebruikerservaring vind ik erg slecht. Net als in een auto heb je meer aan Android auto of Carplay dan, een soecifiek VW, BMW of Volvo systeem ].

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

Prima bedrijf, maar communicatie kan beter

De standaard brieven en berichtgeving is prima verlopen. Maar onze vragen en onze suggesties hadden naar onze mening beter beantwoord kunnen worden. Trappen zijn heel lelijk afgewerkt (zeg maar niet). Onze vraag mbt plaatsen deur in hek is totaal niet beantwoord.

buying house

My experience was not so good and not so bad. I just felt that house was delivered for the sake of delivery. Machines were installed but no one showed me how to use those machines.

Goede ervaring met Heijmans

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? 2 onder 1 kap

Een bouwbedrijf dat staat voor kwaliteit!

Nooit een moment gehad van komt het wel goed. Communicatie verliep vlekkeloos en snel, net als de bouw zelf. Erg behulpzaam en er wordt voor en met de klant mee gedacht.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

Communicatie met verkoopbegeleider was erg plezierig

Tijdens de bouw zijn wij regelmatig op de bouw uitgenodigd. Heijmans maakte daar een feestje van. Ook in combinatie met Nijhof woonwinkel was er een zinvolle en plezierige avond georganiseerd. De opleverpunten zijn snel opgelost en de meldingen na oplevering van het portaal worden ook actief opgepakt.

• Is een nieuwbouwwoning gebouwd, zo ja wat voor type? Tussenwoning/hoekwoning

Degelijke partij die netjes bouwt

Duidelijke afspraken, goede materialen en onderaannemers. Na de oplevering bleef maar 1 punt over die binnen de gestelde termijn verholpen is. Qua flexibiliteit en persoonlijke opties blijft er nog wel wat te wensen over. Hier zou nog ruimte zijn voor verbetering. Een deel van de flexibiliteit wordt ingeleverd voor een sneller bouwproces, dat dan weer wel.

Mooi huis, betrouwbare nazorg

Erg te spreken over de nazorg. En het huis zelf natuurlijk :-). Communicatie tijdens en voor de bouw was wel ondermaats qua snelheid (daarom lage rating communicatie en advies) Ook over het algemeen leuke mensen gesproken. Meerwerk voelde overpriced, maar dat blijf je wrs houden.

Goed.

Wanneer er zaken zijn die opgelost moeten worden, staan ze mij netjes te woord, of snelle reactie via mail. Oplevering van het huis was netjes. Kortom tevreden tot nu toe.

• Prijs/kwaliteit N.v.t.

Over Bouwnu