Beoordelingen AV-Tours en Safari's

Tineke & Eric uit: Terneuzen

21-10-2018
9,6

Soort reis: Individuele rondreis

• De toegevoegde waarde van de driver/gids op de safari beleving is van enorm belang. We hebben het idee dat we met Hubert de hoofdprijs hebben gekregen. Zoveel kennis van dieren, zo goed observeren waar het wild zit en tegelijkertijd erg goed naar onze wensen luisteren. Weet precies hoe de auto neer te zetten voor een goede foto positie, etc. Daarnaast ook veel over Tanzania verteld, zoals schoolsysteem, politieke structuur en geschiedenis. Eigenlijk is de inbreng van de gids van veel essentiëler belang dan de kwaliteit van de lodges op de totale beleving van de safari.
• Eerste dagen in de Serengeti zijn wij verwend met wat we allemaal aan wild hebben gezien. Dat maakte deels dat in de latere parken het als minder spectaculair werd ervaren, met name de Ngorongoro krater was minder mooi dan de Serengeti zelf. Het is inderdaad gelukt om een kudde Gnoe’s de Mara rivier te zien oversteken, dat was zeker één van de hoogtepunten van de reis.
• In ons reis schema hadden we bewust getracht afwisseling aan te brengen, dus na een paar dagen game drives iets anders zoals stammen of een (wandel of fiets) activiteit. Dat is eveneens goed bevallen. Wandelen tussen de giraffen is een totaal andere ervaringen dan ze spotten vanuit de auto.
• Lake Natron:
o De weg vanuit de Serengeti ernaar toe was saai, hadden ons daar meer natuur bij voorgesteld. In praktijk is het een gebied dat door de Maasai in gebruik is voor hun vee en waar de wilde dieren nauwelijks meer komen of zichtbaar zijn.
o Verblijf was prima, schaduwrijke compound en het eten was smakelijk.
o Lokale gids eveneens van zeer goed niveau. Vele Flamingo’s gezien, uitleg gehad over de vulkaan betekenis voor de Maasai bevolking en ’s middags naar de waterval geklauterd.
o Al met al een semi-rustpunt na de game drives in de Serengeti.
• Wandeling naar de olifanten grotten & waterval was aangenaam en interessant, de moeite waard als je openstaat voor de dialoog met de lokale ranger & gids.
• Fiets tour in Mto Wa Mbu begon sterk met een tocht naar de bananenplantage en een goed verhaal erbij om uit te leggen wat we zagen en hoe de plantage reilt en zeilt. Het einde is te commercieel met bezoeken een commerciële prenten verkoper en houtsnijder. Liever gezien dat we wat meer fiets kilometers hadden gemaakt naar bijvoorbeeld mooie uitzichtpunten.
• Stammen bezoek:
o Bushman/Hadzebebe & locale smid: Bovenverwachting leuk. Hadden alle gelegenheid tot interactie met de stamleden, konden deelnemen aan de activiteiten (jagen inclusief zelf oefen schieten met pijl en boog in het dorp, kralen rijgen, eetbare knollen opgraven en zelf meel malen in de hut met hun maalstenen waarbij de vrouwen spontaan begonnen te zingen.)
o Maasai overnachting. Op zich waren de tenten en het eten goed geregeld, maar er was in het geheel geen sanitair (bv. een chemisch toilet met klein schermpje voor privacy). Verder hadden de Maasai ook niet veel activiteiten waar wij aan konden deelnemen (behalve dan met de koeien meelopen naar een drinkplaats). Hier waren de meningen dus bij ons over verdeeld of dit voor herhaling vatbaar zou zijn.
• Tarangire NP: Opnieuw een paar dagen game drive, prima lodge. Ook hier weer bijzonder geluk gehad door het wild wat we konden spotten. Zoals leeuwen in de boom, vele olifanten kuddes, maar ook grotere giraffen groepen, tot aantallen van 16 exemplaren. Waren als enige bij een overleden Gnoe lichaam dat werd opgegeten door gieren.
• Onderweg naar Kilimanjaro/Marangu eerst in Arusha enkel kledingsouvenirs ingekocht waarbij Hubert had geregeld dat zijn schoonzus die ons begeleidde naar de juiste winkels. Bij de hot springs gestopt en gezwommen, daar was alle tijd voor. Een heerlijk relax momentje.
• Onderweg naar Mambo viewpoint nog een spontane excursie bij een Sisal touwfabriek kunnen regelen, zomaar een bonus doordat Hubert er simpelweg stopte en een praatje met de opzichter aanknoopte.
• Mambo viewpoint was een paar dagen even bijkomen. Hebben daar gewandeld (verrassing is dat er om de hoek een geweldig regenwoud ligt, totaal anders dan de Serengeti en fantastisch om door heen te wandelen) en de kinderen nog een fietstocht gemaakt. Afspraken met Mambo viewpoint en Multichoise zijn waarschijnlijk niet goed uitgekristalliseerd, er is in ieder geval ruimte voor verbetering. Neemt niet weg dat het verblijf daar aangenaam was.
• De laatste dagen in Zanzibar doorgebracht. Met name de stads tour en de Spice tour zaten erg goed in elkaar. Beide zijn aanraders. Prison eiland is aardig maar de meerwaarde zit hem toch ook vooral in het snorkelen door het koraalrif dat er aan vastgekoppeld is. De naam prison eiland is eigenlijk misleidend, daar het nooit in gebruik is genomen als gevangenis, maar als quarantaine gebied. Informatie over slavenhandel en hoe slaven werden behandeld komt wel uitgebreid aan de orde tijdens de Stadstour.

Onze complimenten gaan ook naar Multichoise en AV tours. De planning klopte iedere keer, vervoer was punctueel geregeld, gidsen/transport op Zanzibar waren altijd op de afgesproken tijdstippen aanwezig. Het heeft allemaal bijgedragen een voor ons een zorgeloos verlopen verblijf in Tanzania.

Aanbeveling: jaLand: TanzaniaAantal personen: 5

Danielle uit: Rotterdam

19-10-2018

Soort reis: Reizen op maat

We hebben een fantastische reis gehad! Zowel de voorbereiding als de reis zelf zijn perfect verlopen. AV tours denkt met je mee en komt met originele voorstellen die passen bij jou als persoon. Wij vonden de reis zeer indrukwekkend, alles was goed georganiseerd, we zijn zeer tevreden over de huurauto en de service hieromheen, de locale partners werken efficient, op tijd en vriendelijk, de accommodaties waren heel goed en hadden allemaal een prachtige ligging. We hebben alweer voldoende inspiratie voor een volgende reis!

Aanbeveling: jaLand: Namibië, BotswanaAantal personen: 2

Marleen uit: Nistelrode

09-10-2018

Soort reis: Reizen op maat

Super vakantie gehad, mooie accomodaties!
Alles was goed geregeld, alle transfers waren goed.
Geen op of aanmerkingen, we waren 100% tevreden

Aanbeveling: jaLand: TanzaniaAantal personen: 2

Peter uit: Utrecht

17-09-2018

Soort reis: Individuele rondreis

Juist terug van een fantastische reis door Namibië en Botswana; samen met vrienden in twee auto's met daktent. Reis op onze wensen afgestemd en in goed overleg samengesteld door Hannes en Mathijs en met inbreng van wat eigen suggesties. Goeie opbouw waardoor er tot het einde volop te genieten was; SUPER!!

Aanbeveling: jaLand: Namibië, BotswanaAantal personen: 4

Kim uit: Amersfoort

21-08-2018

Soort reis: Individuele rondreis

Het was een hele mooie, veelzijdige reis. We hebben een privéreis met chauffeur door Uganda gedaan, van 20 dagen. Het land heeft heel veel te bieden. AV tours heeft een mooie reis voor ons uitgestippeld, waarbij bijna alles wat wij wilden zien aan bod kwam. De chauffeur, die tegelijkertijd ook gids was, had veel kennis van de dieren en het land zelf, maar was niet altijd even spontaan in het zelf vertellen - we moesten er vaak zelf naar vragen. Als wij suggesties hadden die afweken van het programma, was dit voor onze gids geen probleem. Wij hebben bijvoorbeeld ter plekke de chimpansee habituatie nog omgezet naar een gewone chimpansee tracking, omdat wij van o.a. rangers en de andere tourgids hadden gehoord dat de kans dat je chimpansees zag bij de habituatie veel kleiner was (50%) dan bij een gewone tracking. De accommodaties voldeden vaak boven onze verwachtingen. Bij elkaar een hele mooie ervaring, met dank aan AV Tours.

Aanbeveling: jaLand: UgandaAantal personen: 3

19-08-2018

Soort reis: Individuele rondreis

Alles was van A tot Z uitstekend geregeld!
Fijn om op deze manier met onze kinderen een onvergetelijke reis te kunnen maken

Aanbeveling: jaLand: TanzaniaAantal personen: 4

Chantal uit: Laren

18-08-2018

Soort reis: Familiereis

Uitgebreid tijd en aandacht voor onze wensen. AV tours gaat door tot alles naar wens is. Voor en na de reis contact. Gewoonweg super geregeld!

Aanbeveling: jaLand: Zuid-AfrikaAantal personen: 4

otto uit: nederweert

18-08-2018
8,2

Soort reis: Reizen op maat

Reiswensen werden prima vertaald in keuze lodges

Aanbeveling: jaLand: NamibiëAantal personen: 2

Remco uit: Deventer

14-08-2018
9,7

Soort reis: Familiereis

Een onbeschrijfelijke ervaring. Dankzij onze geweldige chauffeur (Abdallah / Dulles) alles gezien. Accommodaties lagen op perfecte locaties waardoor elke dag een fijne afsluting had en we nog volop van het wild blijven genieten.

Aanbeveling: jaLand: TanzaniaAantal personen: 4

Edwin en Sanny uit: Barendrecht

12-08-2018

Soort reis: Reizen op maat

De hele reis was fantastisch! Simon onze driver en gids was vriendelijk, behulpzaam en wist veel. Respect voor zijn rijkunsten in Kenia. Een mooie afwisselende reis waar we veel gezien hebben. Sommige ritten waren wel erg lang tussen diverse locaties, maar als het goed is heeft Simon dat teruggekoppeld.

Aanbeveling: jaLand: KeniaAantal personen: 6